Vraag

Lesbisch?

  • 21 May 2021
  • 7 reacties
  • 157 Bekeken

Badge

Hallo.  Ik ben 15. Sinds vorig jaar ben ik aan het twijfelen aan mijn seksualiteit. Ik dacht eerst dat ik bi was toen, nee, toch niet. Ik veranderde het telkens in mijn hoofd. Ik zeg nu tegen mijn vrienden op school dat ik queer ben. Dit betekent dat ik simpelweg niet hetero ben. Ik zit nu toch al weer een lange tijd met de vraag in mijn hoofd of ik toch lesbisch ben… Kan iemand mij helpen, het liefst iemand die ouder is, of hier ervaring mee heeft. Alvast thanks :) En veel succes in deze gekke wereld.


7 reacties

Kijk, wij kennen jou natuurlijk niet. Daardoor kunnen we jouw seksualiteit niet bepalen (in de zin van: “je bent ...”). We kunnen je echter wel helpen met je gedachten ordenen of in ieder geval met een richting bepalen. Daarvoor hebben we echter wel iets meer info nodig, waarom denk je dat je bi bent en waarom denk je dat je toch lesbisch bent?

Weet dat het niet uitmaakt wat je seksualiteit is. Zolang jij maar gelukkig bent, is alles prima.

Badge

Hi thanks voor je reactie! Ik dacht eerst waarschijnlijk dat ik bi was, omdat ik ben opgegroeid met het idee dat ik jongens leuk vond. Dit verwarde mij toen ik me realiseerde dat ik meisjes eigenlijk ook leuk vind. Ik vind het lastig om te komen op de “conclusie” dat ik lesbisch zou kunnen zijn, omdat ik vroeger jongens wel leuk vond. Ik heb dit gevoel echter al heel lang niet meer gehad. Ik probeer dan ook juist naar de toekomst te kijken: trouwen bijvoorbeeld. Ja, gek om daar als 15-jarige aan te denken maar het helpt wel? Ik zie geen man voor me… Ook kan ik mijn jeugd vanuit een ander perspectief bekijken. Ik zie mijzelf in situaties waar ik me aangetrokken voelde door meisjes. Ik had dat alleen nooit door. Nu dat gevoel van jongens weg is, vind ik het lastig om te weten wat ik ben. Ik voel het nu niet, maar ooit deed ik dat wel. Dat was heel vaag, maar toch, misschien geeft het duidelijkheid?

Heyy

 

Wij kunnen natuurlijk niet jouw seksuele voorkeur weten de enige die dat weet ben jij. Twijfels aan je seksualiteit is doodnormaal.. Je zit in de pubertijd waar veel hormonen in meespelen. Je bent aan het ontdekken wat bij je past en waar je je goed bij voelt en dan zijn verschillen in voorkeur vrij normaal. Neem rustig de tijd er zet er geen druk op. Er komt echt een moment dat je weet wat je voorkeur is. Onthoud wel dat het niet uitmaakt wat jou seksuele voorkeur is. Jij bent jij en dat is helemaal goed🙂

 

Groetjes van mij!

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Hoi.com,

Wat je sowieso moet weten is dat "lesbisch” en "bi” maar labels zijn. Je voldoet er nooit helemaal aan. Het is ook niet nodig om jezelf een label op te plakken. Het gaat erom waar je je fijn bij voelt. Zoals de anderen al zeiden kunnen wij jou geen label opplakken. De enige die dat kan doen is jijzelf.

De situaties die jij beschrijft komen mij heel bekend voor. Ik ben altijd opgegroeid met het idee dat ik alleen jongens leuk vond/kon vinden. Pas op de middelbare school kwam ik erachter dat er nog zoveel meer was. Ik wist wel dat je ook op andere geslachten verliefd kon worden enzo. Het was alleen nooit echt tot me doorgedrongen. Dit verklaarde echter een hoop gebeurtenissen. Bepaalde situaties die ik toen nog niet snapte. 

Dat je als 15-jarige al nadenkt over de toekomst en trouwen is helemaal niet raar. Ik doe dit ook, en ik ben een 14-jarige. En er zullen vast nog veel meer mensen zijn die dit doen. Ook ik zie trouwens geen man voor me. Ik kan gewoon niet wennen aan dat idee. Het heeft wel even geduurd om te accepteren dat ik op meisjes viel, maar er zijn een boel dingen die hebben geholpen, zoals het forum. Ik vind de term lesbisch niet zo fijn klinken. Meestal zeg ik gewoon dat ik op vrouwen val. 

Het hele punt van wat ik wilde zeggen is eigenlijk dat je jezelf geen label op hoeft te plakken en dat je niet alleen bent. Het komt allemaal vanzelf wel.

 

Groetjes,

Paardebloem

Badge

@Paardebloem83 
Hey heel erg bedankt voor je reactie!! Wat jij zegt in de tweede alinea is erg herkenbaar voor mij. Je hebt het mooi onder worden gebracht :)

Reputatie 6
Badge +7

Noem jezelf gewoon bi. Dat is breed genoeg zodat mensen niet totaal verrast zijn als je verliefd bent op een meisje.

Hoe kleiner en nauwkeuriger de term, hoe meer beperking.

