Vraag

hoe kan iemand nou transgender zijn?


Reputatie 1
Badge +1

Hoi, ik heb een vraagje, er zijn transjongens. Die geboren zijn als meisjes, maar die zich blijkbaar toch een jongen voelen. HOE KAN DAT??? Je bent dan toch met een vagina geboren, dus als een meisje. Dus hoe weet je nou dat je je als een jongen voelt en dat je zo wilt zijn, want zonder hormonen en operaties, ontwikkelen transjongens zich gwn als vrouwen. Ze krijgen borsten, gwn alles wat een vrouw hoort te hebben. En hoe kun je je dan toch een jongen voelen, je hebt als transjongen niet eens een piemel en ballen, en de natuurlijke mannenpuberteit, dus ik snap er niks van. Ik kan wel zeggen dat ik me als een jongen voel, want ik ben geboren als een jongen, ik heb een piemel en ballen, ik zit biologisch in elkaar als een gozer. Alleen een transjongen niet, die worden geboren met een vagina, I.P.V. een piemel en ballen. En ontwikkelen zich als vrouwen. Zonder die testosteron injecties en operaties. Btw dit is geen haat naar transgenders, ik vraag me gwn oprecht af hoe je je dan zo kunt voelen.


Dit topic is gesloten

44 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi, 

Ik ben zelf hetero-cis jongen dus weet hier niet veel over, misschien dat @Pastel hierop kan reageren? 

Maar ik denk gewoon dat zij zich oncomfortabel voelen in hun lichaam. Heb je ooit gewild dat je uiterlijk anders was? Waarschijnlijk hebben zij dat gevoel, maar dan bij geslacht. 

Hoop dat dit helpt!

Groetjes

 

Reputatie 1
Badge +1

Hey! dat zou kunnen, maar ik vraag me toch echt af waar dat aan ligt. Want ik ben zelf ook een hetero-cis jongen. En ik kan me niet voorstellen hoe het is om je als een meisje te voelen, want ik ben het ook niet. Maar ik blijf proberen te onderzoeken wat nou de oorzaak is van transgender zijn.

Reputatie 5
Badge +1

Hoi,

Ik ga proberen je een antwoord te geven, maar ik vind het moeilijk uitleggen. 

Vaak als je transgender bent voel je je niet thuis in je eigen lichaam. Als je bijv transjongen bent wil je (vaak) geen borsten enzo. 

Ook vinden transjongens vaak andere dingen leuk om te doen als de meeste meisjes. Vaak gaan ze ook meer met jongens om.

Het is lastig te omschrijven, maar hopelijk begrijp je mijn verhaal een beetje.

Het is overigens lang niet voor iedereen zo!

Grtz,

Noah

Reputatie 7
Badge +7

onnodige quote verwijderd 


Hoi

Als transjongen kan ik dit inderdaad uit mijn eigen gevoel wel uitleggen.

Als je het hebt over “als een ander geslacht dan je sekse voelen” bedoelen we niet fysiek maar geestelijk. Dat kan dus ook vervelend zijn, vooral bij de puberteit waarin je secundaire geslachtskenmerken ontwikkelt. Wanneer iemand transgender is, is dat omdat ze gender dysforie of gender euforie voelen. Hoewel sommige transgender mensen geen dysforie hebben maar wel euforie, komt het het meeste voor dat je beide wel een keer voelt. Vaak word uit gender dysforie ook verklaart dat je transgender bent, of juist uit euforie.

Gender dysforie is een onzekerheid die in de meeste transgender mensen speelt. Voor mij als transgender jongen kan dat bijvoorbeeld zijn dat ik me slecht en ongemakkelijk voel doordat ik vrouwelijke geslachtsdelen heb, of dat ik altijd een zij en “jongedame” of “meisje” word genoemd. Ook als je bijvoorbeeld je stem of interesses te vrouwelijk vind, is het dysforie. In het kort is dysforie dus de aanstichter van “je niet als je geboorte geslacht voelen” of hoe het ook wel eens uitgedrukt word; “je in het verkeerde lichaam geboren voelen”.

Gender euforie aan de andere kant is hoe ik erachter kwam dat ik transgender was, hoewel ik beide euforie en dysforie wel eens meemaak. Euforie is net het tegenovergestelde van dysforie, euforie is het positieve, en dysforie is het negatieve. Bij euforie voel je je als je identiteit. Zo voel ik me soms een echte jongen. Vaak word dit opgewekt doordat ik het voor elkaar krijgt een jongensachtig uiterlijk te hebben door bepaalde kleding, of als ik als jongen word beschouwd. Zelfs toen ik een keer bij een tankstation niemand bij de wc’s zag en naar de jongens toilet was gegaan voelde ik me daar heel goed bij en voelde ik dus euforie. Toen ik er dus achter kwam dat ik transgender was door euforie was het omdat ik me heel goed voelde over mannelijk zijn. En toen ik me als jongen begon te identificeren zag ik mezelf ook die tijd zo (hoewel ik mezelf soms niet zo zie, door dysforie). En daar was ik heel blij mee, ik had een erg goed gevoel bij een jongen zijn. 

