Skip to main content

Wat is seksuele intimidatie?

• July 23, 2025
  • 10 reacties
  • 142 Bekeken

Hallo iedereen,

Misschien klinkt dit als een heftige titel (en dat vind ik zelf ook), maar ik vroeg het mij af. Natuurlijk komt hij niet uit het niets, er zit namelijk een verhaal achter. Ik zal proberen het in minder dan 10 regels te vertellen (al weet ik nu al dat ik dat waarschijnlijk niet ga redden🙄).

Er werkt sinds ongeveer een halfjaar een jongen in de supermarkt waar ik altijd naartoe ga (ik schat hem ca. 14 à 15 jaar, ongeveer even oud als ik. Verder is hij niet zo bijzonder, ik denk dat hij ca. 1,85 m (hij is 2 koppen kleiner dan ik en ik ben 2,10 m) zoals bijna alle jongens in mijn omgeving), en hij zei altijd gedag en complimentjes als hij mij zag. Ik dacht dat hij gewoon aardig en beleefd was, dus ik deed beleefd terug. 

Maar ongeveer 2 maanden geleden zocht hij verder contact; hij vroeg mijn telefoonnummer (nadat hij me om mijn snap had gevraagd, maar ik heb geen snapchat🙃), maar ik weigerde steeds. Ook vroeg hij me verkering, en dat wilde ik niet dus ik zei nee. 

Toen vond hij het niet leuk meer om aardig te doen en maakte hij telkens vervelende opmerkingen naar mij als ik langsliep. Ik negeerde hem gewoon, want dan zal het wel snel overgaan (dacht ik). Maar vorige week kwam hij opeens tot inzicht, hij bood z'n excuses aan en dat hij het helemaal niet zo bedoelde en zo. Ik zei maar niks terug, tot vrijdag. Toen ging hij opnieuw zijn excuses aanbieden, en toen dacht ik: laat het nu voor eens en altijd zijn afgelopen, dus ik maakte duidelijk dat ik zijn excuses waardeerde, maar dat het niet wederzijds was en ik ook geen vriendschap met hem wilde. 

Maar hij sloeg toen helemaal om, want toen ik maandag weer in de supermarkt was, toen wilde ik iets pakken, maar hij ging ervoor staan en zei dat ik er pas bij mocht als ik hem zou zoenen. Dat wilde ik niet, dus ik heb me gewoon over hem heen gebogen en het product gepakt (voordeel als je zo lang bent). Verbazingwekkend genoeg gaf hij geen tegenstand, en ik hoorde hem alleen zachtjes vloeken toen ik wegliep. 

En toen ik vandaag (woensdag) naar de supermarkt ging, was hij bij de melk. En nu moest ik toevallig net een pak karnemelk kopen (want die was op). Maar hij ging er weer voor staan, en nu kon ik er niet overheen want hij stond voor de koeling (en maandag stond hij voor een kist). En hij zei dat hij mij nog één kans gaf: als ik hem nu niet zou zoenen zou ik er niet bij mogen. Ik ben toen dus weggelopen zonder karnemelk😐

Het is dus niet gelukt in 10 regels😔 maar nu heb ik wel het hele verhaal verteld. Valt dit onder seksuele intimidatie? En wat dan nog meer (voor als ik hem nog een keer tegenkom)? En wat moet ik hiertegen doen? Ik ben echt bang dat hij de volgende keer weer iets gaat doen. En op welke dag ik ook ga, ik kom hem altijd tegen☹️

Veel liefs van mij❤️❤️

10 reacties

• July 23, 2025

Hallo ​@natuurlijk_roodharige 

Dit is wel vervelend🫥

Ik weet niet of je zo dapper bent, maar je kan naar zen baas gaan of leidinggevende en dit vertellen. 

Hij vind er vast wat van als hij een klant intimideert 🤣

Heb niet echt goed advies, maar wel leuk advies 😉

Groetjes badeend 

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • July 23, 2025

Conclusie: hij valt het herhaaldelijk lastig en intimideert jou op seksuele wijze en verhindert jou op een normale manier boodschappen te kunnen doen en chanteert je eigenlijk om seksuele handelingen te verrichten.

