Ik ben een transjongen en dat is moeilijk

  • 26 October 2015
  • 11 reacties
  • 775 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey, ik ben een transjongen van 14 jaar. Dat betekent dat ik biologisch een vrouw ben, maar ik voel me een jongen. Mijn lichaam is nog niet aangepast, ik heb nooit hormonen gebruikt of iets in die soort.
Maar zijn dus een paar problemen die ik moeilijk vind om mee om te gaan:

 Ik ben uit de kast bij mijn moeder, ik heb veel met haar besproken over mijn gevoelens en zoveel mogelijk duidelijk proberen te maken. Maar ik merk heel erg, hoewel ze zegt dat ze het niet erg vind en moet wennen, dat ze een beetje dwars ligt. Ik begrijp heel goed dat ze denkt dat ze een dochter verliest, hoewel ik geen ander persoon ben. Ze wilt ook niet praten over dingen zoals hij in plaats van zij gebruiken, mannenkleren dragen, een andere naam of hormonen. Mijn moeder zegt sinds ik uit de kast kwam als trans; ''Je ziet er echt uit als een meisje, je loopt als een meisje, praat als een meisje, ik zie een meisje als ik naar je kijk.'' Dit is misschien wel het meest kwetsende wat ze ooit tegen me heewt gezegd, ik snap dat ze dit waarschijnlijk niet zo meent, maar komt zo hard en ongevoelig over, alsof ze niet wilt beseffen dat ik als man wil opgroeien ik heb geen idee hoe ik hier mee om moet gaan.
Het allerliefst wil ik nu al in transitie gaan, maar mijn moeder wil het aankijken. Ik weet niet of ik als meisje kan doorgaan, alsof ik me voordoe als iemand anders.

Dit topic is gesloten

11 reacties

Heyy, ik denk dat je moeder het wel accepteert maar het zeker even wennen vind. Toen ik vertelde dat ik homo was deden mijn ouders ook heel overdreven vragen of ik al leuke meisjes had gezien. Of: Heb je al verkering met een MEISJE?!?! Maar na een tijdje raakten ze gewend en doen ze normaal. Als je heel graag jongen wil worden en zeker bent dat je er geen spijt van krijgt moet je dit duidelijk tegen haar en anderen zeggen. Dan willen ze je echt wel helpen met een transitie.

Ik als jongen kan je vertellen dat het leuk is om jongen te zijn. Denk niet dat je spijt krijgt maar dat zal je hopelijk zelf gaan ondervinden

Veel succes ermee

xx Justforlife
ik ken een meisje wat hetzelfde probleem heeft, alleen ze heeft gespaard en koopt nu kleding om haar borsten te verbergen, ze heeft haar haar kort geknipt en is dus eigenlijk al een jongen, die ouders zien nu ook steeds meer in dat het echt geen fase is waar hun kind overheen zal groeien maar dat het echt is, misschien kun jij het ook langzaam aan zo gaan doen?? of je kunt informatie opzoeken over transgender en dat aan je ouders laten lezen zodat ze het zullen snappen, ikzelf heb het nog lastiger want ik voel me nog meisje nog jongen, ik voel me eigenlijk onzijdig ookal zit ik in een meisjes lichaam alsof ik 2 mensen in een lichaam heb, ik denk dat jij je er nog wel uit red!! ik denk dat het goed komt als je langzaam je veranderingen die je zelf kan doen doet, ook als je moeder je naar de kapper meeneemt, laat je haar door de kapper kort knippen, vermijd meisjes dingen als je die niet wil hebben, laat zien dat je serieus bent.

Heel veel succes.
😘
Hey Caecus,

Een paar van mijn beste vrienden zijn transjongens. Ik baal altijd dat ik niks voor ze kan doen als het aankomt op transgender issues. Het is een zware weg die veel pijn en inspanning vereist, dat heb ik inmiddels wel geleerd. Maar als ik zie waarvoor ze het doen en dat ze bereid zijn om voor dat ene doel zo veel op te offeren, dan ontroert me dat altijd heel erg. Zoek de juiste mensen op, zorg voor mental support en zorg ervoor dat je je geliefd voelt en dat er mensen voor je zorgen als het nodig is. Je zult het grootste deel zelf moeten doen, maar ik weet zeker dat jij de mooie jongeman kunt worden die je eigenlijk al bent en verdient te zijn. Je moet geloven in jezelf - dan ben je al een heel eind. En uiteindelijk komt alles goed en dan mag je heel erg trots zijn op jezelf :)

Succes ermee man!

X
alfa77
Reputatie 2
Badge +2

zelfde probleem hier.

 

ga naar de winkel en koop GROTE en ook echt GROTE '’mannen'’ kleding en heb een scheit aan je moeder. Mijn baarmoeder rolt met haar ogen en zegt dat het een fase is maar ja. Je weet het zelf ook wel toch? GOOTBEI

Reputatie 2
Badge +3

Hey

Ik ben ook trans.

Ik vind echt dat je moeder echt HEEL stom doet DIT KAN JE ECHT NIET MAKEN het is echt heel onrespectvol en ze zou je moeten accepteren hoe je van binnen bent. Ik weet niet hoe ik je hiermee kan helpen en mijn advies is om naar de kindertelefoon te bellen.

Veel Succes!!!!!

Badge

Elloooo!

