Vraag

Is het mishandeling?

  • 23 May 2021
  • 2 reacties
  • 160 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik vraag me af of ik word mishandeld door mijn moeder of dat het normaal is of niet heel erg. Ik heb een aantal dingen tegen een vriendin gezegd over mijn thuissituatie en zij zei dat het wel mishandeling was.

Namelijk mijn moeder en ik hebben heel vaak ruzie en als we ruzie hebben dan is het ook best flinke ruzie. Ze schreeuwt altijd heel hard naar me en scheldt me uit. Meestal hebben we ruzie als ik een normale vraag stel, zoals mag een vriendin bij me slapen omdat het zo'n klote weer is dat het gevaarlijk is en dan wordt ze boos op mij omdat ik het vraag en dan gebeurt het volgende.

Soms zegt ze hele pijnlijke dingen tegen me zoals: je verpest m'n leven. en als ik er later op terug kom zegt ze van ja dat doe je als je boos bent dan zeg je dingen die je niet meent. Maar het is elke keer weer zo. Ook als ik me probeer te verweren in wat ze tegen me zegt wat niet klopt dan luistert ze niet, gaat ze harder schreeuwen of me uitschelden of loopt weg. Wat ze meestal doet is dat ze mij schuldig laat voelen over wat ik zeg, zoals 'ben ik zo een slechte moeder' 'je doet nooit iets voor me' 'rotkind' etcetera. Ze zegt ook altijd als ik iets zeg dat het niet waar is en ik kan daarom nooit normaal erover praten omdat ze me nooit gelijk geeft en altijd schreeuwt of weggaat etc. Heel soms als we beiden staan bijvoorbeeld dan pakt ze me hard bij bijvoorbeeld m'n arm en duwt ze me de kamer uit en soms tegen de muur of naar boven en soms val ik dan bijna. Ik heb een keer geprobeerd terug te duwen maar toen hadden we een soort van gevecht. Ze duwde me op de bank en zat half boven op me en toen duwde ik haar weg met m'n benen zodat zij weer viel. 

Dus de vraag is telt dit als mishandeling of niet en zo ja is het normaal om hier wat aan te doen of zo laten?


2 reacties

Reputatie 3
Badge

Oei wat een vervelende situatie…

Wat ik had gedaan is eerst praten met je moeder gaat dat niet lukken of werkt het niet ga dan naar een van je familie leden om daar mee te praten en misschien komt er wel een oplossing lukt dat ook niet? De Kindertelefoon staat er dan voor je klaar. Je wou weten of dit telt als mishandeling. Mijn antwoord is eigenlijk wel, niet alleen met haar handen of vuisten maar ook met haar woorden. wil je een klacht indienen bijvoorbeeld? Of het bewijzen aan je familie leden wat ze allemaal doet? Installeer een microfoon app of film het wat er allemaal gebeurd, tijdens dat je ruzie hebt met je moeder.  Update je me hierover of het is gelukt?

 

Heel veel lucht knuffels van Schaapjesss <3

Heyy

 

Dat lijkt me geen leuke situatie..


Om eerst even je vraag te beantwoorden: Ik vind dat dit onder mishandeling valt want mishandeling is niet alleen fysieke mishandeling, maar ook emotionele mishandeling.

 

Misschien is het goed om eens een gesprek aan te gaan met je moeder. Probeer het rustig te houden en vertel dat je dit allemaal niet leuk vind en vertel je angsten. Als je dit niet wilt of als dit niet werkt kan je natuurlijk ook altijd met andere mensen praten. Je zou met je mentor, je huisarts, een goede vriend/vriendin of een familielid kunnen praten over je thuissituatie en over wat je allemaal dwars zit. Ze kunnen je dan steun en hulp bieden.

 

Ook kan je altijd met de kindertelefoon chatten / bellen. Dit is anoniem en de mensen bij de kindertelefoon bieden een goed luisterend oor en kunnen je denk ik goed helpen. En je mag natuurlijk altijd om hulp vragen op het forum want ook wij staan voor je klaar!

 

Sterkte gewenst,

Groetjes van mij.

Reageer