Wat hij doet is hartstikke strafbaar!

Je kunt hier werk van maken. Je kunt inderdaad naar zijn leidinggevende stappen. Maar ik zou het eigenlijk anders aanpakken:

• Koop een voice recorder voor een paar tientjes, of installeer een app op je telefoon waarmee je headset of oordopjes met microfoon kan laten opnemen. Zo kun je gesprekken opnemen. Deze gesprekken kunnen dan dienen als bewijs. Test vooraf of de gesprekken goed hoorbaar zijn ook in een iets drukkere omgeving zoals een winkel. Oordopjes met microfoon zijn goedkoop te krijgen bij een bekende winkelketen die begint met de letter A.
  • Ga gewapend met je microfoon en opnameapparatuur de winkel in en zorg dat je zelf niets tegen hem zegt in het begin, dus jij moet niet de aanleiding zijn voor het gesprek.
  • Wacht tot hij je weer aanspreekt.
  • Ga niet in op wat hij zegt maar vraag dan: mag ik er even bij? Ik kom hier om boodschappen te doen.
  • Hopelijk herhaalt hij dan zijn gedrag en zegt hij iets als 'je mag er alleen bij als je me zoent'.
  • Hierop dien je heel duidelijk (maar rustig!) te zeggen dat je absoluut geen interesse in hem hebt en wilt dat hij ophoudt. Herhaal daarna dat je hier komt om boodschappen te doen. Stop met je gedrag, kun je ook nog erbij zeggen.
  • Als hij dan doorgaat, is hij echt strafbaar.
  • Je kunt je audiotape aan je ouders laten horen en dan naar de politie stappen om aangifte te doen. Ik zou dan ook een foto van hem maken met je mobiele telefoon. Dit kun je doen door samen met je vader naar de supermarkt te gaan. Als hij er is, maakt je vader van hem een foto en loop je gewoon de supermarkt uit. Je kunt eventueel ook eerst de leidinggevende aanspreken. Maar dit hoeft niet. Hij moet zich gewoon aan de wet houden.

Mijns inziens is wat hij doet niet alleen seksuele intimidatie maar ook chantage omdat hij voorwaarden stelt aan jou om bij de boodschappen te komen. Herhaaldelijk en ook nadat je duidelijk hebt aangegeven geen interesse in hem te hebben en zijn gedrag niet op prijs stelt. Als hij dan doorgaat is dat duidelijk intimiderend gedrag.

De tekst is verwijderd omdat deze in strijd was met forumregel 2. Ga respectvol met elkaar om.

Bedenk: je doet het niet alleen voor jezelf door voor jezelf op te komen, maar je bespaart hier mogelijk ook anderen problemen mee. Als hij door justitie veroordeeld wordt, zal dat zeker een les voor hem zijn dat hij te ver is gegaan. De kans dat hij dit bij anderen flikt is dan een stuk kleiner denk ik.

Bespreek misschien dit voorstel eens met je ouders? Je kunt hem wel schaak zetten hiermee omdat je geluidsopnames hebt die als bewijs kunnen dienen. En dan je vader die een foto maakt van hem. En dan aangifte doen. Als er echt concreet bewijs is, zal de politie dit mogelijk sneller oppikken en er daadwerkelijk iets mee doen.

Ik hoop dat je het er niet bij laat zitten! Vrouwen hoor je niet op deze manier te behandelen. Punt. 

Trouwens wel gaaf dat je 2,10m bent ik vind het wel kicken als een man letterlijk (en figuurlijk) moet opkijken tegen een vrouw. 😉 😁

Liefs, xxVera 💋

• July 24, 2025

Hallo ​@Badeend en ​@Vera16xx , bedankt voor jullie reacties.

@Badeend ik weet niet hoe ik de baas zou moeten bereiken, maar als ik hem toevallig tegenkom, dan zal ik het tegen hem zeggen😀

Wat hij doet is hartstikke strafbaar!

