Skip to main content
Vraag

Ik wil gewoon ook zo’n mooie kleurrijke vlag van LHBTQIA+

• April 7, 2025
  • 15 reacties
  • 297 Bekeken

Katjatja
Forum|alt.badge.img+4

Hoi, ik ben een meisje 13 jaar. Ik struggle met LHBTQIA+.  Want ik ben gewoon hetero en soms voel ik me buitengesloten. Iedereen zit in LHBTQIA+ behalve hetero mensen. Ik ben best wel zo’n persoon die zich niet schaamt en gewoon lekker zichzelf kan zijn zonder daar problemen mee te hebben. Maar ik ben dus waarschijnlijk hetero en ik kan niet met een eigen mooie vlag zwaaien, alleen maar zo’n saaie zwart witte. Ik ben op dat gebied zeg maar niet “speciaal”. Ik ging wat zoeken op internet naar een geaardheid (?) die bij mij past en kwam uit op aromantisch maar dat is dus ook gewoon een grijze vlag met een kleine paarse streep. Mensen denken nu misschien: maar je wilt toch niet anders zijn? Wees blij dat je gewoon hetero bent! Maar ik voel me gewoon niet opgemerkt en speciaal. Het gaat nu ook niet geweldig hoewel ik normaal altijd het zonnetje ben waar iedereen vrolijk van wordt. Ja sorry hoor, ik kan er toch niks aan doen mn vrienden waarvan ik het gevoel krijg dat ik de sfeer belemmer een toetsweek met 5 onvoldoendes en me BFF op 90 km afstand en alleen maar boos worden dat ik te weinig slaap en er niks van zeggen als ik gewoon rustig op de bank in de avond zit. Ze kunnen best wel even zeggen ‘misschien is het beter om te gaan slapen anders ben je morgen weer zo moe’ . Nee gewoon wachten tot het allerlaatst om vervolgens boos te worden dat ik nog niet slaap en dan zelf drie uur later naar bed gaan. Ik krijg hier zo’n slecht humeur van maar ik wil juist vrolijk zijn.

goedddd… terug naar het onderwerp. Ik vind het dus jammer dat hetero een saaie vlag heeft en dat ik hiermee niet kan opvallen. Op de een of andere manier wil ik ook bi, gay of zo ben en soms heb ik eigenlijk wel echt moeite met wat ik nou ben want ik ik ik ehm ik ik weet het gewoon niet 😔 moet ik dat in een ander topic doen? Maar ja even, hebben jullie hier ook ervaring mee? Kan je daar over vertellen? Wat vinden en denken jullie? Ik hoor het graag. Liefs mij 😘😚

15 reacties

Haud machina sum
Forum|alt.badge.img+1

Sorry meid maar ik ben het echt niet eens met jou.

ja, sommige mensen hebben het geluk dat ze een betere vlag hebben. Maar een groot stuk meer mensen hebben het geluk dat ze hetero en cis zijn in een wereld waar dat de norm is en mensen tegen je discrimineren als niet cis en hetero bent. Er valt ook weinig te vieren over hoe speciaal je geaardheid is als hij niet speciaal is. Daarom is het best logisch dat de hetero vlag saai is.

Maar ik weet zeker dat jij en de wereld meer karakter eigenschappen hebben dan je gender en geaardheid. Jij bent een uniek persoon hoewel je misschien hetero bent.

Wat ik begrijp uit jouw tekstje is dat jij denkt dat een seksualiteit en gender vooral draaien om een vlag met leuke kleuren. Helemaal niet! Seksualiteit en gender gaat om wie je bent en van wie je houdt.

Ten slotte, als jij lesbisch wil zijn omdat dat de beste vlag is. Nee dat wil je niet. Want ik denk niet dat je weet hoe onprettig het is om in klas van 30 de enige queer persoon te zijn en dat hen homophobische en transphobische grapjes horen maken. Dus heb wat meer respect voor queer identiteiten want ze zijn meer dat alleen vlaggen.

(btw toen ik aan het questionen was, keek ik ook naar alle vlaggen. Maar mijn gedachtes gingen zo: deze vlag is mooi maar de seksualiteit of gender past niet bij mij. Oh deze vlag is mooi en gender past misschien wel. Maar oh nee ik wil gewoon die gender zijn, omdat de vlag mooi is.)

