Skip to main content

Wat vinden jullie van een mogelijk sociale-mediaverbod onder de 16?📵

• January 23, 2026
  • 11 reacties
  • 118 Bekeken

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4

Hallo iedereen!

Ik hoorde vandaag op de radio dat 63% van de Nederlanders voor een verbod op sociale media is voor jongeren onder de 16. Dus ik denk dat er een redelijke kans is dat dat er komt. Maar wat vinden jullie hier eigenlijk van?

Even ter informatie:

Het idee van een verbod op sociale media voor jongeren onder de 16 is ontstaan doordat Australië afgelopen december zo’n verbod heeft ingevoerd. In Australië houdt dat in:

• Het is verboden om een account aan te maken op een sociale-mediaplatform als je onder de 16 bent, maar gewoon op de website zijn of de app hebben mag nog wel. Bij YouTube betekend dat bijvoorbeeld dat je nog wel videos kan kijken, maar niet kan liken, abboneren of commenten.
  • App-platforms zoals Discord en WhatsApp zijn nog wel toegestaan

Hier is nog even een nieuwsartikel hierover: https://nos.nl/artikel/2599319-steun-voor-socialemediaverbod-voor-jongeren-groeit-vooral-onder-gen-z

11 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • January 23, 2026

het was toch onder de 13!? Ander ben ik zwaar de l*l 

-onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon-

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • January 23, 2026

Zou je veel missen als je die bagger niet meer had?

Langs de andere kant,, als ik lees wat voor smeerlapperij volwassenen op socials posten, zou het misschien beter zijn ze ook voor hen te verbieden.

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • January 23, 2026

Hey, eerlijk gezegd ik vind het prima. Alleen dat verbod op liken en abonneren op YouTube is natuurlijk flauwekul maar verder mag het van mij. We hebben het dan dus niet over WhatsApp en Signal of Pinterest etc. Ik ben het met ​@Diana  eens, de rest van die dingen mis ik niet en veel volwassenen zouden eig ook een toelatingsexamen moeten doen voordat ze erop mogen want die doen ook zeer stomme dingen. En irl ook trouwens. 

Liefs, Tover xxx

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • January 23, 2026

Hoi hoi, zelf vind ik het niet zo'n goed idee, ik vind abonneren enzo toch wel handig ;). Ik heb ook een eigen website en moet online dus ook reclame maken, dus als die wet er komt vóór dat ik 16 word heb ik een probleem. Aan de andere kant misschien wel een goed idee gezien wat er allemaal op die platformen gebeurt. Maar aan de andere kant, waarom is dit een probleem voor de overheid? Ouders moeten gewoon meer en beter checken bij hun kinderen 

Groetjes Lupus 

Meris
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • January 23, 2026

oh lol dat gaat weer age faking worden🤷‍♂️

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • January 24, 2026

De overheid denkt weereens dat een verbod gaat helpen, echt weer heel slim van De Haag zoals gewoonlijk. De seconde dat daarvoor een verbod komt gaat iedereen een vpn gebruiken om accounts aan te maken en ik denk dat je met ID moet verifiëren dus als het bedrijf wat dat regelt gehackt word er weer lekker veel identiteitsbewijzen op straat liggen. Kortom fantastisch plan van Den Haag.

Zelf denk ik dat inplaats van een verbod instellen, mensen er mee leert om te gaan, want ook zodra die mensen 16 zijn gaan ze er ongelimiteerd op zitten.

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • January 26, 2026

hii

mij maakt het eerlik gezegd niet heel veel uit. ik heb toch geen tiktokt, insta maar ik kan begrijpen dat het voor sommige wel vervelend is.

liefss vie

Monkeyboy08
Forum|alt.badge.img+12
  • Topper
  • January 26, 2026

Hoi,

Ik vind het aan de ene kant wel een goed idee, want sociale media kan verslavend worden, vooral als je jong bent, maar aan de andere kant doen volwassenen ook allemaal dingen die niet goed zijn.

Het gaat sowieso lastig te handhaven zijn, omdat mensen dan toch VPN’s gaan gebruiken. Of je moet je ID laten verifieren, maar dat is ook niet helemaal veilig, als sociale media gehacked worden.

Groetjes, Monkeyboy08

NightShadow

Hey,

het is eigenlijk een beetje hypocriet als ik er wat van zeg, want ik ben 16 dus ik heb er geen last van.

Maar: Ik vind het wel een goed idee, Ik heb sociale media vanaf mijn 13e. het heeft mij kapot gemaakt, ik vergeleek me met iedereen, iedereen was dun en ik niet. Uiteindelijk at ik 1 maaltijd per dag, sportte ik veel en viel veel af in korte tijd. Toen heb ik sociale media eraf gedaan en ging het langzaam weer beter. Het verschilt per tiener, maar ik denk dat 13 toen te vroeg was voor mij en vele anderen. Ik vind 16 of misschien zelfs 18 wel goed.

smokey
Forum|alt.badge.img+7
  • Vaak actief
  • February 17, 2026

Hoi,

Ik vind eigenlijk dat ze hier een beetje te laat mee aankomen, maarja dat social media zó verslaafd zou worden gemaakt, hadden ze jaren gelden natuurlijk niet zien aankomen.. het is natuurlijk wel een mooi idee: Jongeren minder op social media. Alleen ben ik bang dat het in de praktijk niet echt gaat werken, zodra er iets verboden word, gaan mensen andere wegen zoeken en (vaak domme) dingen doen om tóçh toegang te krijgen tot de dingen die verboden gemaakt zijn. 

Ik ben van mening dat social media, zeker over het algemeen op jonge leeftijd meer kwaad dan goeds doet. Maar dat het ook van persoon tot persoon verschilt hoe kinderen/mensen er mee om gaan, de een word snel onzeker, de ander kan goed onderscheid maken tussen wat echt en nep is.

wel een goed standpunt om over te debatteren, levert goede argumenten op haha

Gr Smokey 

A.Anoniem
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • March 24, 2026

Ik vind het wel goed.
Als ik nu terugdenk aan de laatste twee jaar op de basisschool, had echt iedereen het over social media dingen.
Zelfs gewoon tijdens de les.
Het is echt storend als je wil leren.
Maar volgens mij heb ik gewoon autisme ofzo.

Merk wel dat je een verschil ziet tussen niveau.
Bij ons (vwo) zijn mensen veel meer gericht op school.
Dit vind ik juist super fijn omdat iedereen beter gefocust is.

Maar als ik verhalen hoor van vmbo scholen waar ze midden in de klas op tiktok en snap zitten dan snap ik waarom veel stoppen met school en later niets verdienen.

Vind het jammer voor diegene die vmbo doen maar wel 100% hun best doen maar negatief worden beïnvloed door de andere die geen zin hebben in school.