Skip to main content

Hallo, Ik ben 14 jaar oud en een transjongen

Ik ben al een paar weken bezig met het zoeken van testosterone pillen (mijn ouders zijn christelijk en willen geen huisarts voor mij regelen) ik wil heel graag beginnen aan testosterone want ik voel me constant onzeker dat jongens die jonger dan mij zijn al een snor/baard hebben en een lagere stem hebben dan ik, ik heb op meerderen websites gekeken maar ze zeggen allemaal dat ik het eerst bij een doctor moet vragen alleen ik kan geen afspraak maken als ik onder de 16 ben, wat moet ik doen? 

Hoi, sorry voor de late reactie. Het is niet verstandig om testosteron pillen te nemen. Ze hebben namelijk of te weinig testosteron waardoor ze geen verschil zullen maken (geldverspilling dus) of ze hebben wel veel testosteron en zijn dan erg schadelijk voor je lever. Pillen worden daardoor ook al langere tijd niet meer voorgeschreven.

Aan een snor kan je niets doen, maar aan je stem wel. Ook zonder testosteron. Ik zie hier zelf een stemcoach/logopedist voor, maar het is ook mogelijk om je stem thuis te trainen zonder coach. Stembanden zijn een soort spier die je kan trainen. Je kan leren om lager te praten en met meer resonantie. Ook intonatie is belangrijk als het gaat om een stem die mannelijker of vrouwelijker klinkt. Ik zou aanbevelen om hier online dingen over te zoeken. Hierbij is ook de app voicetools erg handig. Zelf is het me gelukt om mijn stem te verlagen naar C3/B2 in een paar maanden, wat redelijk ver in de mannelijke range is. 

Wat ​@Moonxer zegt is al heel handig 

Ik had het dan laatst met mij moeder over iets heel anders, namelijk de pil. Ze zei "Ja ik kan je medische geschiedenis al niet zien sinds je 12e, je wil niet weten hoeveel meiden stiekem de pil slikken omdat dat niet mag van hun ouders" 

Het is wel zo dat je een heel lang traject in moet om op testosterone te mogen. En dat is een traject waarvoor je helaas je ouders nodig hebt. Ik heb een trans vriend die dan net zijn naam heeft mogen veranderen en die heeft maanden met psychologen en dokters moeten praten om zover te komen. 

Je moet denk ik voor de testosterone echt wachten totdat je ouder bent. Maar vaak geven ze pubers wel hormoon blokkers om de pubertijd toch wat minder snel te laten gaan. Maar ik weet dus niet helemaal hoe dat zit en of je dat dus, net zoals dat pil verhaal, stiekem zou kunnen doen zonder echt traject ofzo. Of dat het is zoals de testosterone met de dokters en psychologen enzo. 

Ik ben overduidelijk niet trans dus sorry als dit niet helemaal klopt, maar dit is wat ik zover weet. Ik hoop dat het ietsjes helpt en verduidelijkt? 

Aanvullend/reagerend op ​@LampenKap 

De pil kan stiekem genomen worden omdat het rechtstreeks via de huisarts wordt voorgeschreven. De huisarts heeft daarbij vanaf 12 jaar oud in principe beroepsgeheim en mag niet vertellen of je op afspraak bent geweest en waar je het over gehad hebt.

Omdat testosteron en puberteitsremmers via speciale genderpoli's van ziekenhuizen gaan, is er een verwijzing nodig. Hier moeten je ouders toestemming voor geven.  Pas vanaf 16 jaar ben je medisch onafhankelijk en kan je zonder toestemming van je ouders medische behandeling ondergaan.

Reageer