Skip to main content

Hey allemaal, ik heb een vraag waar ik al een tijdje over nadenk.  Ik ben een jongen van 13 en ik zie om me heen heel veel mensen met weet ik hoeveel socials op hun smartphone. Ik mag zelf alleen Whatsapp, signal, pinterest, een google account, outlook en proton mail en drive hebben en gebruiken. Ik mag verder eig best veel maar daar is mijn moeder gewoon heel streng in (vader is niet in beeld). Ze vind het niet goed en onveilig en gevaarlijk en mij te jong om dit zelf te overzien zegt ze.  Net als gamen, daar heb ik ook een verbod op. Ja gewoon onschuldige kleine spelletjes mogen van haar wel maar ze wil ze wel eerst checken. En alles wat met geweld en gokken en levels van doen heeft mag ik niet hebben. Ik vind dit zelf niet heel erg ofzo maar ik zie kinderen van 10 of 11 die op dit gebied al meer mogen dan ik. Maar ook wel mensen van mijn leeftijd die helemaal verslaafd zijn aan die foon. Dus mijn vraag is, wat vinden jullie? En wat zijn voors en tegens om ze wel te hebben of juist niet?  En zou ik in discussie moeten gaan of is het juist goed om op mijn 13e nog gehoorzaam te zijn hierover bijvoorbeeld?  Er zomaar tegen in gaan of toch stiekem installeren doe ik iig niet, dan zou ik me niet fijn voelen en ook  zeker straf krijgen. Maar ik ben gewoon heel benieuwd naar jullie mening en argumenten! Bedankt vast! Liefs, Tover xxx

Ik breng deze even onder de aandacht ☺️😉


Hey, 

Persoonlijk mag ik ook niet meer dan een informatiefilmpje en een onschuldig computerspel spelen. Mijn moeder is net als jij zegt een beetje bang dat ik de verkeerde kant op ga. Ik denk dat je moeder het beste met je voor hebt dus ik zal het waarderen

Vg


Hey @Tover01.

Ik mocht in groep 8 een telefoon, heb hem uiteindelijk in groep 7 gekregen. Ik mag niet echt geweldadige games spelen, maar ik game toch niet. Verder mag ik geen roblox enzo doen. Ik mocht vanaf me 13e social media. En dan alleen tiktok, Instagram, WhatsApp, Gmail, office 365 (of hoe dat ook heet). Mijn tiktok is 2 weken geleden nog gecheckt 👎 😥. Ik mag niet met vreemde chatten enzo. En ik mag niet op het forum van me ouders 🫣😔. Dus hopen dat ze het noooooit ontdekken... Verder weet ik ook niet precies hoe of wat qua regels (ik pruts maar wat aan op me telefoon). Ik heb in het verleden ook Northon Family app gehad, maar die omzeilde ik. Met die app erop kon ik echt niks op me telefoon (tenzij ik het omzeild)


Hey,

Ik ben zelf ook 13 en ik herken je een wel. Mijn moeder is ook voorzichtiger in social media en whatever. Ik denk omdat ze vroeger geen telefoon hadden en de in tegenwoordige generatie gaat het om social media. Ik kreeg zelf mijn telefoon in groep 8, maar alleen omdat ik mijn ouders moest appen als ik thuis van school was, zodat mijn ouders die op het werk waren wisten dat ik veilig thuis was gekomen. (ik fietste alleen naar huis). Ik mocht alleen Whattsapp, nog niet iemand anders appen dan mijn ouders/familie, maar dat kwam ongeveer eind groep acht. In de eerste ging het allemaal wat moeizaam met me, ik had geen vrienden en ik was anders dan de anderen. Ik voelde me soms zo eenzaam, dus ik downloadde snapchat. Ik had het niet aan mijn ouders gevraagd, omdat ik wist dat ze nee gingen zeggen. Uiteindelijk heeft het voor een hoop gedoe gezorgd…. Ik heb sinds kort ook instagram, maar ik wil niet mijn dag spenderen aan mijn telefoon, dus voor veel apps stel ik voor mezelf een tijdslimiet in. Ik snap het van je moeder, maar ook van jou. Ik zou er eens met je moeder over praten waarom je een app graag wil. Om bijvoorbeeld contact wil hebben met je vrienden of etc. Als je 13 bent vind ik dat je hier je eigen weg in moet gaan en alles een beetje moet ondervinden. Je wordt ook ouder, dus je kan zelf vast wel hier een beetje grip op hebben.