Ja dat klopt. Ik ben er vanochtend achtergekomen wat hij nog meer voor strafbaars doet; ik ging vanochtend nog een poging doen om karnemelk te halen, maar toen was hij er weer. Ik had jouw reactie toen nog niet gezien, dus ik vroeg hem of hij nou de hele week werkt. Nou, blijkbaar heeft hij een deal met zijn baas dat hij zelf beplaat wanneer hij werkt, als het maar 8 uur (het kan ook een ander getal zijn, dat weet ik niet meer zeker) in de week totaal is. Hij heeft toen mijn vader gehackt, en telkens als ik een berichtje stuurde als ik naar de supermarkt ging, ontving hij ook dat berichtje. Dan ging hij ook en ging hij 'even werken' (hij woont haast tegenover de supermarkt, ik op een kwartier fietsen🙄) en dan zou hij mij tegenkomen. Dat is ook strafbaar. 

• Koop een voice recorder voor een paar tientjes, of installeer een app op je telefoon waarmee je headset of oordopjes met microfoon kan laten opnemen. Zo kun je gesprekken opnemen. Deze gesprekken kunnen dan dienen als bewijs. Test vooraf of de gesprekken goed hoorbaar zijn ook in een iets drukkere omgeving zoals een winkel. Oordopjes met microfoon zijn goedkoop te krijgen bij een bekende winkelketen die begint met de letter A.
  • Ga gewapend met je microfoon en opnameapparatuur de winkel in en zorg dat je zelf niets tegen hem zegt in het begin, dus jij moet niet de aanleiding zijn voor het gesprek.
  • Wacht tot hij je weer aanspreekt.
  • Ga niet in op wat hij zegt maar vraag dan: mag ik er even bij? Ik kom hier om boodschappen te doen.
  • Hopelijk herhaalt hij dan zijn gedrag en zegt hij iets als 'je mag er alleen bij als je me zoent'.
  • Hierop dien je heel duidelijk (maar rustig!) te zeggen dat je absoluut geen interesse in hem hebt en wilt dat hij ophoudt. Herhaal daarna dat je hier komt om boodschappen te doen. Stop met je gedrag, kun je ook nog erbij zeggen.
  • Als hij dan doorgaat, is hij echt strafbaar.
  • Je kunt je audiotape aan je ouders laten horen en dan naar de politie stappen om aangifte te doen. Ik zou dan ook een foto van hem maken met je mobiele telefoon. Dit kun je doen door samen met je vader naar de supermarkt te gaan. Als hij er is, maakt je vader van hem een foto en loop je gewoon de supermarkt uit. Je kunt eventueel ook eerst de leidinggevende aanspreken. Maar dit hoeft niet. Hij moet zich gewoon aan de wet houden.

Ik vind het zo jammer dat ik dat niet had gedaan voordat hij dat tegen mij zei. Ik had gewoon mijn telefoon uit mijn broekzak kunnen doen en kunnen opnemen, dan had ik hem erop staan en zijn bekentenis. Dan staat hij niet schaak, maar schaakmat😁 Maar ja, ik ga het morgen weer proberen😔

Bedenk: je doet het niet alleen voor jezelf door voor jezelf op te komen, maar je bespaart hier mogelijk ook anderen problemen mee. Als hij door justitie veroordeeld wordt, zal dat zeker een les voor hem zijn dat hij te ver is gegaan. De kans dat hij dit bij anderen flikt is dan een stuk kleiner denk ik.

Gelukkig heb ik nu wel karnemelk kunnen krijgen omdat hij aan het werk was bij de fruitafdeling, maar ik film morgen gewoon het hele winkelbezoek, als ik hem dan weer tegenkom doe ik dat gewoon en dan laat ik het aan de politie zien. Ik weet niet of de justitie hiermee van doen heeft, maar als hij hier wel een straf voor krijgt hoop ik dat je gelijk hebt🙄🙂

Trouwens wel gaaf dat je 2,10m bent ik vind het wel kicken als een man letterlijk (en figuurlijk) moet opkijken tegen een vrouw. 😉 😁

Ja, het heeft zo z'n voordelen, maar het is lang zo leuk niet hoor. Mannen kunnen er blijkbaar niet tegen dat ze tegen een vrouw moeten opkijken, dat is wel te peilen aan alle opmerkingen die ik krijg😔. En het is echt niet praktisch. Maar ik vind het wel leuk als iedereen tegen me opkijkt hoor🙂😁 In deze kwestie is mijn motto: lang zijn is leuk, maar te lang niet.

