Skip to main content

Haj, ik ben 13 jaar oud en mijn vriendin is 14, ze word geslagen door haar vader en vroeger ook door haar moeder. Ik heb vaak tegen haar gezegd dat het echt niet kan en dat er iets aan gedaan moet worden, maar dat wil ze niet. Ze had vroeger ook depressie en snijden enz, maar ze is nu al een half jaar clean van snijden. Ook heeft ze me verteld dat haar vader haar soms seksueel misbruikt. Op haar kont slaan enz. Ik hou echt zoveel van haar en ik wil echt niet dat haar iets overkomt! Ik weet een ding, ze moet daar gewoon weg! Maar ik weet niet hoe! Pls help me!!!

Heey,

Jeetje wat heftig zeg. Wat haar ouders doen is inderdaad echt niet oké. Het is verboden in Nederland. Ouder mogen hun kinderen niet pijn doen en misbruiken. Het is wel lief dat je je zon zorgen om haar maakt. Lijkt me voor jou ook wel erg zwaar om dit te weten van je vriendin.

Het is belangrijk dat jou vriendin dit met iemand gaat delen zodat zij en haar ouders hulp kunnen krijgen en zodat dit niet meer gebeurd. Dat kan ze doen door het aan een volwassene te vertellen bijvoorbeeld: haar mentor, docent, familielid, vertrouwenspersoon op school, huisarts, jouw ouders, buren etc. Het is ook een optie om met Veilig Thuis te bellen of chatten. Ze kan hun 24/7 bellen op dit nummer: 0800-2000 het is gratis en kan ook in eerste instantie nog anoniem. Op werkdagen kan je met ze chatten van 09:00 tot 22:00 via deze website: https://veiligthuis.nl . Je vriendin kan in geval van nood ook altijd 112 bellen.

Jij kan natuurlijk ook met iemand praten over jouw vriendin haar thuissituatie. Het is niet goed dat zij hier in blijft. Het lijkt mij ook niet fijn voor jou om hier mee rond te lopen wetende dat dit gaande is. Het is wel goed om, als je het aan iemand gaat vertellen, tegen je vriendin te zeggen dat je het met iemand gaat delen of hebt gedeeld.

Heel veel succes en sterkte!

joeeeeee

Zeg het tegen iemand

Hoi M.L1a,

Wat een nare situatie, waar jouw vriendin in zit. We snappen dat je je zorgen maakt om haar.

Je vriendin kan natuurlijk bellen/chatte  met De Kindertelefoon, als ze wil kijken wat ze kan doen om iets te veranderen aan haar situatie. Wij kunnen haar ook helpen om in contact te komen met b.v Veilig Thuis.

Ook jij bent natuurlijk welkom om te bellen of te chatten Met De Kindertelefoon, als je je hart wilt luchten hierover.

Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432).

groetjes, Mariska (De Kindertelefoon)

Reageer