Skip to main content
Vraag

Mijn vrienden doen raar over linux, wat kan ik doen?

• October 15, 2024
  • 17 reacties
  • 267 Bekeken

FurReality
Forum|alt.badge.img+1

Hallo iedereen,

Ik ben een linux gebruiker, maar sommige mensen doen er vreemd over. Ze noemen me een nerd, vinden het maar raar en snappen er eigenlijk niks van.

Wat kan ik doen?

FurReality

17 reacties

• October 15, 2024

Niks? Laat ze praten joh het is maar een fucking app. Hou je bezig met betere dingen dan zinloze mensen die zich zorgen maken over wat je gebruikt

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 15, 2024

Hey! Ik heb ook een Linux distributie (Ubuntu 24) op een laptop en die kan daardoor weer zeker 10 jaar mee xD.  Ik snap niet waarom mensen dat een probleem zouden vinden:) laat ze mooi kletsen. Jij hebt een mooi systeem wat je kunt indelen en opbouwen zoals je zelf wilt, en kunt via Wine ook  Windows features gebruiken dus lach om hun commentaar. En bovendien is het systeem nog super veilig ook! Veel plezier ermee en lekker blijven gebruiken! 

Liefs Tover xxx

FurReality
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • October 16, 2024

Dankjewel @Tover01!

Ik probeer het al te negeren :)

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 16, 2024

Hoi, als ze er niks van snappen en ze zijn geïnteresseerd, kun je ze uitleggen wat het is en wat je er mee kunt. En als ze zomaar wat zeggen en niet geïnteresseerd zijn weet je genoeg. Het heeft niks met nerd te maken en ook al was dat zo, jij hebt een mooi OS en het werkt nog prettig ook. Als Mint-gebruiker op de enige desktop in ons huis weet ik net als jij en @Tover01  dat het een handig en snel én veilig besturingssysteem is. Gaat ook op mn laptop als Windows outdated raakt.  Laat ze maar kletsen,  niks aantrekken van gebabbel. 

Groetjes liefs Tartan X

• October 16, 2024

Dat mensen zich druk maken over wat voor OS iemand op z’n pc draait. Ik zou ze lekker negeren. 

• October 28, 2024

Gewoon negeren. 

Dat is net als mensen die zich gaan bemoeien met de kleur van toiletpapier dat iemand anders gebruikt fzo 🤣

Anonieme_uil123
Forum|alt.badge.img+1

Tss, die vrienden kletsen maar wat, linux is de meest gebruikte OS. En bovendien, nerds runnen de wereld deze dagen!

• April 20, 2025

Ik snap dat ze het raar vinden want iedereen is mac os en windows gewend maar ze hoeven zich er toch niet mee te bemoeien. Mijn hobby is computers en ik gebruik het ook af entoe. En je hebt zelf de vrijheid om te veranderen wat je wil dat hebben hun niet met windows en mac os. En ik snap helemaal waarom je linux gebruikt, windows en mac os (vooral windows) drukken ze allemaal  AI en advertenties in je os. 

Dus trek je er niks van aan.

Groeten boris!

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • April 20, 2025

Gewoon negeren! Linux lijkt me zelfs leuk om te gebruiken! Misschien als mijn laptop te oud word ofzo.

Groetjes Lupus

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 3, 2025

Ook mijn vader heeft linux op de laptop geinstalleerd en ik heb ook een ander soort telefoon. Veel veiliger zegt hij. Dus ik snap de kritiek niet zo goed?

Een nerd betekent dat je ergens verstand van hebt, is dat iets negatiefs? Het wordt vaak geassocieerd met saai en minder sociaal zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet. :)

FurReality
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • May 5, 2025

@epicduck01 

Ik gebruik nu dagelijks Arch :0

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 8, 2025

Hoe heb je eigenlijk geleerd hoe het werkt? Ik vind het zelf soms wel lastig heb wel vaak mijn vader nodig. B.v. als de printer niet werkt dat kan ik dan niet zelf oplossen enzo. Weet opzich wel wat over computers. Maar niet zoveel als anderen. Het is soms best ingewikkeld. 😔

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 8, 2025

Hey ​@Vera16xx  er zijn veel handige sites voor, vaak ook in het Nederlands. Ligt natuurlijk ook aan het soort Linux. Ubuntu lijkt wat op Android (eig andersom) en Mint heeft weer wat meer Windows vergelijking. Vaak kun je in de instellingen al best veel ontdekken. Ik heb over Mint en Ubuntu veel geleerd door hulppagina's. Er is zelfs een heuse cursus voor bij een online opleiding. Als je er over wilt leren kun je er heel veel over vinden en dan uitproberen, best leuk! Het leek mij eerst heel ingewikkeld maar nee dus 😊. Have fun! 

Liefs Tover xxx

FurReality
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • May 9, 2025

@Tover01 ​@Vera16xx 

Ik heb het geleerd door het te gebruiken, en als ik een probleem had het op te zoeken. Op mijn 11de had ik Linux op mijn Raspberry Pi, en nu gebruik ik Arch dagelijks.

• May 24, 2025

Hoe heb je eigenlijk geleerd hoe het werkt? Ik vind het zelf soms wel lastig heb wel vaak mijn vader nodig. B.v. als de printer niet werkt dat kan ik dan niet zelf oplossen enzo. Weet opzich wel wat over computers. Maar niet zoveel als anderen. Het is soms best ingewikkeld. 😔

Voor mij zijn de 3 belangrijkste commands altijd:

sudo apt install  “naam”

voor het installeren van programma’s 

sudo apt upgrade 

sudo apt update 

voor het updaten van het systeem

Dat zijn voor mij de meest hulpzame commands

Liefs, epicduck01

• May 26, 2025

Negeer gewoon wat je vrienden zeggen als het je kwetst! Ik gebruik mijn hele leven al Linux! Trouwens wist je al dat de meeste virussen zijn gemaakt voor Windows dus die werken vaak niet op Linux! Veel veiliger dus! En dat ze je een nerd noemen moet  je juist als compliment opvatten! Je bent vast geniaal :))

FurReality
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • December 5, 2025

Voor mij zijn de 3 belangrijkste commands altijd:

sudo apt install  “naam”

voor het installeren van programma’s 

sudo apt upgrade 

sudo apt update 

voor het updaten van het systeem

Dat zijn voor mij de meest hulpzame commands