Vraag

Transfobisch of niet?

  • 15 December 2022
  • 28 reacties
  • 476 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Hoi, op mijn school was er vandaag een discussie over, is het transfobisch als je geen transgenders wilt daten? Ik zelf vind van niet. Maar wat vinden jullie?


28 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Ik heb al meerdere antwoorden gezien waarin ik mij ook kan vinden dus die mening opnieuw delen heeft niet zo veel zin, maar wat ik wel graag wil delen is dat het transgender personen is en niet transgenders.  Trans mensen zijn mensen die trans zijn en geen afgesloten groep mensen of ander soort mensen. Met het woord transgenders kun je aardig wat mensen pijn doen

Dan moet je maar een dikkere huid groeien, als dat je al pijn doet ga je het zo zwaar in het leven krijgen.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi,

Ik zie deze discussie steeds maar weer, vaak zijn er twee opmerkingen die je zeker weten moet onderscheiden:

  1. Sommige mensen zeggen “ik val niet op mensen die transgender zijn”. Dit is wél transfobisch, omdat transgender zijn geen kenmerken heeft, behalve eventueel littekens van geslachtschirurgie, maar die worden niet zomaar aan je blootgesteld. Zou je dus zeggen dat je “niet op transgender mensen valt”, zeg je eigenlijk dus dat je transgender van de buitenkant als mengelmoes van identiteit en geboortegeslacht kan zien. En dat slaat nergens op. Transgender mensen hebben geen invloed op je seksualiteit, omdat transgender geen individueel geslacht is. Het betekend letterlijk van geslacht veranderen, daarom zeg je dus ook dat iemand transgender is en niet “een” transgender.
  2. Wat ook wel eens gezegd wordt en waar jij het nu over hebt, is “ik wil geen relatie met iemand die transgender is”. Hierbij kan je transfobische intenties hebben, maar er zijn enkele goeie redenen voor. Hoewel ik persoonlijk zelf niet gauw iemand die transgender is waar ik verliefd op ben zou afkeuren omdat ik geen verkering wil met iemand die dat is. 

 

Dit komt misschien hard aan maar dit vind ik heel hypocriet van de LGBT community, ze zeggen dat je mag vallen op wat je wilt dat dat helemaal ok is en dat dat geen keuze is maar vervolgens hebben jullie wel een probleem als een hetero niet met een transgender wilt daten?? Denk daar maar is aan, dit is niet bedoelt als aanval. Maar de reden waarom veel jongens geen trans meisjes daten is omdat trans meiden biologisch gezien nog steeds jongens zijn. Ze hebben nog steeds XY en ze hebben geen vrouwelijke maar mannelijke geslachtsorganen. Dus biologisch gezien blijven het jongens, dit is geen haat naar transgenders ofzo want ik vind dat je moet doen wat je wilt doen maar kom nou niet tegen andere mensen zeggen dat als je geen transgenders date dat dat fout is. Dat is het zelfde als ik tegen een meisje zeg die lesbienne is en die geen jongens wilt daten dat dat meisje fout is omdat ze niet op jongens valt. Dat zou toch ook nergens op slaan.

Hoi,

Dit heb ik uitgelegd..

Het is een transfobische uitspraak omdat niet iedereen valt op kennis, als je dus smoorverliefd bent op een meisje die je niet goed kent, kan het maar zo zijn dat zij transgender is. Het stukje “niet willen daten” is niet zo zeer transfobisch, maar het probleem is dat je zo laat merken dat je denkt dat transgender zijn te zien is. Natuurlijk zijn er kenmerken, maar die zijn vaak niet zichtbaar, dus blijft de enige assumptie die je kan maken over, dat is dat je transgender mensen beschouwd als “vrouw die mannelijk lijkt” of “man die vrouwelijk lijkt”. 
 

En aangezien je lesbisch als voorbeeld neemt, doe ik dat ook. Dan snap je ook gelijk hoe aantrekking in elkaar zit. Een meisje dat lesbisch is kan bijvoorbeeld op een jongen vallen, die gewoon jongen is, maar heel erg op een meisje lijkt, waardoor zij hierop valt. MAAR: ze blijft lesbisch, waardoor ze dus haar gevoelens zal kwijtraken als ze erachter komt dat die jongen een cisjongen is.

Reputatie 7
Badge +7

@N17 
? Transgenders is geen scheldwoord hoor, het betekent LETTERLIJK hetzelfde als transgender personen, als je hierdoor je al gekwetst voelt. Ligt dat aan jou niet aan mensen die het woord transgenders zeggen.

Nee, het is een onjuiste spelling. Het wordt als beledigend beschouwd omdat het transgender zijn als een mensensoort of organisme doet lijken, terwijl iemand die transgender is, gewoon mens is. 

Reageer