Skip to main content

hoii, ik ga gewoon straight to the point. Ik weet al ongeveer 2 jaar van het bestaan van de term non-binair, genderneutraal, etc., maar heb nooit gedacht dat ik dat was. Ik beweerde dat ik gewoon een vrouw ben en mij daar comfortabel bij voel. Probleem is, de laatste (ongeveer) 2 maanden heb ik dus wel het gevoel dat ik genderneutraal ben.  Ik heb alleen het gevoel dat het niet echt is, omdat ik eerder dat gevoel niet heb gehad. ‘Wat nou als ik er niet vanaf wist, zou ik het dan ook zijn?’ Zoiets. 

Hebben meer mensen dit en is het normaal? Je hoort vaak mensen zeggen dat als ze terug kijken ze niet verbaasd zijn dat ze queer zijn. Het enige dat ik me kan herinneren dat ik niet echt van de ‘meisjes dingen’ was, maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat ik genderneutraal ben. 

Hoi jippe!

 

Eerst wil ik je even duidelijk uitleggen wat het verschil is, zodat je zelf een goed beeld krijgt van wat de termen '’genderneutraal'’ en '’non-binair'’ inhouden. Er zit namelijk een groot verschil tussen!

Als je genderneutraal bent, dan identificeer je je niet als jongen/meisje of iets dergelijks. Dit heeft dus te maken met jouw beeld van jezelf, hoe jij je identificeert op basis van de verwachtingen hoe je je hoort te gedragen als cis-man of als cis-vrouw.

Als je echter non-binair bent, dan ben je geen jongen en geen meisje, of je hebt kenmerken van beide geslachten (Micropenis en miniborsten bijvoorbeeld). Je wordt dus non-binair geboren.

Je kan dus niet non-binair worden.

 

Nu dit duidelijk is en uit de weg is kan ik je vraag beantwoorden!

Ik weet niet hoe oud je bent of in welke levensfase je zit, maar er even van uitgaande dat je een tiener bent:

Het is niet raar dat je bezig bent met wie je bent. Veel tieners (vooral meiden) zijn daar erg druk mee bezig en dat is niet erg, dat hoort bij de levensfase als tiener. Als jij het gevoel hebt dat je genderneutraal bent, dan heb jij alle recht om je zo te identificeren. 

Wees echter wel voorzichtig mee met wat je vertelt aan de '’buitenwereld'’! 

Ik weet niet of jij mensen kent die de ene dag genderneutraal zijn, dan de dag erna zich identificeren als man en dan opeens als aseksueel, maar mensen die zich constant anders identificeren worden als ongeloofwaardig gezien en mogelijk als mentaal instabiel. Denk wel na over hoe je je identificeert!

 

Ook hoef je je als meisje niet per se '’meisje meisje'’ te gedragen. Je hoeft niet met barbies te hebben gespeeld, je mag oorlogje spelen leuk vinden als meisje. (Of andersom voor jongens). Dan nog zegt dat niks over hoe jij je identificeert. 

 

Als jij denkt dat je echt genderneutraal bent, dan mag jij je zo identificeren. Je mag uiteraard jezelf ook gewoon als meisje identificeren, zonder dat je alle '’meisjesachtige'’ dingen doet. Doe wat je zelf fijn vindt maar wees voorzichtig en sta achter je keuze als je er voor kiest om je anders te identificeren.

 

Lang stuk, maar het is ook geen makkelijk onderwerp.

Ik hoop je er mee geholpen te hebben!

Met vriendelijke groet, Hulpert


@Hulpert zou je misschien op een andere manier het verschil kunnen uitleggen tussen genderneutraal en non binair? Ik snap het namelijk niet helemaal, maar ik wil het wel goed begrijpen:)


Hye Jippe

Ik zou zelf niet goed weten hoe ik dit gemakkelijk kan uitleggen, aangezien ik dingen gemakkelijk heel gecompliceerd kan maken… 

Maar volgens mij kan deze website je helpen om deze termen te begrijpen en van elkaar te onderscheiden. https://iedereenisanders.nl/ontdek-leer/genderidentiteit

Ik hoop dat dit een kleine hulp is!

 


Hoi jippe!

 

Eerst wil ik je even duidelijk uitleggen wat het verschil is, zodat je zelf een goed beeld krijgt van wat de termen '’genderneutraal'’ en '’non-binair'’ inhouden. Er zit namelijk een groot verschil tussen!

Als je genderneutraal bent, dan identificeer je je niet als jongen/meisje of iets dergelijks. Dit heeft dus te maken met jouw beeld van jezelf, hoe jij je identificeert op basis van de verwachtingen hoe je je hoort te gedragen als cis-man of als cis-vrouw.

Als je echter non-binair bent, dan ben je geen jongen en geen meisje, of je hebt kenmerken van beide geslachten (Micropenis en miniborsten bijvoorbeeld). Je wordt dus non-binair geboren.

Je kan dus niet non-binair worden.

 

Nu dit duidelijk is en uit de weg is kan ik je vraag beantwoorden!

Ik weet niet hoe oud je bent of in welke levensfase je zit, maar er even van uitgaande dat je een tiener bent:

Het is niet raar dat je bezig bent met wie je bent. Veel tieners (vooral meiden) zijn daar erg druk mee bezig en dat is niet erg, dat hoort bij de levensfase als tiener. Als jij het gevoel hebt dat je genderneutraal bent, dan heb jij alle recht om je zo te identificeren. 

Wees echter wel voorzichtig mee met wat je vertelt aan de '’buitenwereld'’! 

Ik weet niet of jij mensen kent die de ene dag genderneutraal zijn, dan de dag erna zich identificeren als man en dan opeens als aseksueel, maar mensen die zich constant anders identificeren worden als ongeloofwaardig gezien en mogelijk als mentaal instabiel. Denk wel na over hoe je je identificeert!

 

Ook hoef je je als meisje niet per se '’meisje meisje'’ te gedragen. Je hoeft niet met barbies te hebben gespeeld, je mag oorlogje spelen leuk vinden als meisje. (Of andersom voor jongens). Dan nog zegt dat niks over hoe jij je identificeert. 

 

Als jij denkt dat je echt genderneutraal bent, dan mag jij je zo identificeren. Je mag uiteraard jezelf ook gewoon als meisje identificeren, zonder dat je alle '’meisjesachtige'’ dingen doet. Doe wat je zelf fijn vindt maar wees voorzichtig en sta achter je keuze als je er voor kiest om je anders te identificeren.

 

Lang stuk, maar het is ook geen makkelijk onderwerp.

Ik hoop je er mee geholpen te hebben!

Met vriendelijke groet, Hulpert

Zoals jij nu non-binair beschrijft dat is intersex, je kunt er wel zelf voor kiezen om non-binair te zijn. Hoe je gender neutraal beschrijft dat is dus wel non-binair


Reageer