Skip to main content
Vraag

moeder plaats fotos op internet

  • 13 July 2024
  • 9 reacties
  • 151 Bekeken

hoi, ik ben een meisje van 14.

mijn moeder plaatst heel veel foto's van mij op facebook. ik heb meerdere keren gezegd dat ik dat niet wil en dan stopt ze even maar even later gaat ze weer door.

het zijn foto's van dat ik nog heel jong was en van de leeftijd van dat ik nu ongeveer ben. ik vind het helemaal niet erg als ze foto's van mij maakt als ze het maar niet deelt.

ik heb laatst midden in de nacht berichten gekregen van iemand en die had dus ook foto's van mij gestuurd die van haar facebook account af komen.

en zelfs als ik vanaf nu niet meer op facebook wordt geplaatst dan is de schade al gedaan. er staan foto's op dat ik met mijn broer naakt onder de douch staan toen we 4-5 jaar oud waren, er staan foto's waar ik enorme inkijk heb als 13-14 jarige. en ik zeg telkens wel niet plaatsen maar toch doet ze het.

als je haar naam zou opzoeken dan kan je meteen mijn hele leven vinden. van dingen van wanneer ik heb geschaatst in de winter tot wanneer ik douche met mijn broer. 

ik sta op heel veel foto's half naakt omdat ik vroeger niet hield van shirts en broeken dus liep ik vaak zonder.

mijn moeder heeft nu ook als hobby om foto's te editen. dan gebruikt ze vaak foto's van mij en plaatst ze die ook. maar ze kan gewoon niet editen. dus die foto's worden allemaal lelijk en zetten mij voor schut.

ik wil graag geloven dat alles wat ik zeg een droom is maar het is eerder een nachtmerrie die werkelijkheid is geworden.

ik weet niet meer wat ik moet doen en of ik nog wat kan doen. ik ben bang omdat ik die foto's van mensen krijg die ik niet ken. en ik heb zelf wel eens een fotootje geplaatst van mijzelf maar dan worden er meteen door mijn klas stickers van gemaakt om mij te pesten. dus dat doe ik ook niet meer. 

weet iemand wat ik nu nog kan doen?

9 reacties

Reputatie 7
Badge +11

ik ga binnenkort weer naar een camping en haar kenende gaat ze weer heel veel foto's plaatsen. ik maak me best veel zorgen.

iemand tips?

ik heb zelf bedacht om de hele vakantie met een masker op te lopen zodat als ze mij op de foto zet dat ik niet herkenbaar ben. maar dan sta ik er alsnog op. en ik kan niet de hele vakantie met een masker lopen.

Reputatie 7
Badge +14

Hey, ja dat lijkt me vervelend. Zelfs als je het haar verteld maakt het niet uit? Best lastig idd. Donkere grote zonnebril misschien, petje met grote klep, hier en daar op je lijf iets geks tekenen waar ze niet van houd (spinnen bv) of dat ze heel lelijk vind zodat ze geen foto maakt. Maarja dan loop je er wel mee rond 🤭🤔of heb je kleding die zij niet mooi vind maar jij wel? En anders backfire: maak foto's van haar in minder mooie posities dus bv als ze net even knippert met de ogen of iets in de mond steekt met eten, dat soort stills waar je net ff raar uit komt zeg maar. En dan ruilhandel 😉 plaats jij de mijne niet, dan ik de jouwe niet.  Zoiets? 😊

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +4

Hoiii,

Tja, dit is wel vervelend, ja. Je zou kunnen proberen om niet goed op haar foto's te staan of vermijden dat er foto's van jou gemaakt kunnen worden, maar het is idd gwn irritant dat er foto's geplaatst worden terwijl jij dat niet wil, daarmee ben ik het eens. Misschien aan een familielid vertellen dan maar?

