mijn ouders vragen of ik naar een soort psycholoog wil maar ik weet het niet

  • 11 January 2022
  • 27 reacties
  • 231 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey allemaal,

In mijn vorige topics heb je kunnen lezen dat ik misschien transgender ofzo ben en dat m'n ouders erachter zijn. Ze steunen me alleen begrijpen sommige dingen niet helemaal, maar ja, hoort erbij. M'n moeder had al een sport bh voor me besteld (in plaats van binder aangezien die gezondheidsklachten kan opleveren) en nu stellen mijn ouders voor naar iemand te gaan. Diegene is  psycholoog en orthopedagoogte en  dat die me hopelijk verder kan helpen. Ik ken haar al, want ze zit in een soort club met m'n vader en ik ben eerder bij haar geweest in verband met broekplassen.

Ze is heel aardig, maar ik weet niet wat ik wil. Ik vindt het denk ik opzich wel fijn, maar ik vindt het lastig om erover te praten en ik weet ook niet hoe ik erover moet praten. Ik vindt "ik twijfel over mijn gender" zo dom klinken. En ik ben bang dat ik moet huilen als ik daar ben. Zit ik ook niet bepaald op te wachten. M'n ouders hadden wel gezegd dat ze zwijgplicht heeft dus dat is wel chill.

Maar ik weet echt niet wat ik wil... ik maak mezelf helemaal in de war (niet de eerste keer trouwens) en ik weet het gewoon niet.

Heeft iemand tips ofzo????


27 reacties

En ik weet ook niet echt of het nodig is om tijd aan mij te verspillen, aangezien ze in die tijd ook andere mensen kan helpen

Waarom zou je het niet doen? Jij kan je verhaal kwijt, je kan je twijfels delen. Er is iemand die naar je luistert en met je meedenkt. Als je die mogelijkheid hebt zou ik die nemen.

Erover praten is lastig en huilen is misschien vervelend, maar hoe erg is het? Erover praten en emoties uiten lucht op, het geeft ruimte. Door dingen te delen creër je ruimte voor mogelijkheden, ideeën.

En het is echt niet dom dat je twijfelt aan je gender!

Het is overigens wel heel fijn dat je ouders zo met je meedenken en je willen helpen, heb je je twijfel over een psycholoog al met hun besproken?

En ik weet ook niet echt of het nodig is om tijd aan mij te verspillen, aangezien ze in die tijd ook andere mensen kan helpen

Hoi @Ikke13 ,

Ik ben het eigenlijk best met je eens. Gelukkig begrijpen je ouders je wel voor een groot deel nu dat ze weten dat je op dit forum zit.

Van de andere kant, 1 keertje naar de psycholoog is ook niet verkeerd, daar kan je jouw twijfels kwijt. Je kunt ook 1 keer naar de psycholoog gaan en als het niet zo opschiet is het een signaal dat je haar misschien niet nodig hebt.

Zou ik mogen weten hoe oud je bent, 13? Want als ik weet hoe oud je bent kan ik je misschien nog beter helpen.

Ik hoop dat ik je hier een beetje mee heb geholpen.

Groetjes,

Wereld

Ik ben 12

Waarom zou je het niet doen? Jij kan je verhaal kwijt, je kan je twijfels delen. Er is iemand die naar je luistert en met je meedenkt. Als je die mogelijkheid hebt zou ik die nemen.

Erover praten is lastig en huilen is misschien vervelend, maar hoe erg is het? Erover praten en emoties uiten lucht op, het geeft ruimte. Door dingen te delen creër je ruimte voor mogelijkheden, ideeën.

En het is echt niet dom dat je twijfelt aan je gender!

Het is overigens wel heel fijn dat je ouders zo met je meedenken en je willen helpen, heb je je twijfel over een psycholoog al met hun besproken?

Ik heb het niet echt besproken, ik zei dat ik er even over na ging denken 

Ik ben 12

Ok.

Ik ga nu slapen, sorry, ik heb even niet zoveel ideeën. 

Morgen schrijf ik wel een uitgebreider antwoord met verse inspiratie.

Slaap goed!

Groetjes,

Wereld

Erover nadenken is prima, misschien zou het je helpen als je je keuzes/twijfels deelt met hun (of iemand anders?)
Maak een overzicht van voors en tegens en zo kun je de balans opmaken.
Je kan misschien ook wel wat informatie op internet opzoeken over wat je kan bespreken of vragen waar je mee zit en zo van tevoren al wat opstellen

Reputatie 4
Badge +3

Ik denk dat het handig is om naar een psycholoog te gaan, want die kan je helpen om het zeker te weten. En volgens mij heb je ook toestemming van een psycholoog nodig om hormoon remmers en dat soort dingen te nemen. Maar als je echt niet wil moet je het natuurlijk niet doen!

Reputatie 6
Badge +7

Het is een goed idee om te praten met iemand die ervaring heeft en opgeleid is om te praten over moeilijke dingen.

Twee tips.

  • als je graag iemand anders wilt omdat deze persoon jouw ouders kent, zeg dat gewoon.
  • het eerste dat je degene waar je komt kunt vragen, is die zwijgplicht. Blijft alles tussen jullie? Gaat er niets naar je ouders? Naar andere mensen? Wordt het opgeschreven? Hoe lang blijft dat bewaard?
    Dat zijn vragen die je gewoon mag stellen! 

Ok.

Ik ga nu slapen, sorry, ik heb even niet zoveel ideeën. 

Morgen schrijf ik wel een uitgebreider antwoord met verse inspiratie.

Slaap goed!

Groetjes,

Wereld

Hoi @Ikke13

Sorry voor mijn late reactie, ik moest heel hard leren voor een toets morgen en ik ben nu klaar. 

