Vraag

Wanneer is iemand transgender?

  • 27 September 2022
  • 16 reacties
  • 169 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik vroeg me dus  al een tijdje af wat nou een transgender inhoud. Ik weet dat je gender is welk geslacht je je voelt, dus zou ik ook verwachten als je nooit het andere geslacht bent geweest dat je ook niet kan weten hoe dat is. Daarnaast vindt ik het ook raar dat veel transgenders het belangrijk vinden om niet gemisgenderd te worden, waardoor ze een soort van stereotype aannemen. Daarom denk ik dat het eerder een soort van manier is om de sociale normen die bij het jongen of meisje te zijn te ontkomen of te rechtvaardigen. 

Dus kortom wat maakt iemand een transgender en hoe kan degene dat weten?


16 reacties

???

 

Reputatie 6
Badge +7

Lees er eens wat over.

Vaak lees je in verhalen bijvoorbeeld dat een meisje geen jurken aan wil, want ‘dat hoort niet’.   Kinderen leren al héél vroeg dat jongetjes en meisjes anders zijn en bv andere kleding dragen.   Of andersom dat een jongen een jurk wil dragen omdat dat beter voelt.  Zeg maar omdat hij heeft gezien dat dat is wat meisjes dragen, en dat is hij toch ook? 

Dat ‘misgenderen’ is een woord uit het amerikaans en het is vooral gericht op hoe anderen zich gedragen. Sommige mensen zoeken de oplossing voor problemen bij anderen; als de anderen ze maar bij hun nieuwe naam noemen en een jongen noemen, dan verdwijnen alle problemen.  Vandaar ook termen als ‘misgenderen’ en ‘deadname’.  

Dus als ik je begrijp voelt een transgender zich niet het andere geslacht, maar verlangt die naar de sociale gendernormen die bij het andere geslacht horen, toch?

Ik denk dat het vooral licht aan dat je je lichaam wil matchen met de binnenkant. Je wil aangesproken worden met andere woorden en je kiest (meestal) een nieuwe naam, omdat je je gewoon zo voelt. Het is een beetje zoals anderen weten dat ze niet transgender zijn

Als je nooit een ander bent geweest kan je ook niet weten hoe een ander zich voelt, lijkt mij. Daarnaast is het toch triest om je voor te doen als iemand die je niet bent. Eigenlijk doe je je voor als het andere geslacht omdat je niet gelukkig kan zijn met wie je bent.

Reputatie 6
Badge +12

Hai @itsmeagain

 

Ik ben/ken zelf geen transgender(s), maar ik wou toch eens kijken of ik hier een beetje op kan antwoorden. De antwoorden zijn dus niet altijd helemaal correct.

 

Zoals je zelf al juist aangeeft is een gender welk geslacht je je voelt. Een transgender, is dus iemand die zich het andere geslacht voelt dan zijn/haar/hun geboortegeslacht. Tot zo ver gaat ‘ie he!

 

Ik denk dat het in tegenstelling tot het zijn van het andere gender, meer is, niet dit gender te zijn. Je weet gewoon dat het bijvoorbeeld vrouwelijke gender eigenlijk niet bij je past. Het gaat meer om alle rimbam er omheen. Je haar kort, een broek aan in plaats van een jurk, en zo nog vele andere voorbeelden. Hoewel dat natuurlijk niet voor iedereen zo is. Waarom een transgender boos wordt als je hem/haar/hun het verkeerde label geeft weet ik niet zo goed, aangezien ik geen transgenders ken.

Shadow

Reputatie 7
Badge +14

@SammieSam is zelf transgender (vlgm) en kan je er veel over vertellen. Zelf kan ik dat niet goed. Ook zou ik onderzoek naar iets doen voordat je je mening geeft. Niet dat hij niet goed is maar ja. 
 

xx Eenmeisje004 

Wel leuk dat je ervan uit gaat dat ik er niks van weet. Maar ik heb er wel een beetje onderzoek naar gedaan, al heeft dat niet geholpen. Vandaar stel ik ook de vraag.

