Skip to main content
Vraag

hoe reageer je als je geweld ziet?

• May 17, 2025
  • 11 reacties
  • 80 Bekeken

Stel je ziet geweld? Moet je dan wat zeggen of ingrijpen? Hoe reageren jullie? Of hoe zou je willen reageren / wat zou het beste zijn?

Geweld bij leeftijdsgenoten?

Geweld bij ouderen/ volwassenen?

Geweld op jou gericht?

Dat was het.

11 reacties

• May 17, 2025

Stel je ziet geweld? Moet je dan wat zeggen of ingrijpen? Hoe reageren jullie? Of hoe zou je willen reageren / wat zou het beste zijn?

Geweld bij leeftijdsgenoten? als het niet om 5 tegen 1 gaat bemoei ik me er niet mee.  Als die sukkels willen vechten wens ik ze succes, maar ze moeten niet aan mijn vrienden komen want dan doe ik mee 

Geweld bij ouderen/ volwassenen? indirect ga ik me heel veel zorgen maken maar ingrijpen doe ik niet. 

Geweld op jou gericht? inprecipe als het voor de grap is is niet erg. Maar als iemand mij slaat sla ik 4 keer zo hard terug (ik sla hard 😆)

Groetjes badeend 

• May 18, 2025

Leuk antwoord! Je mag zo in mijn vriendenkring

Bedankt voor de antwoorden

• May 18, 2025

Geweld bij leeftijdsgenoten? Ligt eraan wie. Als ik ze niet ken houd ik me er buiten, tenzij het uit de hand loopt. Dan vraag ik iemand een docent te Halen terwijl ik de boel probeer te sussen.

Als het bij een vriend(in) is, twijfel ik niet. Ik ga er meteen op af. Niemand raakt mijn besties aan zonder toestemming!

Geweld bij ouderen/ volwassenen? Zelfde als bij leeftijdsgenoten

Geweld op jou gericht? Zelfde als ​@Badeend (ik sla ook hard😙)

Dat was het.

en jij ​@Puckmeisje?😄

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • May 19, 2025

Ik zou wel willen zeggen dat ik zou tussenkomen  als ik ik iemand in elkaar zie slaan en mijn vrienden zou beschermen maar ik was nog nooit in zo’n situatie en ik denk eerlijk gezegd dat je niet weet hoe je reageert als jet het nog niet hebt meegemaakt.  Ik zou mezelf wel verdedigen, dat denk ik wel (ik sla niet zo hard maar doe aan wedstrijdjudo dus ik kan wel flink wat rottigheid flikken).

• May 19, 2025

Ik ben niet zo’n held. Voor mezelf ontloop ik het altijd maar en ik heb denk wel een vlotte babbel die me meestal redt (niet altijd- dan veroorzaakt dat juist van alles).

Wel kom ik altijd op voor anderen, ook vaak als onbekenden iets doen, maar nooit met geweld, dat is gewoon mijn ding niet. Het is altijd blablabla

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • May 19, 2025

Het ligt er natuurlijk aan maar ik ben wel iemand die probeert te helpen. Misschien kan ik iemand wegtrekken of door hard schreeuwen aandacht opwekken. Of als het moet helpen en zo gauw mogelijk met het slachtoffer in veiligheid proberen te komen. Maar je moet ook je grenzen kennen en als 13 jarig joch kan ik wel wat en zal het ook proberen, maar je kunt ook weer niet alles natuurlijk. 112 oproepen in elk geval. 

Geweld bij leeftijdsgenoten?

Tussen springen en duidelijk maken hoe zinloos en dom vechten is. Dit durf ik wel.

Geweld bij ouderen/ volwassenen?

112, hulp zoeken, aandacht krijgen van anderen. Misschien moet je filmen als bewijs maar dat lijkt zo sensatie achtig en daar houd ik niet van. 

Geweld op jou gericht?

Mezelf verdedigen als het nodig is, ik ben daar wel in getraind en heb hier wel zelfvertrouwen voor. Ik vermijd het wel zolang het kan. 

Geweld is echt naar en zinloos en dom vind ik 

Liefs Tover xxx

• May 19, 2025

Dank je voor het uitgebreide antwoord!

• May 20, 2025

Hé ​@Puckmeisje 

Ik ben ook niet zoon held hoor, ben eigelijk een groote angsthaas 🤣

Maar ik ben voor mijn leeftijd mega. Ik ben 14 de meeste mensen denken dat ik 16 of 17 ben. 

Dus als ik er tussen ga staan doen ze eerst stoer en even laten zien dat ze matcho zijn en daarna lopen ze weg want dan durfen ze niet. 

En ik blijf er bij als iemand echt aan mijn vrienden komt en het is iemand die ik niet mag doen ik mee. 

En als ik de desbetreffende persoon niet ken ga ik er tussen staan "net doen alsof ik ze uitelkaar haal" en als hij mij dan pijn doet trap ik tegen zen enkel (dat doet pijn) en dan is het klaar. 

Groetjes de angst badeend 

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Ik zal altijd klaarstaan voor mijn vrienden en familie, maar als ik weet dat ik het gevecht niet kan winnen, bel ik 112 of roep ik iemand die kan helpen.

Bij geweld op mij verdedig ik mezelf of ren ik keihard weg (vooral dat) 

Liefs

girlvan_
Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • May 20, 2025

bij geweld probeer ik eerst te kijken of het veilig is om iets te doen. bij leeftijdsgenoten zou ik soms wel ingrijpen, maar als t te heftig is haal ik liever iemand erbij. bij volwassenen zeker niet zelf doen, gewoon hulp zoeken. en als t op mij is gericht probeer ik weg te komen. het blijft lastig soms. 💗

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Altijd 112 bellen