Veel liefs van mij❤️❤️

OnlyMe
Forum|alt.badge.img+12
  • Topper
  • July 25, 2025

Hey ​@natuurlijk_roodharige 

Ik vind voor dingen als Sexuele intimidatie, mishandeling, aanranding etc.

Dat je daar een eigen grens voor jezelf moet trekken. "Dit zijn mijn standaarden, normen en waarden en van daaruit trek ik de conclusie dat ik dit sexuele intimidatie vind." 

Deze dingen zijn heel vaag en dit is de manier waarop ik voor mezelf duidelijkheid schep en vandaaruit makkelijker bepaalde keuzes kan maken.

Even een voorbeeldje.

"Ik vind het niet goed als ouders hun kind verbaal, emotioneel en mentaal mishandelen. Voor mij is dat je kind aan praten dat het niks waard is, dat alles hun schuld is en ervoor zorgen dat het kind geen kind kan zijn."

Dat is wat er bij mij thuis gebeurde, zelf soms met fysieke mishandeling. Vandaaruit heb ik op mijn 11e de beslissing kunnen maken dat ik er voor ging zorgen dat ik uit huis kwam. Het was een onveilige en toxic situatie.

En nu woon ik al 7 maanden bij mijn pleeggezin. Ook al heeft het 4 jaar geduurd.

Jij vind wat die jongen doet niet fijn. Voor jou voelt dat als sexuele intimidatie (wat het in mijn ogen ook is) dus dan zou je de beslissing kunnen nemen om naar zijn manager of iemand van de supermarkt zelf te stappen en dit verhaal in te dienen met de vraag of zij er wat aan kunnen doen.

-OnlyMe

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • July 25, 2025

Hoi, uitstekende tips! Ik geef je groot gelijk dat je hier iets tegen onderneemt. Wat een mafkees ook. Die hoort daar niet te werken maar opgevoed te worden. Goed dat je er zo in staat. Onacceptabel gedrag en ook voor jou heel intimiderend. Terechte actie dus, succes! 

Groetjes liefs Tartan X

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • July 25, 2025

Heel vervelend dat hij zo doet maar echt seksuele intimidatie is toch nog wat anders dan om een kus vragen. Hij is een klier maar ik denk niet dat de politie echt gaat optreden tegen dat soort stom pubergedrag; er is per slot van rekening niets gebeurd.  Je moet het zeker tegen zijn baas zeggen - zo jaagt hij klanten weg.  Als je niet weet wie de baas is, kun je mailen.  En elke volwassene die in die winkel werkt zal je wel kunnen vertellen wie de baas is.

Is er trouwens geen andere supermarkt in de buurt waar je boodschappen kunt doen?

Als iemand dat bij mij zou doen, kwam hij er echt niet zonder een trap op een pijnlijke plek vanaf - ik ben heel impulsief.

Voor dat hacken moet je vader echt wel naar de politie, dat is heel erg.

• July 28, 2025

Hallo iedereen, bedankt voor jullie reacties.

Er is weer wat gebeurd, en ik wilde de situatie eerst even aankijken voordat ik er iets over wilde schrijven.

Vrijdag ging ik weer naar de supermarkt, en hij was er weer. Maar nu kwam hij met een meesterzet: hij was erachter gekomen dat ik op dit forum zat (hij is zelf geen lid, maar hij kijkt weleens als hij zich verveelt) omdat ik nogal herkenbaar ben en dit topic beschreef precies de situatie waarin hij ook betrokken was. Hij zei dat als er inderdaad iets zou gebeuren, dat hij dan iedereen zou vertellen dat ik op dit forum zit (en daar zit ik niet op te wachten). 

