Skip to main content

Vermoeden van geestelijke mishandeling??

Hallo allemaal, mijn (nep)naam is Heidi en ik kom uit Duitsland en woon sinds kort in Nederland en ik wil even iets kwijt. Ik heb het vermoedde dat er bij mij Thuis huiselijk geweld speelt. Kijk, zo zit het:

Vanmorgen had ik jam op mijn Boterham gedaan, mijn moeder schreeuwde naar me en zei ‘ dat is VEELSTE veel!’ ik zei dat het niet zo was en toen werd ze boos.. Ze gooide met haar Jas, en begon te schreeuwen dat ik een ‘VERWEND BLAAG ‘ ?? was en dat ze het niet meer vol hield enzo.. en dat ik ergens anders moest gaan wonen enz enz. Toen zei ze ‘ je maakt van mij de DUIVEL, Heidi.’ Ze gooide met mijn school boeken en gooide mijn whiteboard de tuin in. Dus, mijn vraag : is dit huiselijk geweld? ( of geestelijke mishandeling ), of niet? En, wat kan ik hier tegen doen? ( PS: sorry als mijn Nederlands niet zo goed is, of als er hoofdletters op sommige woorden zitten. !)

2 reacties

JanneB
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • 392 reacties
  • 16 maart 2025

Hoi ​@heidiistmeinename

Dapper van je dat je je verhaal hier deelt. Rot om te lezen dat je het vermoeden hebt dat er sprake is van huiselijk geweld bij jou thuis. We kunnen ons voorstellen dat dit een nogal lastige situatie voor je is. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Als het thuis niet goed gaat, kun je ook altijd terecht bij VeiligThuis. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Groetjes, JanneB van De Kindertelefoon

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • 18 reacties
  • 16 maart 2025
heidiistmeinename schreef:

Hallo allemaal, mijn (nep)naam is Heidi en ik kom uit Duitsland en woon sinds kort in Nederland en ik wil even iets kwijt. Ik heb het vermoedde dat er bij mij Thuis huiselijk geweld speelt. Kijk, zo zit het:

Vanmorgen had ik jam op mijn Boterham gedaan, mijn moeder schreeuwde naar me en zei ‘ dat is VEELSTE veel!’ ik zei dat het niet zo was en toen werd ze boos.. Ze gooide met haar Jas, en begon te schreeuwen dat ik een ‘VERWEND BLAAG ‘ ?? was en dat ze het niet meer vol hield enzo.. en dat ik ergens anders moest gaan wonen enz enz. Toen zei ze ‘ je maakt van mij de DUIVEL, Heidi.’ Ze gooide met mijn school boeken en gooide mijn whiteboard de tuin in. Dus, mijn vraag : is dit huiselijk geweld? ( of geestelijke mishandeling ), of niet? En, wat kan ik hier tegen doen? ( PS: sorry als mijn Nederlands niet zo goed is, of als er hoofdletters op sommige woorden zitten. !)

Hey Heidi, dat is naar om te horen! Zo hoort je moeder zeker niet te reageren! Is het strafbaar wat ze deed, nee, emotionele mishandeling is (nog) niet duidelijk strafbaar in Nederland, maar wel grijsgebied. Is het strafbaar om je whiteboard kapot te maken? Als die van jou is wel, anders niet. Als dit eenmalig was, kan je er met iemand over praten, maar dan zou ik het even aankijken. Als het vaker gebeurt, maak hier dan een melding over op school, op de sport, etc. Dan wordt het namelijk wel een onveilige thuissituatie en dan kan veilig thuis je uit huis laten plaatsen. Mocht je moeder je ooit slaan, schoppen of wat dan ook fysiek, stap dan gelijk op school naar je mentor en naar de politie, want dan is het gewoon mishandeling en dan heeft je moeder op dat moment gefaald als moeder.  Alsjeblieft, onthoud dat iemands reactie nooit jou verantwoordelijk is. Haar reactie is haar verantwoordelijkheid. Zij zou beter moeten weten als volwassene! 

Veel sterkte!

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen