Skip to main content

Verbod op social media?

• December 11, 2025
  • 7 reacties
  • 91 Bekeken

Seashell
Forum|alt.badge.img+5

Gisteren was het op het Jeugdjournaal dat er nu een verbod is op social media in Australië. Wat denken jullie zou dat ook in Nederland een goed idee zijn? Ik weet niet of ik zonder sociale media kan ik denk het wel maar in sommige gevallen is het wel makkelijk. Opzich mijn vrienden en vriendinnen spreek ik wel op school maar met hun deel ik niet alles... Ik heb twee Insta accounts eentje waar al mijn vrienden en vriendinnen van weten maar ik heb ook een geheim (privé)-acc waar eigenlijk niemand die ik irl ken van weet. 

TikTok heb ik gehad maar heb ik ook weer verwijderd dus ik gebruik eigenlijk alleen Insta (vooral voor delen van Lego-bouwwerken) en WhatsApp verder doe ik niet zoveel op mijn telefoon…

Kort gezegd wat is jullie mening over het social media verbod en wat als dat in Nederland ook wordt ingevoerd?

Seashell 😘 

7 reacties

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • December 11, 2025

Hoi,

Ik snap het deels wel. Je wilt kinderen beschermen, maar wat is er dan mis met YouTube??

En wanneer het in Nederland gebeurt gaan mensen rellen of iemand gaat hacken en op een of andere manier het verbod opheffen of een extensie maken (dat het verbod tegenhoudt net zoals een ad blocker).

Groetjes,

ghast

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • December 11, 2025

Volgens mij moeten die socials zich ook aan fatsoensnormen houden. Het is echt bagger soms. Ik denk trouwens dat er ook behoorlijk wat volwassenen zijn die er niet mee om kunnen gaan. Je leest vaak genoeg over mafkezen die vervolgd worden om een dreigtweet etc..en terecht!  Doby xxx

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • December 18, 2025

Je moet kinderen beschermen, omdat kinderen weten het kwaad niet in sociale media, en wat je ziet op sociale media is ook niet allemaal waar, heel veel zijn nep, dus ik ben het er mee eens, ik ben 13 jaar zit op het midelbare school leerjaar 2.

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • December 18, 2025

Ik zit niet op socials en heb er nooit op gezeten.  Ik heb echt niet de indruk dat ik daardoor iets mis.  Integendeel: ik heb de tijd om leuke en interessante dingen te doen zonder dat ik dat de hele tijd hoef te delen. En zonder dat ik naar de onzin van anderen moet kijken.

Monkeyboy08
Forum|alt.badge.img+12
  • Topper
  • December 23, 2025

Hoi,

Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen om kinderen te beschermen, maar een heel verbod van alles vind ik wel te ver gaan. Daardoor wordt Australie ook meer afgezonderd van de rest van de (online) wereld.

Als het in Nederland ook zo zal zijn, zal ik wel tegen zijn. Ik vind het ook oneerlijk waarom het veel dingen voor kinderen niet mogen, maar voor volwassenen wel.

Groetjes, Monkeyboy08

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • December 23, 2025

@Monkeyboy08 kinderen mogen ook niet auto rijden, alcohol drinken of stemmen en volwassenen wél.  Niemand  stelt in vraag dat er in die gevallen een onderscheid gemaakt wordt tussen volwassen en en kinderen. Waarom zou het dan zo oneerlijk zijn dat ze een onderscheid is als het gaat om socials.  

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • December 23, 2025

Hey. Ik heb al van begin af een soort van verbod van mn moeder op iig dingen als snap, insta en TikTok en dergelijke. Die mag ik niet installeren en dus ook geen account van. Ik heb/mag wel Whatsapp, Signal en Pinterest. En ik heb ook Proton, Google account ( uiteraard ivm android)met abbo op YouTube , Meet enzo en outlook. En natuurlijk ook van mijn clubs waar ik lid van ben. Het gaat haar vooral dus om die "gevaarlijke" socials. Waarschijnlijk in elk geval tot mn 15e. Ik mis er trouwens niks aan dat ben ik helemaal eens met ​@Diana . Als ik soms zie wat andere kinderen er op en mee doen 🤔. Mijn moeder heeft geen family link ofzo geïnstalleerd, ze vertrouwt erop dat ik gehoorzaam wat ze zegt. Doe ik trouwens ook. Ik kan er wel om :)

Liefs, Tover xxx