Vraag

vrouwenkleding dragen als jongen

  • 30 August 2021
  • 16 reacties
  • 1295 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo, ik ben Jelle en ik ben 17 jaar oud. Ik wil al super lang liefst elke dag meisje kleren dragen. Mijn ouders weten er ook van en we zijn zo in heg ziekenhuis op gesprekken geweest in de Transkliniek. Deze gesprekken hebben in het begin heel goed geholpen en ik was ervan overtuigd dat ik een meisje wilde zijn. Maar nu ineens ben ik heel erg onzeker en voel ik me heel erg alleen op de wereld. Ik weet niet of ik nu trans ben of niet. Ik wil een meisje zijn maar ik heb bang om het jongen zijn te missen. Weet iemand wat ik kan doen om mezelf te accepteren voor hoe ik ben en dat ik gewoon gelukkig kan zijn? 

 

Mvg Jelleke

tekst aangepast door De Kindertelefoon ivm anonimiteit.


16 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Hey Jelleke,

Misschien helpt het om te kijken bij dit topic: Meisjes kleren dragen, Trans? Dat is ongeveer hetzelfde probleem, alleen toch net iets anders. Daarom zal ik later nog proberen wat specifieker naar jouw struggels te kijken. Ik moet nu alleen naar school, helaas, daardoor reageer ik later vandaag of morgen.

Succes,

Gr Felix 

Dag felix,

Oke dankjewel, ik ga er meteen naar kijken. En oke ik zal wachten op je antwoord 😊.

 

Gr Jelleke

Reputatie 7
Badge +19

Je moet doen wat goed voelt. Alleen jij kan bepalen of je een jongen of meisje of geen van beide bent. 

Misschien kan je eens proberen meisjes kleren te dragen en alle dingen doen die je als meisje wilt doen. Als je dat doet weet je misschien of je het jongen zijn gaan missen. Verder helpt heeeel veel praten misschien ook wel.

Badge

Hoi! Ik ben een jongen en ik draag mannenkleding omdat ik mij daar goed bij voel, maar als jij je goed voelt bij vrouwen kleding is dat ook het zelfde. Ik zou rustig beginnen en uiteindelijk zijn wie je bent! ( tip: praat er met je ouders over ) groetjes..

Reputatie 3
Badge +2

Hey Jelle,

Hier komt de (hopelijk) wat betere reactie.

Het feit dat je erg onzeker bent over of je nou wel, of niet een jongen of meisje wil zijn is niks nieuws, je schreef dat je je soms erg alleen voelt, weet dat er zoveel anderen zijn die hetzelfde doormaken, ook al is dat makkelijk te vergeten. Onthoud in ieder geval dat ik je steun en dat iedereen die dit topic leest waarschijnlijk met jou meeleeft. 

Dat je bang bent om het jongen zijn te missen is vervelend, maar bedenk eens: wat zijn de dingen die je niet als meisje kan doen maar wel als jongen, die je zou kunnen gaan missen. Als je dat weet kunnen we kijken naar een oplossing. En zie maar, als je erover nadenkt zijn er waarschijnlijk niet eens zo veel dingen die je niet meer kan.

Ik heb een paar vraagjes waarmee ik hoop dat ik en anderen jou beter kunnen helpen:

  1. Wil/doe je nog steeds meisjes achtige kleren aan?
  2. Heb je überhaupt ooit meisjes kleren aangedaan om het te proberen?
  3. Is er misschien iets wat probeert jou tegen te houden om trans te zijn, dit zou namelijk een reden kunnen zijn waardoor jij twijfelt.
  4. Voel jij je oncomfortabel als je aangesproken word als jongen of als je bijvoorbeeld naar de jongens wc gaat? En zijn er andere van dat soort dingen waar je tegen aan loopt?
  5. Heb je iets gehaald uit het andere topic: Meisjes kleren dragen, trans?  Wat jou herkende of aansprak ofzo?
  6. Hoe denk jij over jezelf in je fantasie of als je nadenkt in de toekomst? En hoe voel je je als je jou voorstelt als vrouw/meisje?
  7. Wat zijn dingen waar je achter bent gekomen bij de transkliniek of die duidelijk werden die ons misschien zouden kunnen helpen om jou te helpen?
  8. Zou je iets van een nieuwe naam of operaties willen later?

Zo, normaal ben ik niet zo'n fan van vragenlijstjes, ik denk dat hij hier voor een keertje nog echt gaat helpen ook!! Nu weer even verder met mijn reactie 😉.

