Skip to main content
Vraag

Socials, voors en tegens

• September 28, 2024
  • 43 reacties
  • 657 Bekeken

Toon eerste bericht

43 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • June 23, 2025

Dankjewel ​@Diana  en ​@Tjempie voor de complimenten 😊🤭😘 ik vind jullie beiden ook toppers hoor! 🫂Liefs, Tover xxx

• July 1, 2025

Hii

Verstandig hoe jij en je moeder hier in staan! Social media kan zeker leuk zijn- maar het heeft ook super veel nadelen. Onzekerheid, online pesten.. Als ik dan foto´s zie van meisjes of jongens die dan van elke leuk moment een foto maken denk ik : ik zou dat maar niks vinden. Tuurlijk af en toe een fotootje is leuk maar letterlijke elke dag posten? Ik wil op dat moment zelf van dat leuke momentje genieten en niet een foto hoeven te maken. Ik post zelf dan ook nauwelijks en vrienden hoeven gelukkig ook niet overal een foto van te maken. 

xxx Lieve!

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • July 1, 2025

Dankjewel hoor ​@Lieve2009 ! Ik ben het helemaal eens en intussen ook wel overtuigd dat het zo wel prima is voor mij 😎. Je hebt ook  echt gelijk, zo is het! Liefs, Tover xxx

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 7, 2025

Ik zou niet meer zonder social media kunnen, maar ik snap je punten 😅

OnlyMe
Forum|alt.badge.img+12
  • Topper
  • August 7, 2025

hey ​@Tover01 

Ik zag dit topic en het eerste wat ik dacht was: “Urgh.” 😂

Goed topic. Laat ik je uit ervaring vertellen wat voor mij goed en niet goed werkt.

Mijn biologische vader, laat ik hem maar even M noemen. Is heel erg gesteld op zijn privacy wat betekent. Mijn zussen en ik kregen pas een telefoon in groep 8. (mijn hele klas had toen al een telefoon, het is wel veel gezonder) De telefoon die we hadden werd niet meer gemaakt, zo een bijzonder model, we hadden niks. Geen google, geen youtube, geen whatsapp, iets wat dan ook maar het kleinste beetje te maken had met sociale media hadden we niet, we hadden berichten, signal of element. we hadden een illegale versie van youtube (wel zonder reclame) we hadden een andere zoekmachine etc.

Het is goed om voorzichtig te zijn, maar M is echt overboord gegaan. Het ging mij namelijk belemmeren, in het vrienden maken, in het goed mee kunnen doen met school, ik werd gepest en M maakte het een extreem groot ding en doet er heel erg moeilijk over.

Het is goed om een limiet te hebben en voorzichtig te zijn, zeker met beeldschermen en sociale media, maar het moet je niet gaan belemmeren. Zelfs in de maatschappij hadden we er last van! omdat bv banken enz alles via apps gaan doen en die apps kunnen dan weer niet op de telefoon en de banken hebben dan weer geen andere optie blablabla..

Nogal een vervelende ervaring.

Nu woon ik in een pleeggezin 😍 en heb ik een nieuwe telefoon. Met google, met whatsapp en youtube en dat is het. Dat is goed genoeg. Ik kan nu wel gewoon mee doen met op een normale manier foto’s sturen en gewoon de nodige apps te kunnen downloaden. Ik heb geen social media nodig. Het leven zonder gaat prima, het is onnodig dat al die jonge moppies beïnvloedt worden door sociale media, alle onzekerheden worden er al zo vroeg in geplant! Ik vind echt dat een kind eerst zelf moet leren denken voor dat die blootgesteld kan worden aan sociale media.

Maar dat is een keus die je als ouders en als gemeente/Nederland maakt, daar kan ik momenteel niet veel aan veranderen.

-OnlyMe

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 17, 2025

Hoi ​@Tover01  😘 heb je nog altijd dezelfde regels? Je bent nu 14 daarom vraag ik het, ik zag je reactie in een ander topic. Geldt het verbod nog steeds? 

Groetjes Tjempie xxx

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • October 17, 2025

Hey ​@OnlyMe  sorry dat ik zo laat reageer maar dankjewel voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk. Ik kan inderdaad ook prima zonder. En ​@Tjempie  ja het is nog hetzelfde. Ik ben er nog niet weer over begonnen. Het is eig al helemaal normaal voor mij en zoals ​@OnlyMe  en anderen ook zeggen je kunt prima zonder 💪😉 en met wat ik wel mag heb ik al genoeg. 

Liefs, Tover 😘

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • October 17, 2025

Hey ​@Tover01 

Ik heb even je topic gelezen. Mijn vader is streng met zulke dingen. We mogen geen snapchat, tiktok, we zitten nu alleen nog op signal ipv WhatsApp, heb ouderlijk toezicht ingesteld enz

Ik hoef al die dingen eigenlijk ook niet, want ik vermaak me wel met het forum en wat spelletjes en de note app 🤪

XXX Yusa 

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • October 22, 2025

Helemaal met je eens ​@Yusa ! 😘

• October 22, 2025

Hi ​@Tover01  dit vind ik dus gewoon totaal goed. Je moeder is jouw opvoeder, je gezag en houd van je. En haar wil is je wet zolang je minderjarig kind bent. Maar jij kiest ook zelf voor gehoorzaamheid aan haar en dat is deugdelijk en goed.  Anders dan wat ik vind van je onderdanigheid bij je meisje (zelf weten, jouw ding, slechts mijn mening!)  vind ik deze 100% goed. 

