Vraag

help! wat is een pronouns???

  • 27 February 2021
  • 10 reacties
  • 1689 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi! Zou iemand mij duidelijk kunnen uitleggen wat een pronounce is?? Ik weet het wel een beetje but I’m kinda confused… ik weet daarom ook niet wat mijn pronouns is.

alvast bedankt!


10 reacties

Badge

Ik ben zij/haar dus bijvoorbeeld “zij gaat een spel spelen met haar familie” en als je hij/hem hebt is het “hij gaat een spel spelen met zijn familie” maar sommige mensen hebben ook they/then dan doe je alsof of er meerde mensen zijn zoals “zij gingen een spel spelen met hun familie” 

Badge

Verder gwn opzoeken is makkelijkst

Badge

1 woord: Google

 

Reputatie 7
Badge +19

Pronounce letterlijk vertaald is: uitspreken

Wat er mee bedoelt wordt is met welke voornaamwoorden je iemand aanspreekt. 

In het Engels kan het zijn: he/his, she/her, they/them. In het Nederlands kan het zijn: hij/hem, zij/haar, die/hen.

Verder gwn opzoeken is makkelijkst

Het probleem is dus dat ik juist confused raak door Google hahahahah

Reputatie 6
Badge +7

Pronoun = voornaamwoord. Het is het woord waarmee je over iemand praat. 

Bijvoorbeeld: Jaap heeft een fiets; het is zijn fiets. En: De fiets is van hem

‘zijn’ en ‘hem’ gaan over Jaap. Omdat je aan die woorden kunt horen dat Jaap een jongen is denken sommige mensen dat het heel belangrijk is dat je andere woorden moet gebruiken als Jaap zich een meisje voelt. 

Voor veel mensen maakt het niet uit (zelfs niet als ze zich een meisje voelen) maar sommige mensen maken er een heel groot punt van.  Daarom hebben ze bedacht dat het een goed idee is als mensen aangeven hoe ze willen dat andere mensen over ze praten en schrijven. Dus dan geven ze hun voornaamwoorden aan. 

Je mag er mee doen wat je wilt. Sommige mensen die zelf niet zeker weten of ze een jongen of een meisje zijn willen dat je over ze praat met het voornaamwoord ‘hen’.  

Dus “Dit is hun fiet, de fiets is van hen’.  Dat klinkt raar omdat ‘hen’ gewoon betekent: Meerdere personen, niet ééntje. 

Er is geen neutraal voornaamwoord in het Nederlands.

Je kunt er mee doen wat je wilt. Ik vind het niet klinken, maar ja, er is gewoon geen neutraal voornaamwoord dat aangeeft dat iemand geen jongen en geen meisje is én dat het over één persoon gaat.

Ja ‘het’, maar dat klinkt helemaal niet leuk.

 

Pronouns, zijn in het Nederlands Voornaamwoorden, zoals Hij/hem, Zij/haar, Hun/hen. Hiermee verwijs je naar mensen. Voornaamwoorden worden vaak met een gender geassocieerd, zoals Hij word vaak met mannen geassocieerd. Ja kan dus zelf aangeven hoe je aangesproken wilt worden, mijzelf maakt het niet uit hoe mensen naar mij verwijzen, en gerbuik ik dus ook Anypro (any pronouns - maakt niet uit welk voornaamwoord je gebruikt) sommige mensen maakt het wel uit welk voornaamwoord je gebruikt, en als je niet zeker weet hoe je iemand zou moeten aanspreken is het het verstandigste als je het vraagt aan die persoon zelf. En als je per ongeluk iemand verkeerd aanspreekt, je excuses aanbieden en jezelf verbeteren. Mensen kunnen ook Neopronouns gebruiken, dit zijn zelfbedachte voornaamwoorden omdat ze de standaard voornaamwoorden niet bij zich vinden passen, denk bijvoorbeeld aan Xe/xem (Xe ging naar de winkel op xem fiets)

Reputatie 1
Badge +1

Pronouns zijn voornaamwoorden. Zoals: hij/hem, zij/haar en hen/hun. Het zijn woorden waarmee je aangesproken wilt worden. Hier zijn wat voorbeeld zinnen: “Waar is hij?” “Ze zou er nu al moeten zijn?” “Misschien heeft hen geen zin”. Je moet zelf aanvoelen waar je je het fijnst bij voelt. Ik voel me fijn bij zij/haar maar dat is voor iedereen anders.

Hopelijk heb ik je geholpen xxx

Badge

1 woord: Google

 

heb lol in je leven

Badge

Er is geen neutraal voornaamwoord in het Nederlands.

Je kunt er mee doen wat je wilt. Ik vind het niet klinken, maar ja, er is gewoon geen neutraal voornaamwoord dat aangeeft dat iemand geen jongen en geen meisje is én dat het over één persoon gaat.

Ja ‘het’, maar dat klinkt helemaal niet leuk.

 

Hey, ik ben non-binair, er bestaan wel genderneutrale voornaamwoorden in het nederlands :)

Ikzelf gebruik die/hen

Die zit op hun/diens kamer, ik zag hen gisteren
Hij/zij zit op zijn/haar kamer, ik zag hem/haar gisteren.

Ik weet dat niemand dit gaat lezen maar hehe

Reageer