Vraag

Transfobisch of niet?

  • 15 December 2022
  • 28 reacties
  • 464 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Hoi, op mijn school was er vandaag een discussie over, is het transfobisch als je geen transgenders wilt daten? Ik zelf vind van niet. Maar wat vinden jullie?


28 reacties

Badge

Ik val toch op bijde geslacht dus

Ik vind het geen probleem 

Reputatie 5
Badge +4

Nee,

een transfoob is volgensmij meer iemand die bang is voor transmensen of ze haat, meer in die richting. Maar als jij je gewoon niet aangetrokken voelt tot transgenders, ben je geen transfoob.

Reputatie 3
Badge +3

nee dat is niet transfobisch, je mag helemaal zelf weten of je je aangetrokken voelt naar transmensen of niet, zolang je niet op ze gaat haten en hun behandeld als normale mensen zie ik er niks transfobisch aan. Ik zelf ben biseksueel dus ik zou wel transgenders daten maar ik vind het ook helemaal prima als je dat niet wilt.

Reputatie 2
Badge +1

Nee dat is een voorkeur.

Reputatie 4
Badge +3

Hey @Imhot,

ik ben trans ftm en volgens mij is het wat @Iemand_00  ook al zegt: je bent transfobisch als je op transgenders gaat haten. Eigelijk precies hetzelfde als homofobisch.

ROBI

Badge

Ik vind een suffe reden om iemand niet te daten, maar ik vind het niet transfobisch. 

Reputatie 4
Badge +1

Ik vind een suffe reden om iemand niet te daten, maar ik vind het niet transfobisch. 

Oké dat mag je vinden maar wrm vind je dat?

Badge

Oké dat mag je vinden maar wrm vind je dat?

Nou ja ik zou zelf niet iemand ineens niet meer leuk vinden ivm hun geslachtsorgaan. 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi,

Ik zie deze discussie steeds maar weer, vaak zijn er twee opmerkingen die je zeker weten moet onderscheiden:

  1. Sommige mensen zeggen “ik val niet op mensen die transgender zijn”. Dit is wél transfobisch, omdat transgender zijn geen kenmerken heeft, behalve eventueel littekens van geslachtschirurgie, maar die worden niet zomaar aan je blootgesteld. Zou je dus zeggen dat je “niet op transgender mensen valt”, zeg je eigenlijk dus dat je transgender van de buitenkant als mengelmoes van identiteit en geboortegeslacht kan zien. En dat slaat nergens op. Transgender mensen hebben geen invloed op je seksualiteit, omdat transgender geen individueel geslacht is. Het betekend letterlijk van geslacht veranderen, daarom zeg je dus ook dat iemand transgender is en niet “een” transgender.
  2. Wat ook wel eens gezegd wordt en waar jij het nu over hebt, is “ik wil geen relatie met iemand die transgender is”. Hierbij kan je transfobische intenties hebben, maar er zijn enkele goeie redenen voor. Hoewel ik persoonlijk zelf niet gauw iemand die transgender is waar ik verliefd op ben zou afkeuren omdat ik geen verkering wil met iemand die dat is. 

 

Reputatie 3
Badge +1

Ligt eraan.

1) Puur iemand niet willen daten omdat de persoon trans is, is transphobisch. Als jij bijvoorbeeld cis meisjes wel zou willen daten maar een trans meisje niet omdat jij denkt dat trans meisjes niet echte meisjes zijn, dan is het transfobisch. 

2) De persoon niet willen daten omdat je genitale voorkeuren hebt is op zichzelf niet transfobisch. Ze gendervoorkeuren noemen in plaats van genitale voorkeuren is transfobisch, omdat dat impliceert dat geslachtsdelen het "ware" gender vormen.

 

 

Reputatie 4
Badge +2

Hoi, op mijn school was er vandaag een discussie over, is het transfobisch als je geen transgenders wilt daten? Ik zelf vind van niet. Maar wat vinden jullie?

Als je geen transgenders wil daten, om welke reden dan ook, vind ik dat niet transfobisch. Je bepaalt toch zelf met wie je date, of het een jongen, meisje, non-binair is maakt niet uit. uiteindelijk is het jou relatie en je bepaalt zelf met wie je wilt

Ik vind het niet transfobisch maar wel een klein beetje een soort vooroordeel want een trans persoon is een jongen of een meisje dus dan gaat het iemand om het feit dat hij zij trans is en miss is diegene super lief maar ik vind het niet perse fobisch 

Reputatie 2
Badge +1

Nee, dat is 0% transfobisch, dat is een voorkeur. 

