Skip to main content
Vraag

Vriendin met abusive thuis situatie

• January 30, 2026
  • 2 reacties
  • 54 Bekeken

Forum|alt.badge.img

ik heb dus een vriendin en ze heeft ouders die haar mishandelen op erg veel manieren. ik ben hierachter gekomen toen we het een keer hadden over hoe streng onze ouders zijn, en toen kwam ze ineens met een verhaal waarbij ze basically vertelde hoe haar moeder haar had mishandeld (niet op een 'gewone' manier). ze had zelf helemaal niet door dat dit totaal krankzinnig was, maar wij zaten met onze vriendengroep haar allemaal geschrokken aan te kijken. ik zag dat ze zelf schrok van onze geschrokken gezichten, maar daarna wilde ze het er gauw al niet meer over hebben. later ben ik naar de teamleider geweest om erover te praten omdat het me echt dwars zat, en had ik een plan gemaakt om met haar proberen erover te praten en in ieder geval te laten weten dat ik er voor haar ben no matter what. ik ben toen 2 keer naar haar toe geweest. de 1e keer ging erover dat ik van haar verhaal scrok and dat ik me zorgen maakte. de 2e keer ging erover dat ik er altijd voor haar ben en ik probeerde haar aan te moedigen om er met een volwassene over te praten. tijdens deze gesprekken met haar zag ik wel dat ze het oprecht waardeerde en naar me luisterde. die teamleider zei op een gegeven moment ook tegen mij dat ik het kan laten zitten en dat zij het vanaf nu in de gaten zal houden. maar ik weet dat mijn vriendin er vervolgens niks meer mee heeft gedaan en niet met die teamleider is gaan praten. ik heb er ook geen updates meer over gegoord van de teamleider. dit hele gebeuren was een paar maanden geleden. 

ik heb het toen uiteindelijk laten zitten omdat, hoe erg ik het ook vind en hoe erg ik ook wil dat ze hulp zoekt, ik ben zelf ook maar een mens die er niet altijd voor iedereen kan zijn. het ging namelijk ten koste van mij, fysiek en mentaal (ik had ook andere vriendinnen met serieuze problemen). ik ben er zelfs voor naar de huisarts gegaan omdat het ook niet meer gezond werd voor mij, om me telkens zo'n zorgen te maken. 

anyways, nu een paar maanden later, ben ik erachter gekomen dat ze echt heftige dingen heeft gerepost. dit doet ze op haar 2e tiktok account waar ze maar iets van 8 volgers heeft (de mensen die ze echt vertrouwd). ik begin me weer zorgen te maken omdat het echt fout voelt op zoveel manieren om te doen alsof er niks aan de hand is, terwijl ik heel goed weet dat er bij haar thuis erg nare dingen gebeuren. weer erover beginnen met haar heeft geen zin want ze zal het ontkennen of er lichtjes over doen en zeggen dat ik 'overdrijf'. maar gewoon helemaal niks doen voelt ook fout. tips? 

2 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi ​@Zoetje ,

Wat heftig zeg snap dat je je zorgen maakt 😔 het moet natuurlijk ook niet ten koste gaan van jou, maar kun je dit weer aangeven bij de teamleider/ iemand waarvan je weet dat die er wat meer mee zou kunnen doen? Kun je er ook niet een beetje op en luchtige manier met haar over praten of aangeven dat je je weer zorgen maakt.  Je klinkt als een lieve vriendin die er graag voor haar wil zijn. ♥️ik hoop dat je hier iets aan hebt en er nog anderen reageren.  Ik hoop dat het snel wat beter gaat met je vriendin zodat je zelf ook minder ongerust bent, ookal is het logisch natuurlijk. ♥️

Liefs 

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi,

Nog een toevoeging, misschien kun je je vrienden aanraden om er over te praten met bijvoorbeeld de kindertelefoon of veilig thuis?