Vraag

Hoe komt het dat veel jongeren twijfelen aan hun gender en/of seksuele identiteit?

  • 3 January 2022
  • 9 reacties
  • 107 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

De titel van dit topic geeft mijn vraag al weer: hoe komt het dat zoveel jongeren twijfelen aan hun gender en/of seksuele identiteit? (en wat is het verschil daartussen)

Ik vraag me dat af, omdat ik op dit forum veel topics zie met mensen die zich afvragen welke gender/identiteit het beste bij zich past en om dat meer te begrijpen ben ik benieuwd waarom mensen er aan twijfelen of het niet weten.


9 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Goeie vraag!

Ik denk dat er méér aandacht voor is, zoals er vroeger bijna geen homo’s waren (terwijl ze er echt wel waren).   Tegelijk denk ik dat iedere puber op zoek is naar wie hij/zij is, en je kunt nu op internet voor iedere twijfel meteen een testje vinden met een handvol termen van ‘wat je bent’.  En tegelijk wordt er heel erg gesupport op internet:  Iedereen lijkt wel iets aparts te zijn, zelfs homo is al te gewoon. 
En het doel is om ‘out’ te komen omdat het belangrijk is dat de hele wereld weet hoe jij je voelt. 

Terwijl ik denk dat een term of label meer kan helpen als zoekterm om een soort van handleiding of gelijkgestemden te vinden.  

Ik denk ook dat de meeste mensen uiteindelijk héél gewoon bij jongetje-meisje terechtkomen en dat je uiteindelijk weinig meer merkt van alle demi-pan en andere termen.

Ja, wat je zegt snap ik wel en ik ben het er wel mee eens. Ik vraag me wel af of er ook niet andere factoren een rol spelen? Want er is nu veel aandacht voor, maar toch twijfelen sommige mensen niet. Zou daar een uitleg/verklaring voor zijn?

Reputatie 6
Badge +7

ik denk dat ze al heel lang twijfelen en als ze dan ineens De Oplossing zien, zijn ze zo blij: al hun twijfel is ineens verklaard, dit is de reden! Dit is de oplossing!  

Ik denk dat er ook andere dingen kunnen meespelen. Ik las net over Asperger syndroom.

Ik zeg zeker niet dat dat de verklaring is, maar denk eens mee:

Mensen met een autisme-achtige stoornis zien dat verliefdheid voor hen niet/anders werkt dan bij anderen.
Als ze dan op zoek gaan kunnen ze bij transsexualiteit uitkomen:  Ook daar werkt verliefdheid vooral verwarrend en anders dan bij anderen.   Mogelijk herkennen ze een aantal gevoelens en denken dat trans-zijn de ‘verklaring’ is.  Nogmaals, ik denk helemaal niet dat dat bij iedereen zo is!

Reputatie 4
Badge +3

Ik denk dat er altijd al twijfels waren, maar dat er nu over gepraat kan worden. Ook zijn er nu meer termen, door die grotere support. Want vroeger was je meteen homo als je een keer iets had gehad met het zelfde geslacht. Nu is dat niet meer zo. Ook omdat het nu wordt geaccepteerd als je niet cisgender bent. En er dus meer genders zijn om op te vallen. Mensen hebben gewoon de neiging om overal labels op te plakken. Vroeger in het oude Griekenland was er geen woord voor hetero of homoseksualiteit, het was alleen liefde. Eigenlijk moeten we daar naartoe terug. 

@jongen999  misschien zou je het,  als ik jouw verklaring zo lees, kunnen vergelijken met mental health. Daar is tegenwoordig ook veel meer aandacht voor (en alhoewel het niet perse iets is om een coming out mee te doen of dat te ontdekken) merk je wel dat meer mensen ook iets van een mental health issue ‘toe-eigenen’/ ‘opplakken?’ 

Ik denk ook wel dat bepaalde factoren als asperger syndroom/ autisme mee zouden kunnen spelen. Het kan misschien ook zijn dat iemand minder zelfvertrouwen heeft en zichzelf graag anders ziet. Als hij/zij erover nadenkt en wat rondzoekt, zich dan ergens in herkent en dat label bij die persoon past.

Het is ook niet dat ik dit vraag omdat ik er een kant-en-klaar antwoord op wil of mensen weer onderverdelen waarom ze twijfelen, maar echt omdat ik benieuwd ben naar de denkwijze en de struggles van mensen

Als je alleen de term liefde hebt, zou dat het misschien wel makkelijker maken, omdat je niet zoveel ‘keuze’ hebt. Liefde opzich is al een enorm groot begrip en daar kan je veel onder schuilen.

Reputatie 4
Badge +3

Ik denk dat het te moeilijk is om de mensheid en de denkwijze te kunnen verklaren. Dus ik denk dat je hier inderdaad niet een antwoord op kunt geven. Ik ben persoonlijk blij dat lgbtq+ Wordt geaccepteerd, zo kan ik mezelf zijn.

Ja, snap ik. Fijn dat het je helpt jezelf te zijn. Kan jij iets delen over je eigen ervaring met lgbtq+ ?

Hey,

Zelf denk ik dat het komt doordat er meer over wordt gepraat en meer belangstelling voor is. Zo ben ik ook gaan twijfelen. Je leest er meer over en hoort er ook meer over. Daardoor ging ik nadenken. Ik denk dat het hierdoor komt maar ik weet het niet zeker

Reputatie 4
Badge +3

Ja, snap ik. Fijn dat het je helpt jezelf te zijn. Kan jij iets delen over je eigen ervaring met lgbtq+ ?

Mijn ervaringen zijn positief! Mijn ouders en vrienden accepteren het dat ik pan ben, mijn beste vriendin is ook pan. 

Reageer