Mijn advies is om toch even naar de psycholoog te gaan, want je kunt daar je twijfels kwijt en zij kan ook je zorgen wegnemen.

Als je dan toch echt niet naar de psycholoog wilt gaan, kan het ook voor een keertje. Je zal dan merken dat zij je echt gaat helpen (hoe weet ik niet), dat kun je aan haar overlaten. En waarschijnlijk als je ouders dan aanbieden om nog een keer te gaan kan je die keuze vast makkelijker maken.

En zoals @jongen999 zegt, als je iemand anders wilt omdat je ouders deze psycholoog kennen kan je dat ook natuurlijk vragen. Maar ik denk echt niet dat zij zomaar over jou gaat roddelen.

En denk erom, de psycholoog gaat echt geen foute dingen doen en ze is er om jou te helpen! Dus je hoeft voor haar echt niet bang te zijn.

Ik hoop dat ik jou nu geholpen heb. Als je nog een keer hulp nodig hebt, zeg het dan. Want ik en ook heel veel andere forummers zijn er om elkaar te helpen!

Groetjes,

Wereld

Reputatie 6
Badge +5

Hoi!

Twijfelen over je genderidentiteit is heel normaal en sommige mensen willen hier graag voor naar een psycholoog. Je bent alleen nooit verplicht om te gaan als je dat niet wilt! Je moet doen waar JIJ je het best bij voelt. Je hoeft het niet te doen en je ouders kunnen je ook niet verplichten.

Als je het wel wil, dan kan je dit overwegen. Ik zie dat je deze persoon al kent, dat is heel fijn, maar dat kan je ook juist remmen om iets te zeggen. Deze persoon heeft inderdaad een zwijgplicht, dus je kan wel alles tegen die zeggen. 

Huilen is ook helemaal niet erg, want het hoort bij het leven en je kan er weinig aan doen. Je bent daar niet zonder reden. ‘ik twijfel over mijn gender’ klinkt overigens helemaal niet dom! Er zijn zoveel mensen zoals jij die in dit soort situaties naar een psycholoog gaan. Wees niet bang dat zij haar tijd aan jou verspilt, dat is helemaal niet waar!

Kortom: als je wil gaan, ga dan vooral! Wil je het niet? Laat niemand jou verplichten om dit te doen!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Heel veel sterkte <3

Hoi allemaal,

M'n vader heeft laatst gebeld en ik ga er ergens begin februari heen (is best druk laatste tijd daar) hij heeft ook het verhaal uitgelegd zodat ik dat zelf niet meer hoef te doen. Dat is wel fijn.

Nog bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,

Ikke13

Woensdag ga ik er heen, zou eigenlijk eerder gaan, maar toen had ze corona...🙁

Reputatie 4
Badge +3

Woensdag ga ik er heen, zou eigenlijk eerder gaan, maar toen had ze corona...🙁

Succes!!!

Thx

Reputatie 7
Badge +17

Hoi hoe gaat het nu ? Ik voel met je mee  en voor een gedeelte kan ik snappen wat je voelt. En vooral hoop ik dat je er wat aan hebt dat het je helpt en dat je vind wat je zoekt ! 

En je kunt altijd hier er over praten.   En vooral hoop ik voor jou dat je lekker je zelf kan zijn want dat is het fijnste 👍☺️

Grtz en liefs Julian XXX 

-onnodige quote verwijderd-

hoi Julian,

bedankt voor je lieve reactie!

Het gaat wel goed op zich, ik wacht nog steeds op een nieuwe afspraak, maar verder gaat t goed. Heb nu ook een account op jong en out, maar daarop wil ik ook wel zo goed als anoniem blijven, dus heb dezelfde naam als hier.

maar ja, op jong en out zitten heel veel aardige mensen die me willen helpen, dus dat is fijn.

~Ikke13

Reputatie 7
Badge +17

-onnodige quote verwijderd-

Graag gedaan hoor en  top dat je daar ook veel aan hebt aan jong en out 👍 hoop dat het alleen maar beter word nu ☺️

Grtz en liefs Julian X 

Eindelijk! Morgen naar de psycholoog!

Ik ben echt heel erg zenuwachtig...

Reputatie 7
Badge +19

Fijn voor je ik hoop dat het helpt

Thx

Reputatie 7
Badge +17

Heel veel succes ! Laat ze je maar goed helpen :relaxed: 

Grtz liefs Julian X

Hey,

Ik ben vandaag bij de psycholoog geweest, en was wel fijn. Ik vond het wel moeilijk om erover te praten, maar ja. Mijn moeder was erbij en die is het volgens mij na vandaag beter geen begrijpen.

Oja, m'n ouders hebben het ook tegen m'n broertje gezegd toen ik er niet was. Wel met toestemming van mij hoor! Letterlijk zijn antwoord: 'ik vindt haar niet echt een jongen hoor'😅 toen zei m'n moeder van: 'maar zo kan ze zich wel voelen' waarop m'n broertje antwoordde: 'Oja, dat kan wel, maar ik wel wel dat ze mijn zus blijft!' 

Dus ik moest wel lachen toen m'n moeder dat vertelde aan mij😂

Nou ja, dat was het dus…

~Ikke13

Reputatie 7
Badge +17

@Ikke13   aahw wat lief en schattig die reactie ook haha. En wat fijn dat het goed ging en je moeder het ook ging begrijpen. Dus nu heb je er een goed gevoel over ? Super als dat zo is :)

Grtz liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +19

Fijn dat het goed is gegaan en leuke reactie van je broertje ik moest wel lachen hoor

Reageer