Reputatie 7
Badge +14

Heyy, 

Zo bedoelde ik het niet. Je zegt dat je het triest vind dat iemand zich voor doet als het andere geslacht. Dat klopt niet, iemand voelt zich en is al van af een jonge leeftijd het andere geslacht alleen durft er niet over te praten. Tenminste, dat is wat ik heb begrepen van die vriend. Natuurlijk weet je er wel iets van maar sommige interpretaties zijn gewoon fout. Ook vinden ze het stom dat mensen hun misgenderen omdat ze onzeker zijn dat ze vinden dat ze nog teveel op het geslacht lijken waarmee ze geboren zijn maar die ze niet willen zijn, dat heet genderdysforie :) 

xx Eenmeisje004 

 

Zou je kunnen specificeren wat je bedoelt met '’iemand voelt zich en is al vanaf jonge leeftijd het andere geslacht'’ en hoe iemand kan weten dat die het andere geslacht is? 

Wat je als fout bestempeld is overigens ook een interpretatie van wat goed of slecht is, maar goed. Maar ik vind het zelf wel een verwerpelijk idee dat er transgenders zijn die om gendereuphorie te bereiken een stereotyp gender na gaan bootsen. 

 

 

Reputatie 6
Badge +7

Dus als ik je begrijp voelt een transgender zich niet het andere geslacht, maar verlangt die naar de sociale gendernormen die bij het andere geslacht horen, toch?

Volgens mij voelt een transgender dat juist wel, en gaat het niet (alleen) om die sociale normen; maar die normen zijn een uiting van het gevoel.

Als ik aan jou vraag of je een jongen of meisje bent weet je het antwoord. Ik stel mij voor dat een transgender dan aarzelt, en eigenlijk ‘jongen’ zou willen zeggen.      Zeg maar net als jij niet twijfelt over of jij een meisje of jongen, of nederlander bent, heeft een TG het gevoel dat het antwoord eigenlijk anders zou moeten zijn dan wat iedereen ziet. 

 

Dat je iets voelt betekent niet dat het goed is. Iedereen heeft toch dingen die ze willen bereiken, maar die we toch niet hoeven te niet te bereiken. Het is toch juist mooi dat we kunnen leven met wat we niet kunnen zijn.

Reputatie 2
Badge +1

Een transgender is iemand die wil transformeren tot een ander gender dan waar je mee word geboren. Wij doen er vaak alles aan om het stereotype van het gender waarmee we ons identificeren te zijn, maar soms vallen transgenders uit een stereotype en de wel bekende hokjes. Bijvoorbeeld iemand die zich als alle genders of helemaal geen gender identificeert. Dus een transgender bestaat niet alleen uit transman of transvrouw

Een transgender is iemand die wil transformeren tot een ander gender dan waar je mee word geboren. Wij doen er vaak alles aan om het stereotype van het gender waarmee we ons identificeren te zijn, maar soms vallen transgenders uit een stereotype en de wel bekende hokjes. Bijvoorbeeld iemand die zich als alle genders of helemaal geen gender identificeert. Dus een transgender bestaat niet alleen uit transman of transvrouw

Vind je het niet erg dat je daarmee stereotypen in stand houd? 

Reputatie 7
Badge +14

 

Zou je kunnen specificeren wat je bedoelt met '’iemand voelt zich en is al vanaf jonge leeftijd het andere geslacht'’ en hoe iemand kan weten dat die het andere geslacht is? 

Wat je als fout bestempeld is overigens ook een interpretatie van wat goed of slecht is, maar goed. Maar ik vind het zelf wel een verwerpelijk idee dat er transgenders zijn die om gendereuphorie te bereiken een stereotyp gender na gaan bootsen. 

Heyy, 

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoeld. Ik kan dat zelf niet zo goed uitleggen, aangezien ik geen transgender ben, maar @SammieSam kan dat wel. 
 

xx Eenmeisje004 

Bedankt iedereen voor de antwoorden, ik ben echter niet heel veel wijzer geworden. Omdat het begrip transgender vooral neerkomt op welk gender je je voelt. Hierdoor kan in principe iedereen zich transgender noemen. Waardoor ik minder zeker ben van het bestaan ervan.

Reageer