Groetjes, justGhast

Reputatie 7
Badge +11

wat jij zegt @Tover01 is wel een goed idee maar ik vind dat eigenlijk niet kunnen. als ik iets niet oke vind moet ik het ook niet bij anderen doen. maar het is wel weer “wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet”.  dus dat zou betekenen dat ik het wel mag doen.

en wat jij zegt @justGhast. ik probeer al zoveel mogelijk het te vermijden, maar dat lukt vaak niet. en welk familielid moet ik het nog meer vertellen? mijn vader weet het en heeft er net zo'n grote hekel aan als ik, mijn broer weet het en heeft er net zo'n grote hekel aan als ik. mijn broer staat er vaak ook naakt op ofzo maar ik sta er het meeste op. dus ik kan het niemand verder vertellen.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi, het lijkt me erg vervelend om dit mee te maken. Je kan haar de consequenties vertellen over het plaatsen van die foto's. Want door die foto's laat ze digitale voetafdrukken van jou achter zonder dat jij er mee akkoord gaat. Op deze site staan de consequenties van de digitale voetafdruk: https://www.kaspersky.nl/resource-center/definitions/what-is-a-digital-footprint (onder het kopje "Waarom is een digitale voetafdruk belangrijk?”)

En over de foto's van vroeger: je kan de facebook-posts met jouw foto's erop melden, met de reden dat het kind in gevaar wordt gebracht (door de reden dat jij en je broer als kind naakt op de foto staan, en mensen met slechte bedoelingen kunnen dan die foto's zien) of dat het jouw privacy schendt (omdat je hebt gezegt dat je niet wil dat ze je foto's plaatst). Als facebook er daarmee eens is, dan verwijderen hun moderators de foto's waar jij opstaat van haar account.

 

Hoii @ikweethetnietmeer2009 

Jaa dat is echt een nare situatie, ik zou ff een goed gesprek voeren met je moeder, ik zou maar eens de reden vragen waarom ze dit doet, dit kan echt niet. Ik zou de foto’s van je moeder melden en dan kunnen die Facebook moderators het misschien weghalen net als @OmgekeerdeWereld het zegt ;)

Liefs Anoniema❤️

Reputatie 6
Badge +3

Hey, wat vervelend van je moeder! Als je vader het ook vervelend vindt, misschien met hem het erover hebben? Weet niet of dit werkt natuurlijk.

Ik weet niet of dit waar is of niet, maar mijn mentor die heeft mij en mijn vrienden vorig jaar straf gegeven omdat we foto’s van elkaar zonder toestemming hebben gemaakt (gewoon normale foto’s, don’t worry). Ze zei dat dit illegaal was dus dat we er eigenlijk aangifte voor konden doen. Misschien even uitzoeken of dit echt waar is? 
Sterkte nog, groetjesss

Reputatie 7
Badge +11

ik heb er nog even over na gedacht. ik ga het er zo met mijn broer erover hebben om te kijken wat hij vind. ik wil liever geen aangifte doen want dan heb ik niemand meer.

de reden dat ze het doet is wegens herinneringen. ik wil ook wel herinneringen maar dat hoeft niet iedereen te zien. 

ik heb zelf ook even onderzoek gedaan. van wat ik vond mag ik aangifte doen. maar ik ben bang wat de gevolgen daarvan zijn. 

Reputatie 7
Badge +11

ik heb het met mijn broer erover gehad en die zegt ook dat ik die foto's moet melden.

hij zegt ook dat als mijn moeder boos wordt dat hij achter mij staat en als ze doorgaat en ik beslis toch aangifte te doen dat hij mij gaat helpen.

van wat ik heb gevonden op internet ben ik in het voordeel. als ik aangifte doe dan komt er waarschijnlijk uit dat zij de foto's moet verwijderen.

ik zou als tussenstap met veilig thuis kunnen praten zodat die de situatie kunnen bekijken en mij verder kunnen adviseren.

ik heb even gekeken welke foto's ik in elk geval wou melden en toen zag ik ook dat andere kinderen ook vaak duidelijk en herkenbaar in beeld staan. ik denk eraan om die foto's ook te melden maar ik denk ook van dat ik het niet ben en ik er niet over mag beslissen. het beste wat ik met die foto's kan doen is diegene opzoeken en het aan hen vragen. 

Reageer