Dat je struggelt met het accepteren van jezelf is een probleem wat we denk ik allemaal wel hebben, maar waar ik jou niet zo veel mee kan helpen, omdat jij jezelf moet accepteren. Misschien helpt het om hier ook over te praten met de transkliniek. Ook kan ik je een tip geven, probeer eens een lijst te maken met dingen waardoor het moeilijker word voor jou om jezelf te accepteren. Bijvoorbeeld: ik heb een te kleine neus. Als je die afhebt probeer dan te kijken hoe je de dingen kan oplossen of ervoor kan zorgen dat het makkelijker word om het te accepteren, zet die er dan achter, dan zal je zien dat er misschien niet bij alles iets achter staat, dat is niet erg. Je zal dan moeten bedenken dat je moet accepteren dat het zo is. Als je dat allemaal hebt gedaan maak je nog een lijst met dingen die je goed, mooi, geweldig vind of waar je trots op bent.                                                                                                   Als het goed is helpt dit, sowieso is het een goed ding om te doen als je je verveelt 😉.

Nou, op naar het volgende. Je wil graag gelukkig zijn, valt te begrijpen. Tja, wat kan ik doen om jou daarbij te helpen? Ik vrees niet veel. Het zou kunnen dat door jezelf te accepteren je al dichter bij gelukkig komt. Als je dan ook kan accepteren dat je misschien nu nog niet gelukkig word, word je waarschijnlijk sneller gelukkig. Eigenlijk best vreemd hoe dat werkt. Opzoeken hoe je gelukkig kan worden is ook een optie.

Dan, de hamvraag: ben ik transgender? Je zou de Wikihow pagina hierover kunnen proberen. Verder kan ik je wel advies geven: Het is een zoektocht, geen race. Je komt er wel achter, ook al is het soms ONGELOFELIJK frustrerend, je komt er wel doorheen. Wees gewoon jezelf en volg jouw hart en gevoel. En wat mij hielp om de volgende stappen te zetten is: informatie. Ik heb een paar sites en organisaties enzo die je kan proberen:

  • Genderpraatjes.nl (een website waar je kan chatten met volwassen transgenders, een soortvan KT)
  • Transvisie.nl (een organisatie met veel en goede info, praatgroepen (waar ik zelf vaak aan deel neem en die ik erg fijn vind), psychologen (als ik het goed heb) en een tijdschrift)
  • Hoe Ky Niels werd (een leuke docu hierover, met een vervolg: Hoe is het nu met: Niels?)
  • Hij is een zij (een serie met veel afleveringen waarin ze alle verschillende soorten Transgenders volgen)

En dan nog een paar laatste dingen. Weten jouw ouders namelijk al dat jij hier zo mee worstelt? Zo niet, raad ik je aan ze hier over te vertellen. En weet je het toch nog niet goed zeker zou je eens de voornaamwoorden: zij en haar kunnen proberen, en misschien een andere naam. Het helpt om dit dan bijvoorbeeld op vakantie ofzo te doen of ergens met mensen die niet te veel invloed op jouw dagelijks leven hebben. Dan nog een ding heb je al overwogen dat je misschien non binair bent of een andere geaardheid hebt dan hetero, niet dat ik dat aan jou merk ofzo, daar niet van. Maar je moet het altijd overwegen.

Zo, ik hoop dat je er wat aan hebt gehad en ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Veel succes!!

Gr Felix

Reputatie 6
Badge +7

Goeie uitgebreide reactie van Felix. 

Neem geen overhaaste stappen. Er zijn mensen die zich door internet laten overtuigen dat hun twijfel betekent dat ze trans zijn, want dat is heel ‘in’… en daar later weer spijt van krijgen.   

Goede tip van Felix: er is geen haast. 

Als je nou echt het gevoel krijgt dat je niet als jongen kunt leven en echt een meisje bent in een jongenslichaam kun je die transitie bespreken. 

Maar net zoals er niet één kleur groen is, is er ook niet een eenvoudig hokje voor iedereen. Er zijn méér hokjes dan ‘jongen die meisje wil zijn’ en ‘jongen die blij is jongen te zijn’.

Net zoals er meer kleuren groen zijn dan licht- en donkergroen.  Er zit heel veel tussenin, en er zijn kleuren die niet eens een eigen naam hebben.

Door die hokjes en labels kun je het gevoel krijgen dat je iets ‘moet’. Als je in dit hokje zit dan hoor je je om te laten bouwen.  Maar misschien is het jouw hokje niet. 