Ik ben Marit (15, lesbienne) en dat klinkt inderdaad heel lastig! Iedereen wil natuurlijk ouders die hun accepteren en ik kan begrijpen dat het feit dat je moeder zulke dingen zei veel dysphoria (ik ben het nederlandse woord vergeten, oeps) kan opleveren.. geslacht en gender zijn twee totaal verschillende dingen, maar dat weet je waarschijnlijk al. Jouw gender identiteit is een jongen en dat is prachtig! Het feit dat je typerende vrouwelijke geslachtsorganen hebt of dat je (misschien al) menstrueert heeft daar niks mee te maken! Ook al ben ik cis, ik ben heel lang heel close geweest met een trans jongen (Jake, we waren meer dan een jaar samen voordat ik erachter kwam dat ik lesbisch was), ik kan jouw struggles misschien niet begrijpen omdat ik ze niet persoonlijk heb meegemaakt, maar ik heb wel gezien wat hem hielp (hij had ook een niet supporting family), dus hier zijn een paar tips die jou misschien ook helpen!

  1. Probeer naast je familie mensen om je heen te krijgen die je supporten, de juiste voornaamwoorden gebruiken en een naam gebruiken die okay voelt voor jou (ik weet niet of je al een naam hebt bedacht als je je naam wilt veranderen)!  1 persoon die er gewoon al voor je is kan zo veel voor iemand betekenen! Hij had een vriendin die ook deel was van de lhbtqia+ community, dat maakte het al wat makkelijker!
  2. Als je menstrueert, probeer zegmaar producten te gebruiken die het minste dysforie opleveren, de app clue is naar mijn mening de meest gender-neutrale app om je cycle bij te houden! Als je uit bent naar vrienden zouden zij het eventueel ook bij kunnen houden voor je! (ik houd het bij voor hem en waarschuw hem een paar dagen van te voren)
  3. Als je denkt dat het helpt, probeer een binder te kopen. Als je deze niet kunt helpen, de kleur zwart helpt erg en sport bh's ook! (als je bind, doe het wel veilig!!)
  4. Probeer mensen op te zoeken die ook trans/lhbtqia+ zijn! Zij zullen je struggles eerder begrijpen en zijn bijna 100% supportive! Als je ze niet irl hebt, kun je online misschien mensen vinden!
  5. Met je familie, vraag of ze misschien meer gender neutrale termen kunnen gebruiken! Dus in plaats van ‘mijn 'dochter’’ kunnen ze misschien ‘mijn kind’ gebruiken!
  6. Probeer misschien je ouders er op een luchtige manier meer er over te laten leren! Kijk bijv. samen serie's zoals hij is een zij, of dingen over trans mensen of praat er gewoon lekker over! Probeer dan niet te verdedigend te zijn maar probeer ook hun standpunten te begrijpen. (Daarmee wil ik niet zeggen dat dat wat zij zeggen okay is!!! Het is zegmaar het tegenovergestelde van okay!!! Maar door super boos erover te doen is de kans groter dat ze niet open zullen zijn om er meer over te leren/je te proberen te begrijpen)
  7. Probeer op school te overleggen wat de mogelijkheden zijn daar, misschien kun je wel uit de kast komen naar een paar aardige docenten die eventueel (als jij dat wil) ook hij/hem voornaamwoorden kunnen gebruiken!
  8. Draag zoveel mogelijk sweaters of oversized dingen! Door oversized kleding te kopen kun je bepaalde vormen minder zien :)

Een ding dat ik nog wou zeggen, je bent mooi, je bent het waard en je bent een ducking guy okay! Laat andere mensen jou niet kut over jezelf laten voelen! Dit is jouw leven, als jij door het leven wil gaan als een jongen dan is dat volledig okay en NIEMAND heeft dan het recht om jou te vertellen dat je geen jongen ofzo bent want dat is NIET waar! Het is wetenschappelijk bewezen dat het brein van trans jongens meer overeenkomt met cis jongens dan cis meiden!!!! Je bent het waard, je bent mooi, I love you en ik hoop dat dit iets heeft geholpen!!
 

Ik denk aan je,

Groetjes, 

Marit

Badge

1. Zelfde bloed betekend niet familie 2. Jij voelt je als een jongen dus je bent er een dus je mag je ook femine kleden het maakt niet uit. Je blijft een jongen

Reputatie 4
Badge +4

1. Zelfde bloed betekend niet familie 2. Jij voelt je als een jongen dus je bent er een dus je mag je ook femine kleden het maakt niet uit. Je blijft een jongen

Hallo

je zegt zelfde bloed betekent niet familie. Ik vind dit een mooie uitspraak! Complimenten! 
 

Reputatie 1
Badge +1

Ja dat had mijn moeder ook bij mij soort van alleen ben ik genderfluïde en is geen enkel lichaam goed bij mij tenzij ik me op dat moment wel zo voel haha.

 

Maar goed, ik zou zelf je meest jongensachtige kleding dragen en sparen om zelf jongenskleding te kopen. Ook kan je een borstbinder halen en speciale onderbroeken kopen met een soort iets waardoor het een beetje lijkt alsof je een mannelijk geslachtsdeel in je broek hebt haha.

Ik zal wel een link sturen met de website voor trans mensen.

Het spijt me, ik kon de goede site niet meer vinden….

 

tekst aangepast door de kindertelefoon vanwege regel 9. a. Reclame maken is niet toegestaan. Er is een bedrijfsnaam weggehaald.

Reputatie 1
Badge +1

Dit is 6 jaar geleden nu, zit je in de transitie opdit moment? Of al gedaan, of ga je nog steeds door in het leven. Als een meisje?

Reputatie 7
Badge +6

Hoi,

Dit topic is uit 2015. De topicstarter is niet meer actief op ons forum.

Wanneer de gebruikersnaam ‘Anonymous’ is, dan betekent dat, dat de topicstarter geen account meer heeft.

Het heeft dus geen zin, om de topicstarter nog vragen te stellen. Om deze reden wordt dit topic nu gesloten.  
 

Groetjes, Mariska (De Kindertelefoon)