Reputatie 2
Badge +1

Hoi,

Ik zie deze discussie steeds maar weer, vaak zijn er twee opmerkingen die je zeker weten moet onderscheiden:

  1. Sommige mensen zeggen “ik val niet op mensen die transgender zijn”. Dit is wél transfobisch, omdat transgender zijn geen kenmerken heeft, behalve eventueel littekens van geslachtschirurgie, maar die worden niet zomaar aan je blootgesteld. Zou je dus zeggen dat je “niet op transgender mensen valt”, zeg je eigenlijk dus dat je transgender van de buitenkant als mengelmoes van identiteit en geboortegeslacht kan zien. En dat slaat nergens op. Transgender mensen hebben geen invloed op je seksualiteit, omdat transgender geen individueel geslacht is. Het betekend letterlijk van geslacht veranderen, daarom zeg je dus ook dat iemand transgender is en niet “een” transgender.
  2. Wat ook wel eens gezegd wordt en waar jij het nu over hebt, is “ik wil geen relatie met iemand die transgender is”. Hierbij kan je transfobische intenties hebben, maar er zijn enkele goeie redenen voor. Hoewel ik persoonlijk zelf niet gauw iemand die transgender is waar ik verliefd op ben zou afkeuren omdat ik geen verkering wil met iemand die dat is. 

 

Dit komt misschien hard aan maar dit vind ik heel hypocriet van de LGBT community, ze zeggen dat je mag vallen op wat je wilt dat dat helemaal ok is en dat dat geen keuze is maar vervolgens hebben jullie wel een probleem als een hetero niet met een transgender wilt daten?? Denk daar maar is aan, dit is niet bedoelt als aanval. Maar de reden waarom veel jongens geen trans meisjes daten is omdat trans meiden biologisch gezien nog steeds jongens zijn. Ze hebben nog steeds XY en ze hebben geen vrouwelijke maar mannelijke geslachtsorganen. Dus biologisch gezien blijven het jongens, dit is geen haat naar transgenders ofzo want ik vind dat je moet doen wat je wilt doen maar kom nou niet tegen andere mensen zeggen dat als je geen transgenders date dat dat fout is. Dat is het zelfde als ik tegen een meisje zeg die lesbienne is en die geen jongens wilt daten dat dat meisje fout is omdat ze niet op jongens valt. Dat zou toch ook nergens op slaan.

Reputatie 2
Badge +1

Ligt eraan.

1) Puur iemand niet willen daten omdat de persoon trans is, is transphobisch. Als jij bijvoorbeeld cis meisjes wel zou willen daten maar een trans meisje niet omdat jij denkt dat trans meisjes niet echte meisjes zijn, dan is het transfobisch. 

2) De persoon niet willen daten omdat je genitale voorkeuren hebt is op zichzelf niet transfobisch. Ze gendervoorkeuren noemen in plaats van genitale voorkeuren is transfobisch, omdat dat impliceert dat geslachtsdelen het "ware" gender vormen.

 

 

Dat eerste is niet transfobisch, ze hebben nog steeds XY chromosomen en mannelijke geslachtsorganen, dus biologisch gezien zijn het geen meisjes nee.

Reputatie 4
Badge +1

Dit komt misschien hard aan maar dit vind ik heel hypocriet van de LGBT community, ze zeggen dat je mag vallen op wat je wilt dat dat helemaal ok is en dat dat geen keuze is maar vervolgens hebben jullie wel een probleem als een hetero niet met een transgender wilt daten?? Denk daar maar is aan, dit is niet bedoelt als aanval. Maar de reden waarom veel jongens geen trans meisjes daten is omdat trans meiden biologisch gezien nog steeds jongens zijn. Ze hebben nog steeds XY en ze hebben geen vrouwelijke maar mannelijke geslachtsorganen. Dus biologisch gezien blijven het jongens, dit is geen haat naar transgenders ofzo want ik vind dat je moet doen wat je wilt doen maar kom nou niet tegen andere mensen zeggen dat als je geen transgenders date dat dat fout is. Dat is het zelfde als ik tegen een meisje zeg die lesbienne is en die geen jongens wilt daten dat dat meisje fout is omdat ze niet op jongens valt. Dat zou toch ook nergens op slaan.

Hier ben ik het eigenlijk zo mee eens, ik ben zelf een homoseksuele jongen en ik zou nooit in mijn leven een relatie willen met een transjongen, niet omdat ik een hekel heb aan transgenders ik respecteer ze gewoon maar ik val alleen op echte jongens. Niet op mensen die zich als mannen identificerem terwijl ze biologisch gezien vrouw zijn.

Badge

Ik heb al meerdere antwoorden gezien waarin ik mij ook kan vinden dus die mening opnieuw delen heeft niet zo veel zin, maar wat ik wel graag wil delen is dat het transgender personen is en niet transgenders.  Trans mensen zijn mensen die trans zijn en geen afgesloten groep mensen of ander soort mensen. Met het woord transgenders kun je aardig wat mensen pijn doen

Reputatie 4
Badge +1

@N17 
? Transgenders is geen scheldwoord hoor, het betekent LETTERLIJK hetzelfde als transgender personen, als je hierdoor je al gekwetst voelt. Ligt dat aan jou niet aan mensen die het woord transgenders zeggen.

