verschillende lgbtqia labels

  • 8 August 2023
  • 3 reacties
  • 114 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Hoi forumgebruikers,

Ik irriteer me best aan de onduidelijkheid van sommige labels bij de lgbtqia+ community. Dus ik dacht ik maak een topic aan waarin ik de meest bekende in dit topic zet. Als ik iets mis, zet dat gerust in de comments dan voeg ik het erbij! En dan kunnen we eigenlijk alle labels hierin zetten, voor mijn duidelijkheid en voor anderen die dat fijn vinden :)

 

Alle 'letters' van lgbtqia

- Lesbian/lesbisch

lesbisch betekent dat je als als vrouw op vrouwen valt. Dus je hebt alleen gevoelens voor vrouwen.

- Gay/homo

Homoseksualiteit is een term die vaak gebruikt wordt voor jongens die op jongens vallen. Maar het betekent letterlijk hetzelfde, dus van hetzelfde geslacht. Dus het officieel is het gewoon dat je op hetzelfde geslacht valt.

- Bisexual/biseksueel

Biseksueel betekent dat je op vrouwen en mannen valt.

- Transgender

Als je transgender bent, voel je niet goed in het lichaam waar je officieel in bent geboren. Dus als je als meisje wordt geboren, dan voel je je een jongen. En andersom.

- Queer/questioning

Queer is een term voor mensen die niet echt een label willen of niet comfortabel mee voelen. Sommige mensen gebruiken het als ze zich nog afvragen op wie ze vallen, of wie ze zijn.

- Aseksueel/aromatisch

Als je weinig of geen liefdesgevoelens voelt voor iemand anders, dan ben je aseksueel. Je kunt dus niet verliefd worden en niet van iemand houden.

 

overige labels

- Lithromantisch

als je lithromantisch bent dan, kun je wel verliefd worden. Maar zodra diegene een relatie wil, worden je gevoelens vervaagd. Je kan vaak prima een relatie hebben, maar je hoeft geen gevoelens terug.

- Pansekueel

Als je paseksueel bent, dan val je op mensen. Het maakt je dan niet uit hoe iemand eruit ziet, maar je valt op het innerlijk. Je bent dan een soort 'genderblind.'

- Omniseksueel

Omniseksueel betekent, dan val je, net zoals panseksuelen, op jongens, meisjes en alles daar tussen in. Maar het verschil is dat je wel het gender erkend, dus niet 'genderblind' zoals bij pan.

- Intersekse

bent intersekse als je de ervaring hebt van het geboren zijn met een lichaam dat niet voldoet aan bestaande ideeën over mannen/vrouwenlichamen. Dat kan op veel verschillende manieren, bijvoorbeeld omdat je als vrouw geen baarmoeder hebt, of alleen een X-chromosoom. Of als jongen kun je borstvorming krijgen. Soms is het bij geboorte al bekend dat je intersekse bent. Vaak komen mensen er later achter.

- Non-binair

Als je non-binair bent dan voel je je geen man en geen vrouw.  Vaak gebruiken non-binaire mensen geen hem/haar als voornaamwoorden, maar anderen zoals hen/hun. Als je wilt weten hoe diegene aangesproken wilt worden, vraag het! Het is niet erg dat je het vraagt, juist alleen maar goed dat je rekening wilt houden met diegene!

 

 

 


3 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Als jullie nog iets weten, zeg gerust hoor!

Reputatie 7
Badge +11

Ik weet er best veel.

Ik wilde demisexual/demiseksueel er even bij zetten. Dat betekend dat je eerst een erg goede emotionele band moet hebben met iemand om verliefd te worden.

 

Liefs,

       M.

Reputatie 7
Badge +11

Sorry, dat 

Ik weet er best veel.

 

Klonk best arrogant :)

Ik wilde genderfluïd toevoegen. Het betekend dat je je de ene dag een meisje en de andere dag een jongen voelt. Dat is mijn vriend namelijk.

Ook polysexueel- je voelt je  aangetrokken tot meer dan 1 gender/ je kan een relatie hebben met 2 of meer personen.

En als laatste: cisgender. Je voelt je fijn in het lichaam waarmee je geboren bent.

 

Liefs,

       M.

Reageer