Diana
Forum|alt.badge.img+11
  • Vaste gast
  • April 8, 2025

Je kunt toch ook met zo’n mooie vlag zwaaien, ook al ben je hetero.  Ik heb de afgelopen 2 jaren meegelopen in de Praagse Pride en wil dat deze zomer opnieuw doen en niemand vroeg mij of ik zelf ook tot de regenboogmensen hoorde.  Geen praktische proef of zo, gewoon lekker meelopen en plezier maken.  Ik had beide keren een vlag om mijn schouders geknoopt en regenboogkleuren op mijn gezicht geschilderd.  Heel gezellige boel en ook jij kunt deelnemen aan een pride en met een regenboogvlag zwaaien zonder dat je geaardheid een rol speelt.  Doen!

Je kunt ook gewoon een sticker op je schooltas kleven, dat ik ook mooi.

Tover01
Forum|alt.badge.img+18
  • Ster
  • April 8, 2025

Hey!  Ik ben ook hetero, maar ik heb me eens laten uitleggen dat eig iedereen bij de regenboog hoort! 🌈 Ik heb zelf ook 2 rb speldjes die ik kan opdoen als er reden voor is, bv een pride die bij ons ook is. Het is dus gewoon voor jou, mij en iedereen die zich thuis voelt bij mensen die zichzelf zijn 😘♥️ Kortom die mooie vlag en alles met de regenboog er op is ook voor jou en mij. 😍

Liefs Tover xxx

• April 8, 2025

Zolang je dat waar de regenboogvlag voor staat support mag jij die ook gewoon gebruiken hoor.

En wat ​@Haud machina ego sum klopt ook. Heteroseksualiteit is natuurlijk wel de ‘norm’. Er is in 2023 een onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat in Nederland ongeveer 18% (zo’n 2,7 miljoen mensen) tot LHBTQIA+ behoort. (bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2024/hoeveel-lhbtqia-personen-telt-nederland-/3-resultaten).   Dat is ook de reden waarom er geen dingen als “straight pride” zijn. Het is gewoon niet nodig.  Dus ja, eigenlijk moet je idd blij zijn dat je niet tot een minderheid behoort die in 2025 nog steeds op heel veel manieren onderdrukt wordt.

Katjatja
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • April 8, 2025

Dankjewel voor jullie reacties allemaal! Ik had een dit topic uitgebreid geschreven maar mijn telefoon viel uit en toen ik hem opende was alles weg en toen had ik geen geduld meer om alles opnieuw te schrijven. ​@Haud machina ego sum inderdaad, het draait zeker niet alleen om de vlag en dat weet ik ook. Ik heb daar dan ook respect voor. Ik weet niet hoe ik het goed kort uit kan leggen. Maar samengevat is het een beetje dat ik zo’n persoon ben die graag anders is daardoor ook opvalt. Dus als iemand bijvoorbeeld vraagt: ‘op wie val jij?’ Dan denk ik zo van: ‘ja ik ben gewoon hetero…’ dan voel ik heel leeg van binnen. Hetzelfde als de meesten dat is meestal niks voor mij. En natuurlijk is dat niet het enige wat je speciaal zou kunnen maken dus ik zal er niet verder over praten. ​@Diana in een pride meelopen lijkt mij wel wat denk ik. Ik ga uitzoeken wanneer er een is, dankjewel ❤️en fijn dat het bij jouw ervaring ook leuk was toen je mee deed

Diana
Forum|alt.badge.img+11
  • Vaste gast
  • April 9, 2025

@Katjatja jij wilt dus een andere geaardheid om mee te kunnen koketteren en voor de mooie vlag?  Als je de reacties van ​@Haud machina ego sum en ​@tim16 hier leest, zou je toch moeten weten dat het heel vaak geen pretje is om af te wijken van de norm.  Een niet oprechte geaardheid gebruiken om mee op te vallen getuigt van weinig respect.