Er zijn ook jongens/mannen die graag vrouwenkleding dragen maar zich helemaal niet willen laten ombouwen.  

Zoek eens rustig uit wie jij bent, er is geen haast, en je zit ingewikkelder in elkaar dan ‘trans of niet’.

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi ik leer hier ook weer van. Ik heb een vergelijkbaar gevoel ( topic Hoe vertel ik) en ik heb van klein af raar gevonden dat er verschil ' moet zijn ' in kleding en in hoe je doet en wat je mag etc. Ik heb het voor mezelf bijv altijd volkomen normaal gevonden/gevoeld als ik een rokje draag. Sterker nog het kan best 'stoer' zijn zelfs en dat mag je als meisje of jongen etc zijn. Of lief of zacht allemaal goed. Maar het is je omgeving die dingen raar vind. Bij mij ben ik er voor aan het ' vechten' zeg maar en de meeste mensen om me heen vinden het inmiddels helemaal top maar op school durf ik het nog niet te dragen terwijl mn klas het nu wel weet. Reacties waren meest positief maar toch naar school durf ik dit nog niet. Wel naar scouting en met vrienden. En wat ook grappig is nu ik dit doe zijn er opeens meer vooral jongens die zich soort van vrijer voelen en bijv armbandjes om doen of wat meer leuke kleding zoals fleurige korte broeken. Vriendje van me wou bijv graag kniekousen bij de korte broek maar durft dat nu wel doordat ik dit ook durf. Misschien maken we zo wel een weg vrij voor mensen om zich gewoon lekker zichzelf te laten voelen. En het is bij mij zoals @jongen999  zegt ik ben jongen en heb geen transgevoel. Draag ook wel typische ' jongenskleren' ( ik vind die term eiglk onzin) maar dus soms ook een kilt of camo rokje en voel me daar fijn bij  en mijn lief ( meisje ) vind het ook helemaal leuk🙂 iedereen mag zijn zoals ze voelen ☺️

Groetjes liefs Julian 😘

@Julian12  wat zeg je dat mooi. Ik ben het helemaal eens met je woorden. Laat iedereen zichzelf zijn. En ik vind het superleuk staan mn zus heeft een jongen in de klas die dat ook aantrekt. Doet ook een lijntje op zn ogen en kleuren kniesokken bij het rokje echt leuk ook als hij bij ons komt en ik vind het heel hot en stoer !  Just do it boy !  Be yourself :)

Sanny xxxx

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi jammer dat je weg bent van het forum ik had heel graag geweten hoe het je is gegaan en andere jongens ook :)

Groetjes Julian X

Reputatie 1
Badge +1

Krijg je een kut als je een jongens trans bent 

Reputatie 7
Badge +12

Hey @Tartan14  ik was naar dit onderwerp aan het kijken (want zelf ook dit gevoel)op het forum en kwam dit van jou tegen. Heerlijk hoe je het zegt! Dit onthoud ik !  Echt goed gezegd! Inmiddels heb je de kilt ook naar school aan toch? Hoe jij dit deed, doet en durft vind ik geweldig! 

Liefs Tover xxx

 

-onnodige quote verwijderd, KT-

Reputatie 7
Badge +12

Dag moderator:) ik vond de quote niet overbodig omdat nu niemand kan zien waar ik op doel, op welke opmerking van Tartan ik nu precies reageer. Nu lijkt het net of ik reageer op zijn opmerking dat die jongen weg is, terwijl ik dus reageer op dat van daarvoor ☺️

Liefs, Tover xxx

Hoi ik leer hier ook weer van. Ik heb een vergelijkbaar gevoel ( topic Hoe vertel ik) en ik heb van klein af raar gevonden dat er verschil ' moet zijn ' in kleding en in hoe je doet en wat je mag etc. Ik heb het voor mezelf bijv altijd volkomen normaal gevonden/gevoeld als ik een rokje draag. Sterker nog het kan best 'stoer' zijn zelfs en dat mag je als meisje of jongen etc zijn. Of lief of zacht allemaal goed. Maar het is je omgeving die dingen raar vind. Bij mij ben ik er voor aan het ' vechten' zeg maar en de meeste mensen om me heen vinden het inmiddels helemaal top maar op school durf ik het nog niet te dragen terwijl mn klas het nu wel weet. Reacties waren meest positief maar toch naar school durf ik dit nog niet. Wel naar scouting en met vrienden. En wat ook grappig is nu ik dit doe zijn er opeens meer vooral jongens die zich soort van vrijer voelen en bijv armbandjes om doen of wat meer leuke kleding zoals fleurige korte broeken. Vriendje van me wou bijv graag kniekousen bij de korte broek maar durft dat nu wel doordat ik dit ook durf. Misschien maken we zo wel een weg vrij voor mensen om zich gewoon lekker zichzelf te laten voelen. En het is bij mij zoals @jongen999  zegt ik ben jongen en heb geen transgevoel. Draag ook wel typische ' jongenskleren' ( ik vind die term eiglk onzin) maar dus soms ook een kilt of camo rokje en voel me daar fijn bij  en mijn lief ( meisje ) vind het ook helemaal leuk🙂 iedereen mag zijn zoals ze voelen ☺️

Groetjes liefs Julian 😘

sorry hier is het weer, moderator

Reputatie 7
Badge +17

Niemand heeft er last van. Wat maakt het dan uit wat een ander doet.

100% dit. Ook helemaal mee eens hoe @Tartan14 het zegt. Het is zoveel ‘stoerder’ gwn jezelf te zijn.

Leuk weetje, in de jaren ‘80 was de metal band Judas Priest heel erg populair. De zanger Rob Halford droeg altijd leren kleding en armbanden met spikes en zo. Dit werd door de fans als extreem hetero en über-mannelijk gezien terwijl hij die kledingstijl rechtstreeks uit de gay clubs had (Halford is zelf gay maar dat wist toen nog niemand). Zo zie je maar dat ‘mannelijk’ of ‘vrouwelijk’ of ‘hetero’ of ‘homo’ allemaal relatief is.

Trek lekker aan waar je je goed bij voelt en trek je niks aan van de meninkjes van anderen.

 

Reputatie 7
Badge +17

Dankjewel @tim16 en @Tover01 , ik ben er inderdaad zo in gaan staan en sinds die keer dat ik dit typte. Haha ja dat van die Rob Halford is erg grappig. Overigens was dat ook met de zanger van Queen het geval. Zijn snor dracht was destijds heel populair in de gay scene zoals dat heette, terwijl hij in Zuid Amerika juist door die snor werd aangezien voor een stoere "echte" man xd. Zo zie je maar hoe mensen zelf invulling geven aan hun inzichten en gedachten. Mooie verhalen zijn het. Mijn moeder vertelde vanaaf nog over een band The Village People, waar ook een zeer stoer type (vond men) in meezong die kleding droeg, zeer populair in de clubs.....het blijft geweldig om te horen 😂 en inderdaad dat bewijst het gelijk van wat  is gezegd. Ik wou dat iedereen er zo over dacht. En Ohja Tover en Jesse, als je gewoon doet wat jij wilt maakt je dat uiteindelijk het gelukkigst 😉 dus draag fijn je rokje als je daar zin in hebt, en make up, gelijk heb je! Inmiddels ben ik daar ook steeds makkelijker in. Maakt je eigenlijk alleen maar 'stoerder' als mens, toch? 

Groetjes liefs Tartan X

Reputatie 7
Badge +2

Hoi, wat prachtig om te lezen.  Jongens in een rokje vind ik geweldig om te zien! Ontzettend cool @Tover01  ern @Tartan14  dat jullie dat gewoon lekker doen!  Tartan zelfs al naar school, ik las je andere topics. Het zou eigenlijk heel gewoon moeten zijn, maar dat is het niet, en dus vind ik het heel stoer dat je in kilt naar school durft. En anders altijd in je korte broek.  Echt tof! Ik zou het graag willen zien want ik vind dat super mooi 😍. Op mijn school lopen we allemaal in uniform en de jongens in korte broek en dat staat eigenlijk heel stoer.  Maar hier is dat normaal, in Nederland niet, sterk dus dat jij zo jezelf bent, en Tover ik ben het met Tartan eens, trek gewoon je rokje aan en als je steeds iets meer durft wordt het voor jou ook steeds gewoner. Ik hoop dat je het lekker blijft doen! En ik ben het zeer eens met @tim16 !  Fijn dat er jongens zijn die er zo gezond over denken!

lieve groetjes, Sjardy, 14

Reputatie 7
Badge +12

Dankjewel @Sjardy ! Ik probeer dat zeker te doen!  Als ik zin heb om er één te dragen geef ik er gewoon mooi aan toe :) en ik heb nu ook vet leuke armbandjes die (vind ik) goed bij mij en mijn rokje of de skinny short passen. Het voelt gewoon goed om te doen wat je wilt. En inderdaad ik doe er niemand kwaad mee, zo is dat! 

Liefs Tover xxx

Reageer