Skip to main content

Gestalkt in OV

Forum|alt.badge.img

Vandaag ging ik alleen weg met de bus

(ben een jongen) , dus met de heenbus zach ik hem op het einde bij het uitstappen, het was druk en stopte voor me en knikte en liet me langs de rest gaan, even later keek ik achter me en hij volgde me ofso, en ik ging een winkel in en hij was weg, even later in een straat keek ik weer achter me zach ik hem weer en keek steeds om naar me, toen niet meer gezien, ik had echt even tijd voor mezelf nodig dus ging alleen even weg, het was ongeveer 18:00 en tijd om naar huis te gaan, ik stond bij de halte, stapte in, en opeens zach ik hem langs me lopen zoon 10 minuten verder in de bus kwam hij naast me zitten, hij had twee kinderen bij,  hij liet een telefoonnummer non-chalant zien terwijl hij naar rechts keek, en keek me steeds aan, even later maakte hij een snapchat foto/video van me, ik durfde niets te doen want hij keek ook steeds wat ik aan het doen was op me telefoon, en was helemaal alleen, wat zou hij bedoeld hebben met dat telefoonnummer denken jullie, en zal ik hem later nog is zien? Ik voelde me bedreigd/geïntimideerd, ik heb de busvervoerder gevraagd voor de camera beelden. Dit was echt echt.

2 reacties

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+4

Hoi. 

Wat hij heeft gedaan is tegen de AVG voor zover ik weet.

"Foto's en filmpjes maken en publiceren mag daarom niet zomaar. Want zodra mensen herkenbaar in beeld komen, zijn het persoonsgegevens. En dan geldt de privacywet: de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Het maakt hierbij wel verschil wie een foto of filmpje maakt en wat diegene ermee doet."

Je mag altijd aangifte doen bij de politie, die met artikel 126nda de beelden kan opvragen voor onderzoek. 

Ik zou hier niet mee blijven zitten, en als je die fotos online vind is het echt de bedoeling dat jij aan de bel trekt.

Diana
Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • 496 reacties
  • 6 maart 2025

Dat lijkt me wel een heel enge ervaring.  Hij gaat je natuurlijk niets aandoen in de bus of op sytraat en al zeker niet waar zijn kinderen bij zijn. 

Als hij nog eens zo raar doet moet je hem maar duidelijk zeggen dat je wilt dat hij daarmee ophoudt en dat hij je niet mag filmen.  Waarschijnlijk is hij een beetje verliefd op je, daar kan hij natuurlijk niets aan doen.  Hij zal stoppen met je lastig vallen als hij weet dat je dat vervelend vindt.  Of als je zijn kinderen vertelt wat hun vader uitvreet.

Kun je samen met iemand anders de bus nemen, iemand van school of zo?  Dan voel je je veiliger.  Je kunt ook altijd de chauffeur waarschuwen dat je een stalker hebt - die houdt hem dan wel in d egaten.

En als hij toch door blijft doen: naar de politie gaan.

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen