Skip to main content
Vraag

Zou ik mijn haar knippen?

• August 11, 2025
  • 3 reacties
  • 63 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hi. Ik stond altijd bekend als het meisje met de mooie lange blonde haren ofzo, maar ik wil er heel graag van af. Ik ben laatst naar de kapper geweest en toen heeft ie een groot stuk afgeknipt. Maar het ding is dus ik wil eigenlijk echt heel erg graag een 'jongens' kapsel. Ik had het aan mijn vrienden gevraagd en iedereen zei: nee laat het lang!!!! En neee dat past niet bij jou!! Maar ik heb veel anxiety over alles en nu weet ik jiet eat ik moet doen. 

En ik heb nog een probleempje:

Ik ben bi en ik wil eigenlijk wel uit de kast komen maar ik wil echt echt echttt niet zo'n gesprekje hebben ,want ik heb dan ook weer zo van: waarom moet ik zo'n moeilijk gesprek te hebben terwijl mensen die straight zijn dat niet hebben. Dus nu weet ik niet wat ik moet doen...

3 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 12, 2025

Hoi ​@Natuurlijk_anoniem, het klinkt alsof je nu met twee dingen zit die allebei draaien om jezelf durven zijn, en dat is best spannend.

Ten eerste over je haar: uiteindelijk is het jouw hoofd en jouw stijl. Als jij een kort kapsel wilt, mag je dat gewoon doen, ook al zegt je omgeving iets anders. Mensen zijn vaak gewend aan hoe je eruitziet, en vinden verandering “zonde” omdat ze het oude beeld kennen. Maar jij moet er elke dag in de spiegel naar kijken, niet zij. Misschien helpt het om foto’s te zoeken van korte kapsels die je mooi vindt en die bij je gezichtsvorm passen, zodat je zelfverzekerd kunt zeggen: dit wil ik. Je kunt ook in stappen knippen (eerst schouderlengte, dan korter) zodat je eraan kunt wennen.

Daarnaast over uit de kast komen: je hebt helemaal gelijk dat het oneerlijk voelt dat mensen die straight zijn geen “gesprek” hoeven te voeren. Ik herken dit echt heel erg. Ik ben ook bi, denk ik, dus ik voel je. Je hoeft dus ook niet per se een groot officieel moment te maken. Je kunt het ook op een natuurlijke manier laten vallen, bijvoorbeeld in een gesprek zeggen: “Oh ja, ik vind jongens en meisjes leuk” of “Ik vind die actrice best knap”. Dat is hoe ik het heb gedaan. Dan is het er gewoon, zonder ceremonie. Je mag het doen op jouw tempo, op jouw manier, en alleen tegen de mensen bij wie je je veilig voelt.

Jouw keuzes, over je haar en over je geaardheid, zijn van jou. Het is oké om angstig te zijn, maar uiteindelijk is het belangrijkste dat jij je goed voelt met wie je bent, ook als dat betekent dat je dingen anders doet dan anderen verwachten.

xx liefs Wolf 🐺

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • August 21, 2025

Ik heb mijn haar ook kort laten knippen deze zomer.  Het kwam tot op mijn schouders, dus het was niet heel lang maar toch wel echt meisjesachtig.  Nu heb ik een ‘jongenskop’ en ik vind dat het me goed staat.  Vriendje vindt het ook heel leuk. 

En dat korte haar is zoveel handiger bij sporten en paardrijden: geen zwaar gezweet meer onder mijn hoed.  Het is ook meteen weer droog na het douchen, dat is ook heel handig.

Doen!

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 21, 2025

Hey, je mag dat lekker zelf beslissen! Ik heb als jongen bv half lang haar en wat mensen daarvan vinden is leuk maar meer niet 😉. Draag wat jij fijn vind en laat anderen maar vinden. De tips van ​@Diana  en ​@Wolf  zijn al goed daar heb ik niks op aan te vullen. Voel je vrij en happy en als jij er blij mee bent dan is het goed. Ik denk altijd "wat ze vinden mogen ze houden" . Ja behalve mn vriendin dan haha.  Of heb je intussen al een nieuwe coup? 

Liefs, Tover xxx