Skip to main content
Vraag

Moeder denkt dat ze gehackt is, moet ik haar serieus nemen of niet?

• October 3, 2025
  • 7 reacties
  • 65 Bekeken

Yusa
Forum|alt.badge.img+14

We gingen twee pakketten ophalen bij een afhaalpunt en mijn moeder kon de bevestiging mail niet vinden maar (gelukkig kreeg ze de pakketten wel mee naar huis, Mega dozen...)

Thuis ging ze opzoek naar die mails want ze voelde zich vervelend erover omdat de mevrouw achter de balie haar mss niet geloofde

Thuis kon ze de mails ook niet vinden, op telefoon, ipad of laptop allemaal niet.

Ze ging ook kijken bij herstelde mails daar was 't ook niet(dat is verwijderde mails die je zelfs al verwijderd hebt maar pas na 30 dagen echt verdwijnen) En ze weet zeker dat ze 4 mails had en ze niet heeft weggegooid 

Dus nu denkt ze dat ze gehackt is. Ze blijft dat maar herhalen en herhaalt ook letterlijke zinnen en zegt dat ze helemaal paranoïde is... Ze zit nu zelfs in bad omdat ze niet kan ontspannen.

Ze is ook boos op mij omdat ze wil dat ik zo'n computer kind ben 

En ze is boos op zich zelf omdat ze het niet snapt

En ze is bang dat ze nu geld van haar kunnen gebruiken en zo.

Maar wat denken jullie? Moet ik haar serieus nemen over dat hele hack gedoe?

Eerlijk ik word gek van die constante herhaling van zinnen…

XXX Yusa

7 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 3, 2025

Dat klinkt echt heel stressig bij jou thuis 😟. Misschien denkt je moeder dat haar mail gehackt is, maar soms verdwijnen mailtjes gewoon of zitten ze ergens anders, zoals in spam of archief. Misschien kan je haar helpen door samen te kijken of de mailtjes daar zijn of het wachtwoord even te veranderen zodat ze zich veiliger voelt.

Je mag ook tegen je moeder zeggen dat het lastig is dat ze steeds hetzelfde zegt, maar dat je haar wel wil helpen. Bijvoorbeeld zo: “Mam ik snap dat je bang bent maar het is een beetje moeilijk voor mij als je steeds hetzelfde zegt, kunnen we samen kijken wat er aan de hand is?” Gewoon rustig blijven helpt vaak een beetje. Je moeder is nu gewoon heel bang en gestrest 😢

xx liefs Wolf 🐺

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • October 4, 2025

@Wolf  bedankt voor jou antwoord!

Ook word haar telefoon "Afgeluisterd", een groene stip recht boven in beeld. Ik denk dat dat gwn een machtiging/instelling is maar mijn moeder ging daar ook weer helemaal tja over gek worden

Spam en archief is al gecheckt, mn moeder zat 2 uur achter de laptop of zo…

En het wachtwoord heeft ze ook al veranderd.

Vandaag heb ik haar er gelukkig nog nauwelijks over gehoord…

Ik ben ook geen computer nerd hè

Ik zei letterlijk: "ik gebruik nooit email" 

XXX Yusa 

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 4, 2025

Hey! Die groene stip is de camera herkenning bij het openen van de foon. 1 van de manieren waarop je de smartphone kunt ontgrendelen en dan gebruiken. Het is gezichts herkenning en dat is naast de pincode of het swipen dus een van de manieren.  Een heel gewoon verschijnsel op een foon 😉. 

Voor de bestellingen en pakketjes etc kan je mam een apart mailaccount aanmaken waarop alleen dat soort mails binnenkomen want je gebruikt het alleen daarvoor.  En maak van de barcode of de QR code in de mail altijd ff een scherm kopie ( schermopname). Dan kun je die laten zien bij de balie.   Hoe dat bij haar toestel werkt kan Gemini of Copilot of Chat gpt je prima uitleggen 😀

Succes! Liefs, Tover xxx

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • October 5, 2025

@Tover01  Maar ze zag ook die groene stip terwijl ze gwn scrolde op Facebook 

Ja een screenshot is ook slim, zal ik tegen haar zeggen! ;-) 

Thanks 

XXX Yusa 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 5, 2025

@Wolf  bedankt voor jou antwoord!

Ook word haar telefoon "Afgeluisterd", een groene stip recht boven in beeld. Ik denk dat dat gwn een machtiging/instelling is maar mijn moeder ging daar ook weer helemaal tja over gek worden. Spam en archief is al gecheckt, mn moeder zat 2 uur achter de laptop of zo… En het wachtwoord heeft ze ook al veranderd. Vandaag heb ik haar er gelukkig nog nauwelijks over gehoord… Ik ben ook geen computer nerd hè. Ik zei letterlijk: "ik gebruik nooit email" 

Volgens mij betekend een groene stip dat een app de microfoon of camera gebruikt (bijvoorbeeld WhatsApp, Instagram, Google Maps etc.). Das geen “afluisteren” door hackers, maar gewoon een teken dat een app even actief is.

Als je moeder ook nog het wachtwoord heeft veranderd en spam/archief heeft gecheckt, dan is ze waarschijnlijk helemaal veilig. Het kan soms gebeuren dat e-mails verdwijnen (per ongeluk in een mapje, of de afzender heeft ze ingetrokken), maar dat is echt niet meteen hacken. Dus ik denk wel dat het goed gaat komen.

xx liefs Wolf 🐺

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • October 7, 2025

Tis inmiddels opgelost, bleek dat ze nooit die mails had ontvangen en het gwn in een andere app zat XD

Maar die mevrouw achter de balie had het dan ook mis... Wel fijn dat t nu is opgelost.

XXX Yusa 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 7, 2025

Wat fijn!

xx liefs Wolf 🐺