Vraag

Hoe reageren op coming-out?

  • 14 May 2021
  • 7 reacties
  • 1114 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hee hallo. 

Ik weet dus echt niet hoe ik zou moeten reageren als iemand zegt dat die LGBT is.  Ik heb een aantal vrienden waarvan ik vermoed dat ze dat zijn.

Ikzelf ben biseksueel, maar niet out. Ik weet ook zo niet ik zelf zou willen dat mensen reageren. Ik wil graag fijn reageren op mensen en niet ongemakkelijk over te komen. Ik snap denk ik wel wat een totaal niet fijne reactie is.

Zijn er LGBT’ers die wel weten wat fijn is om te zeggen? En zijn er hetero’s die weten wat ze moeten zeggen?

Alvast heel erg bedankt voor je tijd!


7 reacties

Hey anonymous1928,

Hoe je moet reageren op iemand die uit de kast komt verschilt altijd per persoon. Er zijn wel een paar dingen die altijd goed zijn, zo reageerden mijn ouders bijvoorbeeld heel erg chill en normaal toen ik uit de kast kwam. Een tip is om er geen circus van te maken, uit de kast komen kan heel erg spannend zijn en het laat zien dat diegene je vertrouwt. Je kunt dus bijvoorbeeld zeggen dat je het waardeert dat diegene het aan jou verteld en voor de rest gewoon chill blijven (er verandert tenslotte niks aan jullie vriendschap), misschien vragen stellen als diegene zich daar comfortabel bij voelt. 

Hoop dat dit helpt!

Reputatie 4
Badge +3

Hoi Anonymous1928, 

 

Ik ben zelf misschien biseksueel, maar geen echte LGHBTI+’er, maar ik zou er gewoon heel normaal op reageren, want het is helemaal er niks vreemds aan. Reageer er op zoals jij ook zou willen als jij uit de kast komt. Ik heb zelf ook een paar vrienden die misschien gay of biseksueel zijn, dus ik probeer er voor te zorgen dat zij zich niet hoeven te schamen. Ik hoop dat jij hier iets aan hebt. 

 

Groetjes, 

Anoniempje2222 

Ik zou inderdaad het vuurwerk en de confetti er niet bijhalen.
Natuurlijk kunnen wij niet voor iedereen spreken en we kennen jouw vrienden natuurlijk niet, maar het is natuurlijk niet zo gek meer.

Dus dan krijg je misschien zo'n gesprek.

“Ik ben lesbisch.”
“Top. Verder nog iets gedaan deze week?”

Het kan super spannend zijn voor diegene, maar het hoort diegene niet echt anders te maken voor jou.

Reputatie 6
Badge +7

Ik denk dat je moet reageren op wat er anders is voor jou.

Als jij gay bent én verliefd op je beste vriend én hij vertelt dat hij homo is dan mag je best blij zijn en voorstellen het samen te vieren.

Als iemand het vertelt waarmee jij sowieso geen relatie zou gaan hebben ongeacht of diegene nu op jongens of meisjes valt, dan kun je ongeveer reageren alsof iemand vertelt dat-ie een nieuw konijn heeft: Jij moet er niks mee, je ziet wel.

Ga vooral niet lopen faken dat je konijnen geweldig vindt en dat je zo blij bent want dat ben je niet. Het is gewoon een mededeling, nieuw konijn, ok leuk, heb je iets gedaan dit weekend?

 

Heyy, wat een goede vraag!

Uit de kast komen blijft irritant, je verteld iemand dat je anders bent dan de meeste mensen. Zelf vind ik iemand een knuffel geven de beste reactie. Je laat de ander merken dat je er voor iemand bent en dat ze hier niet alleen in staan. Én je hoeft geen woord te zeggen.

 

Reputatie 3
Badge +2

Ik ben zelf al uit de kast gekomen (behalfe tegen over mijn ouders, want die maken er dan een niet te doen rot gesprek van met goed bedoelde zinnen als: ik accepteer je zoals je bent) en ik had geen behoefte aan een knuffel of iets dergelijks, maar dit is per persoon natuurlijk anders. Het belangerijkste advies wat ik je wil geven is dat je niet moet vragen of er mensen zijn die hem steunen, want dit kan de ilusie scheppen dat je het ziet als een aandoening waar je hulp bij nodig hebt.

Badge

Hoi!

In mijn mening en persoonlijke voorkeur is het beter om er gewoon chill over te zijn.

Het overreageren, en zeggen ‘oh my god! super leuk, #gayrocks’ is nogal raar?

Het is beter om er gewoon normaal over te doen, en dan zeggen dat je trots bent dat ze het durven te zeggen tegen je, aangezien het niet niks is.

 

Reageer