Hij had gelezen dat ik een camera in mijn broekzak zou stoppen, dus hij wilde die eruit halen. Ik zei dat hij dat niet moest doen, maar hij luisterde niet en ging met zijn hand langs mijn kruis naar mijn broekzak. Ik gaf hem een kniestoot in zijn gevoelige plek, terwijl ik riep dat hij van me af moest blijven. Er was ook een best gespierde man daar in de buurt, en hij liep naar ons toe om te vragen wat er precies aan de hand was. Ik vertelde de man hoe de jongen mij het leven zuur heeft gemaakt en wat hij zojuist had gedaan. De man werd schinbaar boos, dus hij vroeg de jongen (die nog niet echt was bijgekomen) dat hij zijn baas wilde spreken.

De jongen wilde eerst niet, maar omdat de man net iets groter en drie keer zo breed was en dus bests intimiderend over moest komen, nam hij ons toch mee. Toen we in het kantoor van de baas waren, vertelde ik het hele verhaal vanaf het begin, en ook over dat hij mijn vader had gehackt en mij had gechanteerd en getracht aan te raken. De baas was geschokt en boos en de jongen werd gelukkig ontslagen, en hij mocht niet meer in de supermarkt komen. Ook zal hij zijn ouders op gesprek laten komen (dat klinkt echt alsof het school is😅). Ik bedankte de man dat hij voor mij was opgekomen, maar hij vond het geen probleem en vond dat die jongen sowieso moest worden aangepakt.

@OnlyMe Ik vind het inderdaad niet fijn, en dat is een goede reden voor hem om te stoppen. Ik weet alleen niet wat er nu gaat gebeuren, want hij dreigde wel dat hij het zou vertellen en als ik dan weer op school kom kan ik net zo goed gelijk rechtsomkeert maken naar Siberië of zo😥

@Tartan15 Er is dus nu al actie geweest, dus ik kan nu gewoon veilig naar de supermarkt. Maar ik weet niet waar ik wel veilig ben… (Dit klinkt wel heel dramatisch, maar het is helaas ook realiteit😶) 

@Diana Ja, misschien is zoenen nog niet echt seksuele intimidatie, maar ik denk dat als je met je hand over iemands broek ter hoogte van kruis gaat dat dat toch zeker wel seksuele intimidatie is. Maar goed, het is nu met de supermarkt opgelost. En die pijnlijke plek heeft hij gevoeld hoor😉 

Er is trouwens niet echt een andere supermarkt in de buurt. Er is er wel 1, maar die is nog 5 kilometer verder van mijn huis af. En er is een heel klein winkeltje, maar daar kun je bijna niks halen voor boodschappen. 

Nu gaan zijn ouders in gesprek met de manager, ik weet niet wat dat oplevert? Maar anders ga ik wel naar de politie denk ik.

Nu ben ik wel best bang, want ik heb geen zin dat dadelijk iedereen weet dat ik op dit forum zit. Of misschien zoekt hij mij op, of onderschept hij me als ik naar de winkel ga. Ik weet niet of hij mijn vaders berichten nog steeds kan lezen (ik zou met mijn vader kunnen afspreken dat ik hem op een andere manier bereik, maar ik denk niet dat dat uitmaakt), maar in dat geval kan hij me gewoon ergens opwachten en dan aanvallen😶 

Wat moet ik nu doen? Moet ik alsnog naar de politie gaan? Moet ik gewoon van dit forum afgaan zodat hij nooit bewijs zal hebben dat ik er daadwerkelijk op was? Of moet ik nog wat anders doen?

Veel liefs van mij❤️❤️

Maya_KT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • July 29, 2025

Hoi ​@natuurlijk_roodharige ,

Wij lezen dat je anonimiteit in gevaar is.  Topics die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic wordt wel verwijderd als:

· Het topic in strijd is met de forumregels.

· Het topic je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou zo belangrijk is dat jouw topic(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

Een andere optie is om je account te verwijderen. Wat dit allemaal betekent kan je hier lezen: 

Account verwijderen | Kindertelefoon Community

Groet,

Maya

• July 31, 2025

Hallo ​@natuurlijk_roodharige 

Is wel heel zwak dat die dit zo doet 

Ik heb geen goed advies helaas. 

Enige wat ik dan nog wil meegeven, geef anders nog een paar keer knie in zen gevoelige plek. 

Wel aardig van die groote man. 

Sterkte, groetjes badeend 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • July 31, 2025

dit is sws intimidatie en misschien chantage ook nog wel