Groetjes K.

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • October 25, 2025

Dankjewel ​@nononsensgirl  voor je eerlijke reactie weer 🙂👍

Liefs, Tover xxx

banaan met chocoladesaus
Forum|alt.badge.img+3

hallo
ik mag zelf wel wat socials alleen mijn moeder heeft een app op mijn telefoon geinstalleerd waardoor ik maar een bepaalde tijd op elke app mag zitten en ze kan ook kiezen welke apps ik wel of niet mag hebbben 
wat ze ook kan doen is mijn telefoon blokkeren wanneer ze wilt dus als ze boos op mij is, dan kan ik niet op mijn telfoon en 's  nachts en 's avonds ook niet dit vind ik erg jammer dus zelf vind ik dat het beter is dat je maar een paar apps mag gebruiken

groetjes,

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • November 2, 2025

Het is wel goed om er minder mee bezig te zijn denk ik.  Ik zit echt heel veel op socials. Snap, insta, whatsapp, tiktok, telegram, noem maar op. Wil wel minderen maar het is moeilijk.

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • November 4, 2025

Hey

@ja_ppie  ja dat hoor ik vaak ook van vrienden. Wat dat betreft ben ik wel blij met mijn regels 😊

@banaan met chocoladesaus  ja dat kan ik me voorstellen! Dat family link is voor ouders handig maar voor kinderen echt niet. Elke app kun je dan idd afzonderlijk toestemming geven etc. Ik vind het niet leuk voor jou om te lezen dat ze jou er straf mee geeft. Ook als het niet met de mobiel te maken heeft?  Dat is niet fijn. Mijn moeder heeft dat er niet op gezet maar heel heel soms kijkt ze heel even naar mijn app overzicht, of ik laat het zelf zien. Maar ze gaat uit van mijn belofte. Houd ik me ook wel aan want als ik toch dingen stiekem ga doen(wat ik niet wil hoor) zou ze denk heel teleurgesteld zijn, dan krijg ik ook zeker straf. En zoals het nu gaat is ook goed. Kun jij dat ook niet zo afspreken met je moeder? 

Liefs, Tover xxx

• November 4, 2025

Goed van je hoor ​@Tover01  zoals ik al zei ik vind dat heel deugdelijk. Wat mooi dat je je eigen moraal hebt om je moeder niet teleur te stellen. Dat je straf zou krijgen is overigens volkomen logisch maar het is heel goed dat dat niet je drijfveer is om te gehoorzamen. Je gehoorzaamt aan haar vanuit jezelf, niet uit angst voor je straf. Heel goed van je! 

Groetjes K.

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • November 4, 2025

Dankjewel voor je mooie eerlijke en lieve woorden ​@nononsensgirl . Ook in mijn andere topic. Echt fijn om te lezen! 

Liefs Tover xxx

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • November 10, 2025

Hey, ik moet wel zeggen dat ik alles verder wel doe zoals mijn moeder zegt, behalve dat ik wel eens heel laat op de foon zit. Kan dan bv niet slapen en dan check ik even YouTube of het forum nog. Ook best laat soms nog. En dan slaap ik weer door.  Is dat dan eig wel netjes? Want dan overtreed ik wel de regels en ben ik dus niet helemaal eerlijk 🫢 want dat vertel ik niet, maar dat is misschien een apart topic waard..

Liefs Tover xxx

smokey
Forum|alt.badge.img+7
  • Vaak actief
  • November 23, 2025

*Onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon*
Hoi ​@Tover01 , 

persoonlijk vind ik dat s' avonds nog ff op je telefoon kijken niet heel erg is hoor. Verder heel knap dat je grotendeels  socialmedialoos leeft, ik zou dat best wel lastig vinden. Maar als je  goed snapt dat er op veel socialmedia ook verkeerde mensen zitten lijkt me het in dat opzicht niet heel gevaarlijk, ikzelf vind dat jonge kinderen sowieso niet op socialmedia horen (8, 9, 10, 11 jaar) Maar dat is puur alleen omdat je op die leeftijd waarschijnlijk gewoon niet kunt beseffen dat er niet alleen maar lieve mensen zijn in de wereld😉

Verder mis je niet gigantisch veel aan socialmedia, t zit zo, als je het nog nooit of nauwelijks gebruikt hebt mis je het ook niet omdat je natuurlijk niet weet wat je mist.. Ik vind dat vooral snapchat nogal 'overrated' is en vind het ook echt een kl*te app, ik heb het meerdere keren verwijderd en toch weer opnieuw geïnstalleerd (Hoe snel verslaving soms gaat😑😅) Ik heb het nu wel op mijn telefoon staan en kijk er eerlijk gezegd wel eens op rond, maar als je gaat bekijken wat het inhoud slaat het helemaal nergens op, je kunt prima appen of bellen doormiddel van telefoonnummer in plaats van een gebruikersnaam. Ik heb zelf geen TikTok dus daar kan ik geen uitspraken over doen.

Gr Smokey