 

Verder zegt je lichaam niet veel over je geslacht zodra je je gender identiteit veranderd. Ik ben dus een jongen, maar ik heb een vrouwelijk lichaam. Ik wil graag dat later nog volledig veranderen, want daar zijn tegenwoordig genoeg oplossingen voor, maar met of zonder chirurgie en hormonen kan ik moeilijk zeggen dat ik een meisje ben want zo voel ik me niet. Ook zijn er genoeg transgender mensen die geen volledige transitie aangaan of helemaal niet en hun lichaam verder niet veranderen. Ook dat is acceptabel en oké, vaak zijn de transgender mensen die hiervoor kiezen degene die niet zoveel last van dysforie hebben of helemaal geen dysforie voelen.

Bedankt voor je vraag, fijn dat je je erin verdiept.

Reputatie 1
Badge +1

Hoi pastel, bedankt voor je antwoord over eurofie en dysforie, alleen ik vraag me toch echt af wat de oorzaak daarvan is. Misschien iets in de geboorte.

Reputatie 7
Badge +7

(onnodige quote verwijderd)

 

Ja, je moet ermee geboren zijn. Maar je kan er later in je leven pas last van beginnen te krijgen. Je “wordt” namelijk niet transgender, je bent het altijd al geweest maar komt er op een bepaald moment pas achter

Badge

(…)

Ja, je moet ermee geboren zijn. Maar je kan er later in je leven pas last van beginnen te krijgen. Je “wordt” namelijk niet transgender, je bent het altijd al geweest maar komt er op een bepaald moment pas achter

Dit is niet helemaal waar, dit verschilt per trans persoon. Sommige mensen '’worden'’ wel trans, omdat ze pas later dysforie krijgen. Gender dysforie is geen stof in je lichaam waar je mee wordt geboren. Ik ben een transjongen, maar ben zeker niet altijd een transjongen geweest.

 

Raoul, 
Oorzaak van euforiie en dysforie ligt zeker niet bij je geboorte.. het is een gevoel net als blijdschap en verdriet..?
 

Reputatie 1
Badge +1

@ELLA5001 
Het spijt me zeer dat ik het zeg, maar zo klinkt het eerder als een geestelijke ziekte, net zoals dat je niet depressief geboren bent. Kun je het wel later worden.

Badge


Het spijt me zeer dat ik het zeg, maar zo klinkt het eerder als een geestelijke ziekte, net zoals dat je niet depressief geboren bent. Kun je het wel later worden.

 

Wat zeg jij allemaal.. je doet echt heel raar over dit onderwerp. Het is niet zo moeilijk om er gewoon naar te googlen inplaats van zo praten over transgender personen.  Het is geen geestelijke ziekte.  
Jij bent toch ook niet als gay of hetero geboren maar kan je later worden? Betekent niet dat je seksualiteit een geestelijke ziekte is. Gender dus ook niet...

@Raoul 

Het is geen geestelijke ziekte. Ik vind het een beetje matig om dit weg te zetten als geestelijke ziekte. Er is een aanzienlijk verschil tussen depressie en transgender zijn. Je hebt verschillende genders, en dat heeft niks te maken met een geestelijke ziekte. Het is nogal bagateliserend richting mensen die daadwerkelijk mentale problemen hebben.

Jij bent een jongen. Je voelt je als een jongen neem ik aan gezien jouw mening over dit onderwerp. Ik ben een jongen en ik voel mij als een jongen. Hebben wij dan een geestelijke ziekte volgens jou? Of is het alleen als je je identificeert als een ander geslacht? Is dat wel helemaal eerlijk? 

Reputatie 1
Badge +1

@ELLA5001 
Je lult maar wat, je wordt wel als hetero geboren, en als je zegt dat als je niet zo wordt geboren als transgender, maar zo wordt dan ben je inderdaad ziek in je hoofd.

Reputatie 1
Badge +1

@LineRect 

@ELLA5001 
Dit mens zegt dat je niet zo geboren wordt, maar zo wordt, dan klinkt dat idd als een ziekte. Als jij wat anders vindt dan maakt dat mij eigenlijk niets uit.

Reputatie 1
Badge +1

@ELLA5001 
Jouw spelling is trouwens ook niet helemaal best, het is *in plaats van, niet inplaats van. En homoseksualiteit vind ik net even anders dan je om laten bouwen naar een ander geslacht.

Badge


Yo Raoul, ik zou het je aanraden om meer te lezen over transpersonen en jezelf meer te informeren. Hoe je nu praat over transgender zijn is super denigrerend. Het komt over alsof je er tegen bent.

Wanneer iemand het als een psychisch probleem (dus geen geestelijke ziekte) ervaart dat hun eigen genderidentiteit en het geboortegeslacht niet overeenkomen, kan er sprake zijn van genderdysforie. Dan kan je identificeren als transgender. Het is gewoon een gevoel binnen jezelf.

