Hallo,
ik ben vorig jaar augustus uit de kast gekomen als genderfluïde. Nu vinden mijn ouders dit niet storend, maar afgezien van dat negeren ze mij compleet op dit gebied.
ik snap dat het moeilijk kan zijn om er aan te wennen, nieuwe naam, nieuwe voornaamwoorden. Dit is ook waarom ik in plaats van een compleet nieuwe naam een afgekorte versie van mijn oude naam heb gekozen, die minder snel geassocieerd wordt met een bepaald gender.
toch gaat het nu al langzaam richting en jaar, en hebben ze het nog niet geprobeerd. Hun mening maakt me niet uit, ik ben wie ik ben en als ze daar geen zin in hebben boeit me dat vrij weinig. Ik heb genoeg vrienden die me wel accepteren, online en op school. Waar ik wel mee zit is mijn haar. Al voordat ik wist dat ik gender fluïde ben (ik dacht een hele lange tijd dat ik transgender was) vraag ik al om kort haar. Sinds zomer 2020, denk ik. Afgelopen herfst haalde ik haar eindelijk, na heel wat ruzies, over. Het werd niet korter dan schouderlengte.
jongens en mannen mogen lang haar hebben. Dat weet ik. Ik voel mij er gewoon niet prettig bij. Ik wil niet dat mensen me zien en niet gelijk aannemen dat ik een meisje ben. En niet alleen daar om. Ik voel mij gewoon niet prettig met lang haar.
ik sta nu op het punt om het zelf te doen, met enkele vrienden. Als het lelijk is groeit het weer aan, toch? Ik voel mij compleet genegeerd door mijn ouders. Alsof ze iedereen accepteren, behalve hun kind. Op het moment noem ik mijn vader mama, en mijn moeder papa. Ook noem ik ze een naam van het tegenovergestelde gender, gewoon om even terug te geven wat ze met mij doen. Dat klinkt behoorlijk lullig, maar zolang ze mijn naam niet noemen en ze me hun dochter blijven noemen, zal ik dit blijven doen.
Ik weet dat er ergere dingen te bedenken zijn, maar ik zit we wel een beetje mee dat ze me niet respecteren. Iemand met een vergelijkbare ervaring die zijn/haar/diens haar uiteindelijk zelf heeft geknipt?