Vraag

moord?

  • 26 November 2020
  • 10 reacties
  • 532 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

ik was 7 toen ik zag hoe een meisje van  4 met veel geweld door een dikke vent een busje in werdt gesleurd. Ik gooide een baksteen naar die vent toe en later was ie overleden aan een hersenbloeding. Ik wist waar het meisje woonden dus bracht ik haar thuis. Ze is nu verhuisd en de man loopt weer vrij rond. Mijn vraag is nu, was dit moord?


10 reacties

Als de man weer vrij rond loopt leeft hij, dus is het geen moord. 

Als je bedoelt, voordat ie overleed liep hij vrij rond, dan hangt het er vanaf. Als de hersenbloeding kort daarna gebeurde dan is het mogelijk moord. Als hij jaren daarna overleed dan heb je er niks tot weinig mee te maken gehad. 

Reputatie 2
Badge +2

Typefout er waren 2 mannen, en de ene leeft nog. De anderen zag ik sterven.

Gezien wij geen advocaten zijn én niet alle details kennen van de situatie, dan kunnen wij natuurlijk  geen oordeel hierover vellen.
Alleen iemand die daadwerkelijk de wetten én de details kent kan daarover oordelen.

Hallo tibetanpotato :)

Ik denk dat het niet aangerekend wordt tot moord gezien er geen sprake was van voorbedachte rade en gezien je minderjarig bent. Onder de 12 kun je niet strafrechtelijk worden vervolgd. 

-TheMightySlayer <3

ooh, i smell savage,

 

nee, dit is geen moord aangezien hij vrij rondloopt

PS; kleine jij was een savage ;)

 

moi

Reputatie 1
Badge

Hey

Dit is geen moord. maar doodslag, dat betekend dat er iemand mede door jou is doodgegaan, maar dat dat niet jouw bedoeling was (dat klinkt misschien een beetje raar of suf maar het is echt zo). Je kan er ook met een van je ouders over praten, zij willen je vast helpen. Je hebt niemand vermoord, maar mogelijk zelfs de moord op dat meisje voorkomen.

XX

Beste @Babs2007 

Afgezien van de betrouwbaarheid van dit forum,  stoor ik mij ook aan de manier waarop termen zoals moord en doodslag worden gebruikt, zonder dat jullie weten wat deze woorden inhouden.

Moord houdt in dat er voorbedachte raden in het spel zijn. Met doodslag bedoelen wij het opzettelijk doden van iemand, maar dan zonder voorbedachten raden!

De casus die de forumopenster noemt lijkt echter meer op noodweer. 

Hierbij is het ook nog zo (in Nederland) dat personen onder de 12 jaar niet strafrechtelijk kunnen worden vervolgd. Zoals een ander oplettend forumlid hierboven al noemde.

Hopelijk gaf dit helderheid. 

Gegroet.

 

Badge

Hoi tibetanpotato,

Omdat je destijds nog onder de 12 was kon je niet worden vervolgd.

Zou je dat wel kunnen dan zou dit geen moord zijn, maar eerder zware mishandeling met dood tot gevolg. Ik ga er vanuit omdat dat meisje werd ontvoerd/poging tot dat de rechter dan zou zeggen dat dit noodweer was.

Noodweer wilt zeggen dat je dan geweld mag toepassen als jij of een ander in levensgevaar bent. 

Hopelijk is het wat duidelijker voor je beschreven.

Mazzel.

Badge

Heel simpel je hebt het meisje gered dus zelfverdeging

Reputatie 6
Badge +12

Geen moord hoor.

Reageer