Reputatie 1
Badge +1


Wanneer iemand het als een psychisch probleem (dus geen geestelijke ziekte) ervaart dat hun eigen genderidentiteit en het geboortegeslacht niet overeenkomen, kan er sprake zijn van genderdysforie. Dan kan je identificeren als transgender. Het is gewoon een gevoel binnen jezelf


Hahaha,😂 ja, als je zelf een transjongen bent begrijp ik dat je zegt dat het geen geestelijke ziekte is. Dat is hetzelfde als ik me voel als een stoel en denk dat ik een stoel ben, en dan beweer ik dat ik niet geestelijk ziek ben.🤣

@Raoul 
Ik ben geen transjongen en ik zeg ook dat het geen geestelijke ziekte is. Ik vind het een belachelijke suggestie om het te vergelijken met je te voelen als een stoel. Dat klopt gewoon compleet niet. Dat is iets totaal anders dan je als een ander geslacht voelen. Dat is namelijk normaal. 

Reputatie 1
Badge +1

Ik ben geen transjongen en ik zeg ook dat het geen geestelijke ziekte is. Ik vind het een belachelijke suggestie om het te vergelijken met je te voelen als een stoel. Dat klopt gewoon compleet niet. Dat is iets totaal anders dan je als een ander geslacht voelen. Dat is namelijk normaal. 

Ook dat is niet normaal jongen, 2 geslachten zijn ook heel verschillend van elkaar, als jij het geen geestelijke ziekte vindt. Dan kan dat, maar ik denk daar wel iets anders over.🤔

Reputatie 7
Badge +7

(onnodige quote verwijderd)

 

Ja, je moet ermee geboren zijn. Maar je kan er later in je leven pas last van beginnen te krijgen. Je “wordt” namelijk niet transgender, je bent het altijd al geweest maar komt er op een bepaald moment pas achter

Dit is niet helemaal waar, dit verschilt per trans persoon. Sommige mensen '’worden'’ wel trans, omdat ze pas later dysforie krijgen. Gender dysforie is geen stof in je lichaam waar je mee wordt geboren. Ik ben een transjongen, maar ben zeker niet altijd een transjongen geweest.

 

Raoul, 
Oorzaak van euforiie en dysforie ligt zeker niet bij je geboorte.. het is een gevoel net als blijdschap en verdriet..?
 

Dat komt eigenlijk op wat ik zeg neer…

Reputatie 7
Badge +7

(onnodige quote verwijderd)

 

Ja, je moet ermee geboren zijn. Maar je kan er later in je leven pas last van beginnen te krijgen. Je “wordt” namelijk niet transgender, je bent het altijd al geweest maar komt er op een bepaald moment pas achter

Dit is niet helemaal waar, dit verschilt per trans persoon. Sommige mensen '’worden'’ wel trans, omdat ze pas later dysforie krijgen. Gender dysforie is geen stof in je lichaam waar je mee wordt geboren. Ik ben een transjongen, maar ben zeker niet altijd een transjongen geweest.

 

Raoul, 
Oorzaak van euforiie en dysforie ligt zeker niet bij je geboorte.. het is een gevoel net als blijdschap en verdriet..?
 

Daarnaast word dat niet verwoord als transgender “worden” om te voorkomen dat mensen het als een keuze gaan zien. In transitie gaan is een keuze, transgender zijn niet.

Reputatie 7
Badge +7


Het spijt me zeer dat ik het zeg, maar zo klinkt het eerder als een geestelijke ziekte, net zoals dat je niet depressief geboren bent. Kun je het wel later worden.

Hoi

Depressie heeft een oorzaak, dysforie en euforie niet. Het is dus niet vergelijkbaar. 

Reputatie 7
Badge +7


Het spijt me zeer dat ik het zeg, maar zo klinkt het eerder als een geestelijke ziekte, net zoals dat je niet depressief geboren bent. Kun je het wel later worden.

Wat zeg jij allemaal.. je doet echt heel raar over dit onderwerp. Het is niet zo moeilijk om er gewoon naar te googlen inplaats van zo praten over transgender personen.  Het is geen geestelijke ziekte.  
Jij bent toch ook niet als gay of hetero geboren maar kan je later worden? Betekent niet dat je seksualiteit een geestelijke ziekte is. Gender dus ook niet...

Idd topic opener komt discriminerend over…  Maar ook word je niet gay of hetero…

Je eerste topic gaat over het feit dat je een voetfetish hebt. Ik noem je daarom toch ook niet geestelijk ziek? Is het niet dan een beetje hypocriet om nu te beweren dat mensen die transgender zijn geestelijk ziek is? Ik vind dat scharen onder de categorie '’discriminatie'’. Niet echt bepaald iets om trots op te zijn om eerlijk te zijn. Ik vind het vooral weird.

 

Reputatie 7
Badge +7

@Sasha of iemand anders, zou dit topic aub gesloten kunnen worden?

^^ gewoon straight up provocatie en discriminatie dit topic.

^^ gewoon straight up provocatie en discriminatie dit topic.

Jup

@Raoul sorry dat ik het zeg, maar volgens mij ben jij geestelijk niet helemaal in orde als ik dit zo lees...