Skip to main content

Hallo,

Ik wil uit de kast komen maar telkens dat ik het probeer te zeggen kan ik niks zeggen om de een of andere reden. Ik heb nog nooit zoiets gehad. Wat moet ik doen?

Heyy,

Lastig zeg. Het is natuurlijk ook heel spannend om uit de kast te komen. 

Misschien dat je het zou kunnen opschrijven en het voorlezen of gewoon geven. Je kan diegene die je het wilt vertellen ook eerst appen dat je wat wil vertellen. Dan weet diegene dat je wat wil vertellen en zal die misschien wel vragen gaan stellen.


Bedankt voor de tips!


heeey

 

als je het lastig vind om het te zeggen kan je het (zoals ik het heb gedaan bij mijn ouders) is het opschrijven en deze brief net voordat je bijvoorbeeld naar school gaat op tafel legt.

 

hier nog een paar tips:

  1. Bedenk aan wie je het 't eerste wilt vertellen. Kies iemand waarvan je verwacht dat die er positief op zal reageren. Iemand die jouw geheim niet meteen doorvertelt. Iemand die goed kan luisteren en jou waardeert zoals je bent.
  2. Zeg dat je iets belangrijks over jezelf wilt vertellen. Misschien wil je het geheim houden: vraag dan eerst of die persoon een geheim kan bewaren.
  3. Er zijn jongeren die het eerst aan hun ouders vertellen. Zijn je ouders niet meteen positief? Geef ze de tijd om aan het idee te wennen. Jij bent er misschien al een tijdje aan gewend maar voor je ouders is het waarschijnlijk nieuw.
  4. Anderen geven er de voorkeur aan het als eerst aan een vriend of vriendin te vertellen. Zorg dat je deze persoon vertrouwt. Ook hij of zij kan tijd nodig hebben om aan het idee te wennen.
  5. Twijfel je of iemand positief reageert op jouw coming-out? Vraag eerst in het algemeen hoe hij of zij denkt over homoseksualiteit.

bron: https://sense.info/nl/liefde-en-relaties/lesbisch-homo-bi-hetero/coming-out


Hartstikke bedankt!


uit de kast komen, als ik jou was zou ik het eerst aan je ouders vertellen…

daarna kan je een stapje verder gaan bijv. broertje/zusje/broer/zus of je beste vriend/vriendin

daarna je mentor met je ouders erbij, miss kan je dan aan hem vragen of hij een moment wil plannen in de les

en dan tot slot de hele klas

je kan het op je eigen tempo doenje kan er een dag,week, maand of miss zelfs we een jaar todat je het kan vertellen zonder dat het je uitmaakt. je mag hier op bijna alles (op minderjarige na) op allen in nederland


Reageer