Het lijkt voor mij alsof je je kamer turquoise geverfd hebt. Althans de eerste dag noem je het turquoise.
De dag daarna ren je naar ál je vrienden en familie en vertelt dat het tóch blauwgroen is.  Een dag later ren je naar iedereen die je kent en vertel je dat het groenblauw is. Daarna post je op Insta en Facebook en Snap dat het tóch blauwgroen is met een vleugje mint.

Snap je een beetje wat ik bedoel?  

Je probeert iets precies in woorden te vangen waar niet 100% precies één woord voor is.
Het interesseert je vrienden en familie echt niet meer.
En je kamer is nog steeds precies dezelfde kleur ondanks dat je er 4x een ander woord voor gebruikt.

En al die tijd kun je je kamer beter gebruiken om te chillen met je vrienden want dat is echt een veel beter gebruik van je tijd.

Hallo, Je geaardheid ontdekken is lastig. Zelf heb ik ook een aantal jaren met labels geworsteld en nu op mijn zeventiende noem ik mezelf lesbisch/sapphisch. 

 Wat kan helpen om achter je geaardheid te komen is het maken van een lijstje (kan zowel mentaal als fysiek) met daarop verschillende vormen van aantrekkingskracht.

De meest bekende vormen van aantrekking zijn:

 

Bron: Over aseksualiteit – NOA

Ga bij jezelf na welke vormen van aantrekkingskracht jij voelt en voor wat voor mensen. Als jij merkt dat je ook andere vormen van aantrekkingskracht ervaart, voeg die dan ook toe. Ik hoop dat je op deze manier een beter beeld kan krijgen en je dichter bij een conclusie/label komt.

 

Verder wil ik ingaan op de reactien can @Paardebloem83 

Hoi Hoi.com,

Wat je sowieso moet weten is dat "lesbisch” en "bi” maar labels zijn. Je voldoet er nooit helemaal aan. Het is ook niet nodig om jezelf een label op te plakken. Het gaat erom waar je je fijn bij voelt. Zoals de anderen al zeiden kunnen wij jou geen label opplakken. De enige die dat kan doen is jijzelf.

De situaties die jij beschrijft komen mij heel bekend voor. Ik ben altijd opgegroeid met het idee dat ik alleen jongens leuk vond/kon vinden. Pas op de middelbare school kwam ik erachter dat er nog zoveel meer was. Ik wist wel dat je ook op andere geslachten verliefd kon worden enzo. Het was alleen nooit echt tot me doorgedrongen. Dit verklaarde echter een hoop gebeurtenissen. Bepaalde situaties die ik toen nog niet snapte. 

Dat je als 15-jarige al nadenkt over de toekomst en trouwen is helemaal niet raar. Ik doe dit ook, en ik ben een 14-jarige. En er zullen vast nog veel meer mensen zijn die dit doen. Ook ik zie trouwens geen man voor me. Ik kan gewoon niet wennen aan dat idee. Het heeft wel even geduurd om te accepteren dat ik op meisjes viel, maar er zijn een boel dingen die hebben geholpen, zoals het forum. Ik vind de term lesbisch niet zo fijn klinken. Meestal zeg ik gewoon dat ik op vrouwen val. 

Het hele punt van wat ik wilde zeggen is eigenlijk dat je jezelf geen label op hoeft te plakken en dat je niet alleen bent. Het komt allemaal vanzelf wel.

 

Groetjes,

Paardebloem

 

De ervaring die zij hier omschrijft komt heel vaak bij queer vrouwen voor en staat in het engels wel bekend als  ‘compulsory heterosexuality/comphet’ (gedwongen heteroseksualiteit). Het komt neer op het idee dat heteroseksualiteit op zo'n manier aangemoedigd wordt dat vooral vrouwen en meisjes hun gevoelens voor jongens als heteroseksualiteit aanzien, terwijl ze een gevolg zijn van de verwachtingen van de maatschappij.

Op jongens vallen wordt daardoor als de standaard gezien. De reactie hierboven, die misschien onbedoeld best wel homofobisch overkomt, van @jongen999  is hier een voorbeeld van. Het veranderen van labels en de struggle van op wie je valt zijn geen dingen om je voor te schamen.

Het is lastig om je oprechte gevoelens van compulsory heterosexuality te onderscheiden, daarom raad ik je vooral aan om er wat meer informatie over op te zoeken zodat je zelf erachter kan komen of deze term ook bij jouw ervaringen past of niet. Deze site kan hierbij handig zijn: https://comphets.carrd.co/.  Net zoals dit document https://www.docdroid.net/N46Ea3o/copy-of-am-i-a-lesbian-masterdoc-pdf.

Om even samenvatten zijn dit een paar kenmerken van comphet:

  • Jongens helemaal niet leuk vinden totdat je erachter komt dat hij jou leuk vindt/ interesse in je toont. Het gevoel alsof je hem dan wel leuk moet vinden.
  • Een jongen leuk vinden totdat je hem vaker/ dichterbij ziet. 
  • Alleen fictionele mannelijke karakters leuk vinden, maar in het echte leven eigenlijk niet.
  • Zenuwachtigheid aanzien als symptoom dat je een crush op een jongen hebt.

Ik snap dat een label voor wat rust kan zorgen en ik hoop dat je deze rust wat kunt vinden of het nou met of zonder specifiek label is. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Reageer