Badge

Lieve schat, ik heb ook niet gezegd dat het een scheldwoord is. Het enige dat ik heb gezegd is dat het een incorrecte benaming is en kwetsend kán zijn. 
 

Groetjes en heb de dag die je verdient! 

Reputatie 4
Badge +1

(….) Het enige dat ik heb gezegd is dat het een incorrecte benaming is en kwetsend kán zijn. 
​​


Incorrecte benaming? Hoe bedoel je dat? En misschien is het kwetsend voor jou. Maar dat ligt dan aan jou, niet aan mensen die dat woord gebruiken. Dit is voor de rest ook niet bedoeld als aanval, maar als je je hier al gekwetst door voelt, dan wordt je veel te snel gekwetst.

onnodige quote verwijderd 
Ik ben een guy. Ik val niet op andere jongens. Volgens deze logica ben ik jongensfobisch.

 

Badge

Incorrecte benaming? Hoe bedoel je dat? En misschien is het kwetsend voor jou. Maar dat ligt dan aan jou, niet aan mensen die dat woord gebruiken. Dit is voor de rest ook niet bedoeld als aanval, maar als je je hier al gekwetst door voelt, dan wordt je veel te snel gekwetst.


Je zou maar een topic openen over een onderwerp terwijl je niet eens openstaat er over te leren. Het enige waarvoor jij hier bent is bevestiging van je eigen mening. Dat is prima maar geef andere wel de kans om te leren!

 

Reputatie 4
Badge +1


​​Je zou maar een topic openen over een onderwerp terwijl je niet eens openstaat er over te leren. Het enige waarvoor jij hier bent is bevestiging van je eigen mening. Dat is prima maar geef andere wel de kans om te leren!

 


Sorry heb niet de melding gekregen dat je weer heb gereageerd dus ben nu zo'n 7 dagen te laat maar ik ga weer op je antwoorden, kun je mij eens uitleggen waarom het kwetsend is om het woord transgenders te gebruiken? Heb je daar een goed argument voor? Want ik denk eerder als jij dit ziet als kwetsend dat dat eerder aan jou ligt.

Badge


​​Je zou maar een topic openen over een onderwerp terwijl je niet eens openstaat er over te leren. Het enige waarvoor jij hier bent is bevestiging van je eigen mening. Dat is prima maar geef andere wel de kans om te leren!

 


Sorry heb niet de melding gekregen dat je weer heb gereageerd dus ben nu zo'n 7 dagen te laat maar ik ga weer op je antwoorden, kun je mij eens uitleggen waarom het kwetsend is om het woord transgenders te gebruiken? Heb je daar een goed argument voor? Want ik denk eerder als jij dit ziet als kwetsend dat dat eerder aan jou ligt.


 

Transgender is een omschrijving. Je gebruikt het daarom als bijvoeglijk naamwoord: trans (gender) persoon. Het is dus:
• Transgender werknemer
• Transgender sporter
• Transgender Utrechter

 

Gebruik transgender als bijvoegelijk naamwoord, niet als zelfstandig naamwoord. ‘Een transgender’ kan net zo raar klinken als ‘een lange’. ‘Een lang persoon’ klinkt een stuk beter.

Oorspronkelijk was transgender wel een zelfstandig naamwoord:

  • Ken jij een transgender?
  • Ik heb twee transgendercollega’s. 

De kritiek op dit soort zinnen is dat ze stereotyperend, negatief of zelfs beledigend kunnen klinken. Als je mensen transgenders noemt, ‘reduceer’ je die personen als het ware tot dat ene kenmerk, terwijl iedereen veel meer kenmerken en eigenschappen heeft. Het gebruik van transgender als eigenschap, als bijvoeglijk naamwoord, heeft die bijklank niet.

Ook reduceer jij dit tot een persoonlijk probleem, maar ik ben klaarblijkelijk niet de enige die dit vind of zo ervaart. Bedankt dat je me de kans hebt gegeven het uit te leggen en ik hoop dat mensen er iets van opsteken! 

 

https://www.oneworld.nl/lezen/seks-gender/lhbti/zo-spreek-je-transgender-personen-op-de-juiste-manier-aan/

https://transtaal.nl

https://onzetaal.nl/taalloket/transgender-trans

Reputatie 4
Badge +1

@N17 

Ik zie er nog steeds niks kwetsend aan, het klinkt dan raar volgens jou maar vgm is er toch echt niks kwetsend aan. Ik heb een vriend die ontzettend lang, hij is boven de 2 meter en we noemen hem wel eens lange. Hem kwetst dat niet hoor, dus ik vind dit een beetje onzin.

Reageer