Skip to main content
Vraag

Niet trans maar wel blij als iemand mij misgendered

• January 7, 2026
  • 9 reacties
  • 182 Bekeken

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4

Hallo allemaal! Ik zal maar direct beginnen:

Ik ben een cisgender jongen, dat weet ik zeker, maar op de een of andere manier word ik altijd blij als iemand mij misgendered (bijvoorbeeld door “zij/haar” voornaamwoorden te gebruiken). Ik weet dat het klinkt alsof ik gewoon trans ben en dat nog niet wil accepteren, maar serieus, ik heb er echt lang over nagedacht en ik ben gewoon een jongen. Maar wat is dit dat? Heeft iemand enig idee? En kan je een jongen zijn en wel "zij/haar" voornaamwoorden gebruiken?

9 reacties

smokey
Forum|alt.badge.img+7
  • Vaak actief
  • January 10, 2026

Hoi!

Ik herken je gevoel wel.

Voornaamwoorden staan los van gender, je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen van: Ik ben gewoon een jongen maar als jullie mij af en toe zij of haar noemen vind ik dat geen probleem. (voor eventuele vrienden die het concept niet erg snappen) Ik heb ook wel eens gehoord van het Engelse begrip 'Teenage dysphoria' wat dan betekend dat je in je puberteit last hebt van genderdysforie (Genderdysforie is een gevoel van onvrede met het geboortegeslacht, ook wel de sekse genoemd en meestal ook het juridische geslacht -Wikipedia) Maar dat dat dan naarmate je volwassene word meer wegtrekt, maar ik kan verder niks vinden over dit begrip online...

Stel je bent wel transgender, dan is dat ook helemaal geen probleem, weet dan dat je niet alleen bent!

Gr Smokey 

Reef
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • January 10, 2026

Hey, 

dit is compleet oké! Je kan gewoon weten dat je een jongen bent maar nog steeds fijn voelen bij voornaamwoorden als zij en haar. Ik wens je veel sterkte!

Piertje15
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • January 16, 2026

Nou is het misschien een beetje vervelend dat ik het vraag (want smokey heeft het zo geweldig goed uitgelegd), maar weet je niet zeker dat je dan een ander soort gender hebt? Ik zelf heb een heel specifiek soort, daar verveel ik jullie niet mee (als je het wel leuk vindt, genderfrith). Ik zeg natuurlijk niet dat het niet kan, een zij/haar jongen, maar het is het altijd waard om nog te kijken naar totaal onbekende genders zoals het mijne bijv, of juist zoiets als bigender.

Als je dit al bedacht had, negeer dit alles dan maar, luister dan maar smokey

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • January 16, 2026

@Piertje15 ik heb het toch heroverwogen, en daarover komt er binnenkort een topic aan. Ik denk aan een demiboy.

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • January 16, 2026

@Piertje15 ik ben er opnieuw over na gaan denken, daarover volgt binnenkort een topic. Ik denk dat ik misschien een demiboy ben.

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • January 17, 2026

Hey ​@PietPirat 

Het maakt niet uit "wat" je bent, onthoud dat. Ik ben misschien ook wel demi, weet ik niet precies. (Zeg nog steeds geen boy of girl vanwege anonimiteit 😉) Demi betekent toch niet 100% je voelen waarmee je geboren bent? Ik vind het juist mooi als mensen gewoon hunzelf durven te zijn!😎 

Liefs Yusa 😘

Vidaaaa
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • January 20, 2026

Hai ​@PietPirat 

Ik snap je wel hoor. En het is compleet normaal. Blijf gwoon wie je bent, en als je iets niet fijn vindt, dan zeg je het gewoon

Goetjesss,

Vida❤️

Katjatja
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • February 2, 2026

Ik vind eigenlijk wel dat je haar/zij pronouns niet echt voor een jongen kan gerbuiken als standaard pronouns. Want er zijn ook verschillende genders en pronouns horen daar vaak bij. Ik bedoel, ik ben een meisje en ik vind het dijn ala mensen voor mij haar/zij gebruiken maar als er een een 100% jongen is die ook als standaard pronouns zij/haar gebruikt voelt het een beetje alsof meisjes en jongens hetzelfde zijn maar dat is niet zo, want waarom zouden sommige mensen dan trans zijn.

of bij een non-binair kan je hen/hun gebruiken en non binaire vinden het denk ik ook belangrijk dat mensen niet de verkeerde pronouns gebruiken die ze niet bij hun gender voelen horen.

het is complex, het liefst zounik gewoon willen dat iedereen dezelfde genderneutrale pronouns gebruikt maar dat is niet zo helaas. Ik raak vaak met mezelf in de knoop

net zoals nu, ik vindt dat pronouns een beetje gender gebonden horen te zijn maar ik vind het ook niet erg als mensen hij/hem voor mij per ongeluk gebruiken. Dan denk ik van: het maakt toch ook niet uit joh hij/haar hem /zij boeie hun/diens we hebben het gewoon over iemand en iedereen zegt wel dat gender niet uitmaakt maar toch zeggen mensen altijd “jongen” of “meisje” in plaats van diegene en “iemand” 

ja dat is mijn heleee conplexe mening waar ik zelf ook niet veel van snap. Wil iemand reageren en zeggen of ik nu een hoop onzin heb geschreven??

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • February 3, 2026

Hallo mensen, bedankt voor al jullie reacties!😊 Even een update:

Blijkt dus toch dat ik transgender was.😅 Ik identificeer me nu als demiboy en gebruik nu hij/zij voornaamwoorden.🩶🩵🤍🩵🩶