Vraag

Is pansexual niet gewoon bi? (sorry ik weet hier niet echt veel van, zou het waarderen als iemand het uitlegd)


  • Anonymous
  • 0 reacties

Ok dus wat is het verschil tussen bi en pansexual. Zijn pansexual mensen ook op kinderen ofz of op dode mensen idk. Ik weet wel wat bi is dus.


10 reacties

Heyy

 

Misschien geven deze 2 linkjes een goed antwoord op je vraag.

 

Wat is panseksueel?

Wat is biseksueel?

 

Groetjes van mij.

Reputatie 7
Badge +19

Nope dat is niet het zelfde. 

Je bent bi als je op mannen en vrouwen valt.

Je bent bi als je op een persoon valt. Het maakt daarin dan niet uit of het een man, vrouw, transman, transvrouw of whatever daar tussenin zit.

Reputatie 2
Badge +1

hoiii

tis niet hetzelfde! als iemand pan is kan diegene op iedereen verliefd worden als dat diens type is. dus diegene kan verliefd worden op ALLE GENDERS.

als iemand bi is dan valt die persoon op 2 OF MEER GENDERS. dat kan heel erg verschillen per persoon, het kan alleen man en vrouw zijn maar ook man, vrouw en nonbinair.

 

hoop dat je het nu snapt!

 

 Het is zekker niet het zelfde

Bij bi is het dat je aleen  op het vrouwelijk en mannelijk  gender valt 

Bij Pansexsueel is het dat je op een persoon valt het kan van elk gender zijn zoals mannelijk  vrouwelijk en nonbinar of transgender  

Hoop dat je hier wat aan hebt 

Gr bren 

Hoi!

Biseksueel= aangetrokken worden tot meerdere genders.

Panseksueel= aangetrokken worden ongeacht gender.

Iemand bi kan dus enkel op mannen en vrouwen, enkel op mannen en non-binaire personen, enkel op… vallen, maar het gender maakt in een bepaald opzicht wel uit.

Iemand pan is als het ware ‘genderblind’ op vlak van aantrekking, en valt op de persoon zelf, zonder dat het gender daar een rol in speelt.

Maakt dat het ietwat duidelijk voor je? 

Enkele belangrijke punten:

  1. Neen, iemand pan wordt zeker niet verliefd op kinderen of dode mensen. Dit zijn pedofilie en necrofilie en hebben niets met LGBTQIA+ te maken. Dit zijn eerder psychische stoornissen, gezien men er anderen mee kwaad doet.
  2. Ik zag hierboven enkele keren staan dat iemand panseksueel valt op “alle genders, zoals man, vrouw, transvrouw,...” In principe is dit juist, iemand panseksueel valt op alle genders, maar deze omschrijving klopt niet. Een transvrouw is namelijk een vrouw, een transman is een man. Een heteroseksuele man kan ook verliefd worden op een transvrouw, zij is namelijk vrouw en hij is dat nog steeds hetero. Iemand panseksueel wordt dus aangetrokken ongeacht gender. Dit zijnde man, vrouw en non-binaire identiteiten. 

Groetjes

Lot

Reputatie 6
Badge +7

Bi is een wat oudere term.  Bi betekent “twee”, dat wist je al.

 

Bi is bedoeld om te zeggen: Denk niet dat ik op één geslacht val, ik zou zomaar met iemand anders thuis kunnen komen. De betekenis van ‘bi’ is dan: meer dan één.

Sommige mensen nemen “bi” heel letterlijk als “twee”, dus als: “Twee en beslist niet meer!”.  In dat beeld kan een ‘bi’ dus niet op een transgender vallen, want een Bi is beperkt tot twee.
 

Daarom is het woord ‘pan’ uitgevonden, omdat sommige mensen (volgens mij mensen met teveel tijd) bedachten dat ‘bi’ zich nadrukkelijk ‘twee’ betekent en daarmee mensen uitsluit.

@jongen999 

Dat klopt niet helemaal. Een trans persoon heeft helemaal niets met al dan niet bi zijn te maken. Een trans man is een man en een trans vrouw is een vrouw. Wanneer je dus op de twee binaire genders man en vrouw valt, val je dus ook op trans personen. Hetgeen je misschien bedoeld is gender non-binaire personen, deze zijn noch man, noch vrouw. Als je in de strikte betekenis van twee zou kijken vallen zij hier inderdaad buiten, al is de realiteit zelden zo strikt. 

Ik vind het niet zo fijn dat je zegt "daarom is pan uitgevonden, waarschijnlijk door mensen met teveel tijd". Zoiets zeggen over iemand identiteit is nogal respectloos. 

Zoals hierboven aangegeven wil bi zeggen "twee of meer" en pan "ongeacht het gender". Er zit dus wel degelijk een nuanceverschil in. Iemand bi kan bv ook voor 90% op vrouwen vallen en 10% op mannen.

Badge

hey,

als je bi bent val je op mannen en vrouwen je kan hierin een voorkeur hebben. als pan bent kan je verliefd worden op alle gender dit is zonder voorkeur. Ben je pan heb je wel een voorkeur dan kun je jezelf omni noemen (pan met een voorkeur)

Reputatie 6
Badge +7

@jongen999

Dat klopt niet helemaal. Een trans persoon heeft helemaal niets met al dan niet bi zijn te maken. Een trans man is een man en een trans vrouw is een vrouw.

Tenzij je vindt van niet natuurlijk. Iemand kan best op mannen vallen en niet op transmannen.

 

Wanneer je dus op de twee binaire genders man en vrouw valt, val je dus ook op trans personen.

Dit vind ik dus het lastige aan labels.

Hoe meer je gaat beschrijven wat precies het verschil is, hoe sterker het lijkt alsof die labels héél duidelijk en nauwkeurig zijn.

 

Zoals hierboven aangegeven wil bi zeggen "twee of meer" en pan "ongeacht het gender". Er zit dus wel degelijk een nuanceverschil in. Iemand bi kan bv ook voor 90% op vrouwen vallen en 10% op mannen.

Dan gaan vreemden op basis van zo’n label ‘bi’ of ‘pan’ ineens heel nauwkeurig beschrijven waar je op valt. 

Stel dat je wél een voorkeur hebt, dan ben je geen ‘pan’? Enne… wie bepaalt dat dan?

Gelovigen horen dit ook wel eens. Oh, jij bent Christelijk, dus dan geloof jij dit.
Oh jij eet varkensvlees, dus dan ben jij geen Moslim (500 miljoen varkensvlees etende Indonesische moslims zijn dit niet met je eens).

Oh, jij bent pan, dus je hebt geen voorkeur voor mannen of vrouwen.

Jij bent bi, dus jij kunt niet vallen op Marietje.

 

Dat vind ik het enge aan labels.  Mensen zijn gewoon ingewikkelder, maar we doen alsof zo’n label perfect duidelijk is. En als het perfect duidelijk is gaan we mensen ook nog aanspreken op dat ze niet bij hun label passen.

 

 

Badge

Hoi,

Bi betekent dat je op 2 of meer genders valt en pan betekent dat je op alle genders valt dat is het verschil, het lijkt idd wel een beetje op elkaar maar het is zeker niet hetzelfde

hopelijk heb je hier iets aan, groetjesFender

Reageer