Skip to main content

Is het erg om neutraal te zijn in de oorlog van israel en oekraine?

• May 13, 2024
  • 9 reacties
  • 206 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Iedereen wordt steeds boos als ik zeg dat ik voor niemand ben en dat ik dan raar ben.

9 reacties

• May 13, 2024

Nee, dat is niet erg. Ik meng me ook nooit in dat soort discussies. Als ze door blijven drammen zeg ik gewoon dat ik er niet genoeg van af weet om er een mening over te hebben.

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • May 13, 2024

@tim16 
erg bedankt dat jij mij begrijpt

• May 13, 2024

Nee, het is niet erg of raar om neutraal te zijn. Ik ben zelf ook neutraal in de oorlog van Rusland/Oekraine en Israel/Palestina, want ik kan de redenen van beide landen wel begrijpen

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • May 14, 2024

Mij boeit het vrij weinig. Iedereen zijn eigen mening toch?

• December 31, 2024

oorlog in palestina en oekraine.

Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • January 20, 2025

Ik support geen oorlog

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 3, 2025

Ja als ik eerlijk ben vind ik dat wel erg. Oekraine is duidelijk een geval van slachtoffer en dader. Ik vind dat Oekraine niets verkeerd heeft gedaan ze willen democratie en dat staat Rusland niet toe omdat Oekraine hun 'bitch' moet zijn zeg maar. Dat is totaal het tegenovergestelde van democratie, waar de bevolking van Oekraine zelf mag beslissen over hun land en toekomst.

Neutraliteit klinkt mooi maar kan ook worden gezien als onverschilligheid; dat het je niets kan schelen dat andere mensen pijn en ellende hebben. Stel je voor tijdens de 2e wereld oorlog en je bent Joods, en je zit in een trein naar een concentratiekamp; en de bestuurders van die trein zijn 'neutraal' dus ze doen gewoon hun werk en hebben geen mening. In feite zijn zij genocideplegers omdat ze hebben meegewerkt aan de genocide. Ze hadden op zijn minst een andere keuze kunnen maken door niet betrokken te raken.

Wel respect heb ik voor meningen die ook het perspectief van Rusland proberen te zien. Maarja, zo mooi is hun kant niet. Ze zijn vooral agressor en plegen bijna iedere dag oorlogsmisdaden. Ik vind het een schurkenstaat die door en door corrupt is. Niet iedereen maar wel een groot aandeel van de russen zijn voorstander van de vernietiging van Oekraine. Neutraal zijn in dit geval kan worden gezien als onverschilligheid en misschien ook wel verraad aan de medemens.

Er is een mooi gezegde:

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Tekst is aangepast door de Kindertelefoon ivm forumregel 10. Je voordoen als expert is niet toegestaan.

• May 14, 2025

Sowieso verstandig

Het is daar 1 grote zooi en je zegt al snel iets verkeerds of beledigends, zelfs als je dat helemaal niet zo bedoeld

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Hoi ​@SU-27 flanker,

Dat klinkt echt rot om mee te maken. Het is helemaal oké om niet meteen ‘voor iemand te zijn’ en je eigen mening of gevoel te hebben. Soms vinden mensen het lastig als je niet kiest, maar dat betekent niet dat jij raar bent. Iedereen verwerkt dingen op z’n eigen manier.

Misschien helpt het om te zeggen dat je even de tijd nodig hebt om alles te begrijpen of dat je het niet zo zwart-wit ziet. Je mag ook gewoon jezelf zijn zonder dat iedereen dat meteen snapt of goedkeurt.

Hoe voel jij je erbij als mensen zo reageren?

xx liefs Wolf 🐺