x


Hoi hoi @Tover01 !  Ik herken het zeker ook wel.  Ik had bijna dezelfde verboden of toestemming als jij, al was ik  iets jonger. Ik mocht vanaf groep 7 een telefoon, maar een heel eenvoudig model. In de brugklas kreeg ik een iets ruimere foon met meer mogelijkheden. Ook bij mij was dat uit voorzorg en voorzichtigheid. Ik was en ben redelijk handig met laptops en tablets en smartphones (rooten etc) en jij volgens mij ook heb ik ergens gelezen hier. Bij mij was dat in het eerste jaar juist een nadeel omdat mijn ouders dachten dat ik dan dus ook heel makkelijk van alles kon omzeilen xd.  Maar ik heb ze bij elke app die ik in het begin installeerde laten zien wat het was. En na een tijdje lieten ze me er helemaal zelf over beslissen.  Op zich ben ik ook niet zo'n socials fanaat. Dat scheelt weer voor mijn ouders. Maar wat ik deed liet ik in het begin dus altijd zien. Misschien kun je dat ook proberen. Beginnen met 1 app die je graag zou willen en dan beloof je je moeder dat je haar zoveel je kunt laat zien wat het is en wat jij er mee doet. Op zich begrijp ik haar ook. Ze houd van jou en wil haar (zeer lieve) zoon natuurlijk ook een beetje begeleiden en beschermen zolang ze nog kan.  Dus daarom is het misschien goed om niet echt discussies aan te gaan maar langzaam op te bouwen. En laten zien dat je het aan kunt. En ik vind jou trouwens zelf heel verstandig dat je niet eigenwijs gaat doen en straf oplopen. Daar hebben jij en je moeder allebei geen plezier in. En het is ook in elk geval goed dat je het niet heel erg vind. En dat je ook heel goed toe kunt met wat je nu mag! Denk er maar rustig over na. En, er is nog niemand slechter geworden van wat regels mbt socials 😉 sowieso van beperken van het gebruik. De keren dat ik straf kreeg inzake de mobiel kwamen omdat ik er veel te laat nog opzat 🤭. Ik schat in dat jij je daar niet snel aan schuldig maakt 🙂 goed hoe je dit aanpakt ! 

Groetjes en veel liefs 😘 Tartan X 


Hoi hoi

Ik kreeg vrij jong wel een tablet zodat ik er handig mee zou worden denk ik. (Is ook wel zo handig in deze generatie) Maar ik was niet verslaafd ofzo. Ik heb wel uiteraard er games op gespeeld maar mijn moeder moest eerst checken of ik dat mocht want op veel apps zat een slotje (waaronder de play store). In groep 8 kreeg ik een tijdelijke Samsung 3 telefoon en daarna een €100 telefoon. Zelf checkte ze niet zoveel omdat ze wist dat ik er handig in was, maar wel mijn berichten. Om een gegeven moment toen ik (bijna) 12 was vroeg ik of ze kon stoppen met checken. Want ik wil zelf ook mijn privacy.  En daar was ze gelukig oke mee :)

Online heb ik niet echt contact met vreemden, behalve op fortnite maar dat is dan weer een vriend van mijn vriend. 

Groetjes mij @Anoniemxv 


Onnodige quote verwijderd 


Tja, er valt best wel iets over te zeggen. Social media zoals snap zijn vaak wel gevaarlijker maar je moet zelf je grenzen stellen denk ik. WhatsApp heb ik geen slechte ervaringen mee, kik en snap wel eigenlijk. Maar ja het is maar hoe je ermee omgaat en uiteindelijk kunnen je ouders niet alles tegenhouden denk ik.


Hey ! dank jullie wel allemaal !  Fijn dat jullie meedenken! Ik heb het er kort even met mijn moeder over gehad en ze was lief maar duidelijk dat het voorlopig blijft zoals het is. Zeker nog wel een jaar wrs.  Ze vroeg nog wel welke app ik dan eventueel zou willen hebben als ik het echt heel erg wil. Toen wist ik nog niet zo goed wat te zeggen. Hebben jullie tips welke app dan echt een leuke is om als social mee te beginnen? Snap ofzo? Of insta? Die heeft mn vriendin ook dus ik kijk wel eens mee maar zelf weet ik niet wat ik vind, zij doet er ook niet zo veel mee. Tiktok mag zij ook niet en pinterest hebben we beide al wel.

Liefs Tover xxx


@Tover01 ,

Ik heb Snapchat, maar dat is meer omdat je niet gelijk je nummer wil geven aan iemand die je net kent dus eerst je snap geven. Tenminste doe ik dat. En ook gebruikt niet iedereen veel whatsapp maar wel veel Snapchat 

Groetjes Anoniemxv


Hey @Anoniemxv  bedankt hoor! Ik heb er naar gekeken, misschien zou ik die dan wel als eerste willen 🙂. Maar het duurt nog wel een jaar voordat ik dat mag denk ik. Voorlopig laat mn moeder het verbod wel bestaan. Ik heb ook besloten dat ik het ook blijf gehoorzamen.  Niet in discussies ga met haar bedoel ik. Maar ik neem jouw tip mee, al jullie lieve reacties trouwens!! ❤️ Liefs Tover xxx


Wijze jongen ben je. Ik heb zelf ook best veel van die apps maar echt veel goeds komt er niet van. Doe er ook weer minder mee. Ergens geef ik jouw mamma groot gelijk 🤭 niet verkeerd bedoeld hoor. Maar jij bent zo'n leuke stoere cute jongen die het goed meent. Dan is het maybe ook beter om het te laten bij wat je nu mag. Wijs om  aan je moeder gehoorzaam te zijn!  Je mist er ook weinig aan hoor echt waar. Be happy as you are 😘

Doby xxx


Reageer