Hallo,
Deze vraag is al een tijdje geleden gesteld zie ik, en nog niemand heeft antwoord gegeven…
Ik denk het al heel veel voor haar betekent dat je vriendinnen met haar bent, en ik snap dat je je best wil doen om haar nog beter te kunnen helpen. Maar onthoud: er is maar zoveel dat je kan doen. Je kan niet haar thuissituatie oplossen en beschadigingen uit haar jeugd, noch altijd beschermen tegen de klappen die ze ontvangt. Hiervoor zou ze zelf initiatief moeten nemen om te stappen naar een rechter, of wegtrekken uit huis.
Wat je kan doen is een luisterend oor bieden, begripvol zijn haar serieus nemen. Het feit dat ze haar thuissituatie met je deelt, betekent dat ze je als vertrouwt persoon ziet, en dat ze je veilig voelt bij jou; geef haar ruimte om bij jou haar emoties kwijt te kunnen.
Zij heeft jou met haar kwetsbaarheid toevertrouwd, dus tenzij besproken is het goed om alles tussenbeide te houden.
Verder kan je altijd artikelen lezen over huiselijk geweld om meer inzicht te krijgen op haar situatie en zo zelf te bedenken hoe je haar het beste kan steunen.
Voor meer praktische hulp die je kan bieden is bijvoorbeeld een nachtje onderdak, zodat zij een nachtje bij je kan logeren om even weg van huis te zijn. Dit lukt niet altijd en kan ook niet altijd.
In ieder geval is het belangrijkste dat ze weet dat ze bij je terechtkan, en ik hoop dat je die ruimte blijft bieden voor haar.
Hoi @adj
Heel goed van je dat je dit vertelt! Je goede vriendin zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat zij en jij er niet alleen voor staan. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!
Veel sterkte!
Babs (De Kindertelefoon)