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • April 9, 2025

Hoi ​@Katjatja  ik begrijp ergens je punt wel, maar als je de reactie van ​@Tover01  ter harte neemt, kun je je behoefte vervullen en hoef je jezelf niet te veranderen of anders voor te doen dan je bent. En toch laat je dan je eigen individualiteit op eigenzinnige wijze zien. Lijkt me prima!  Groetjes liefs Tartan X

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 15, 2025

Weet dat je helemaal niet speciaal hoeft te zijn door een bepaalde vlag of iets te zijn wat je niet bent. Hetero zijn is ook gewoon helemaal oké! En je hoeft niet te weten wat je bent of te passen in een bepaald label. Ik ben bi, en ben er ook pas later achter gekomen. Tis allemaal oké

xx liefs Wolf 🐺

Hoiikhebhulpnodig
Forum|alt.badge.img+1

Ik vindt het wel een slim punt, we zijn toch allemaal mens? Waarom zijn mensen die hetero zijn uitgesloten? Is eigenlijk een goede vraag! 

Katjatja
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • November 5, 2025

@Hoiikhebhulpnodig  het is LHBTQIA+ dus het is wel logisch dat hetero mensen daar niet bij horen. De H staat niet voor hetero maar dat wist je waarschijnlijk wel. Als de mensen die hetero zijn ook er bij horen dan blijft er eigenlijk niemand over. 

Katjatja
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • November 5, 2025

Je kan trouwens wel een ally zijn. Er is veel discussie over of ally’s ook bij de community horen

Forum|alt.badge.img+3

hoi ik wou gaan reageren toen las ik reacties en toen dacht ik ik geef op. dit voor sommige mensen ( Haud machina sum ,  Anonymous, en vast meer mensen:

sommige van jullie verkondigen jullie mening als een feit en geven anderen ongelijk omdat jij er niet mee eens bent. dat kan je doen maar dan zeg je eigelijk niks behalve kijk mij praten! en meningen of ideeën als feiten verkondigen is gewoon niet correct en niet netjes tegen over anderen! als voorbeeld je kan niet zeggen dat een hetro vlag  saai is misschien vind jij dat maar dat is geen feit!

verder kan je niet zeggen zonder dat het betreffende persoon dat eerder heeft gezegd dat iemand iets vind omdat jij er iets bij interpreteert en er je eigen mening en draai aan toe voegt.  je kan ook niet zeggen wat iemand wel of niet wil omdat jij dat denkt (wist je dat (tegenwoordig sommige( mensen voor hun zelf kunnen denken, en je kan niet aan de hand van een kort berichtje iemands situatie goed genoeg weten om hele grote assumpties te maken!

en zeggen wat mensen moeten doen omdat jij je aangevallen voelt door iemands gevoel vind ik ongepast. daarom zal ik alleen benoemen waar ik last van heb of als fout zie maar niet wat anderen moeten doen!

en er word zoveel gebruik gemaakt van drogredenen dat het meeste niet geloofwaardig is helaas!

hopelijk zie ik leukere reacties!!

groetjes

Forum|alt.badge.img+3

@Hoiikhebhulpnodig  het is LHBTQIA+ dus het is wel logisch dat hetero mensen daar niet bij horen. De H staat niet voor hetero maar dat wist je waarschijnlijk wel. Als de mensen die hetero zijn ook er bij horen dan blijft er eigenlijk niemand over. 

als jij dat logisch vind dan mag dat maar het is helaas geen feit… en naar mijn mening is de hele samenleving een groep waar iedereen bij hoort en ik vind dat er geen speciale groepen hoeven zijn

ikweethetnietmeer2009
Forum|alt.badge.img+12

ik snap niet dat mensen problemen maken van al die vlaggen. ik heb officieel twee vlaggen. de lesby vlag en de demifluid vlag. demifluid heeft zelf al 17 officiële vlaggen. je wil niet weten wat ik er bijna voor zou doen om gewoon een zwart witte vlag te hebben. 
als iemand het trouwens weet, ik ben uiteindelijk uit twee vlaggen gekomen waar ik tussen twijfel. de ene met de gele strepen en de ene met grijze strepen. allebei beweren ze de officiële demifluid vlag te zijn.

ik voel mij trouwens niet speciaal omdat ik een andere gender heb dan andere mensen. en ik voel mij ook niet speciaal omdat ik alleen op meisjes val. 

Diana
Forum|alt.badge.img+11
  • Vaste gast
  • November 7, 2025

@ikweethetnietmeer2009 er bestaan geen officiële vlaggen voor genderidentiteit.  Alle nuances in gender zijn geen officiële clubs met reglementen en symbolen en dus ook geen vlaggen.  Jij mag dus elke vlag gebruiken die je zelf mooi vindt of die je bij jou vindt passen.  Of ook geen vlag, natuurlijk.