Skip to main content

Ik heb een dilemma. Ik heb namelijk vorig schooljaar een biologie docent gehad, die tijdens het onderwerp seksualiteit, hele transfobe en discriminerende dingen heeft gezegd. Zo zei hij dat trans zijn een trend was onder jongeren en dat non binaire mensen alleen maar non binair waren om "anders" te zijn of om juist bij de lhbtiq+ community te horen. En zo dus eigenlijk de identiteit van mensen ontkende of niet serieus nam. Ook zei hij dat draq queens half naakt kinderen voor zouden lezen op basisscholen in de verenigde staten. Wat helemaal niet waar is omdat draq queens niet per definitie seksueel zijn, maar door veel mensen wel zo gezien worden.

Ik durfde er niks van te zeggen omdat ik bi ben en bang was dat mensen daar dan achter zouden komen, als ik voor de lhbtiq+ community zou opkomen.

Inmiddels een jaar later heb ik een andere docent maar het zit me nog steeds dwars. En dan zeker omdat er misschien dus wel leerlingen nu bij hem in de klas zitten die trans of non binair zijn, en ook deze dingen te horen krijgen. Aan de andere kant zouden docenten ook een eigen mening moeten kunnen hebben denk ik, maar ja moet dat dan ook als dat discriminerend is.

Ik twijfel dus of ik nog een keer terug moet gaan naar de docent om hier een gesprek over te voeren.

Alvast bedankt als jullie kunnen helpen 🥰

Hey! Ja iedereen mag een mening hebben over alles maar mensen kwetsen of discrimineren mag niet.  Kom je hem nog vaak tegen? Als je niet te veel gedoe wilt maken en toch een statement, doe dan bv een regenboog speldje op. Ik heb er zelf ook 3 in verschillende uitvoeringen en die doe ik wel eens op als ik dat nuttig vind. Ook ik als hetero joch hoor bij de regenboog en je steunt iedereen die lekker zichzelf is.  En zo ziet ie dat en heb je toch je punt gemaakt, zonder dat je moeilijke en eindeloze discussies krijgt. 

Liefs, Tover xxx

Je kunt er prima een gesprek over hebben maar een deel van wat je schreef is gewoon een mening die heel veel mensen delen, en vind ik ook niet discriminerend. 

Niet elk verschil van mening is meteen discriminatie. 

Andere dingen, zoals dat alle NB mensen dat zijn om erbij te horen, is … nogal een rare uitspraak.  Heeft hij alle NB ter wereld gevraagd ofzo? Want hij doet wel een héél generaliserende uitspraak over iets heel persoonlijks. 

Ik zou er over nadenken, wat doe je als iemand deze dingen zegt?   Verschil van mening is ook interessant om van te leren. Want net zoals deze docent sommige dingen fout ziet bepaal jij ook niet de hele waarheid.   Dus waarom zegt hij dit, waar is het op gebaseerd, en wat vind hij dan van X of Y?

Meer een gesprek, dan gelijk willen krijgen dus.

Ja iedereen mag een mening hebben over alles

maar een deel van wat je schreef is gewoon een mening die heel veel mensen delen

Ik sta daar toch wat anders in. Ik kwam een tijd terug deze quote tegen waar ik het helemaal mee eens ben: You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant.”

De mening van die docent is gebaseerd op onwaarheden dus daar heb ik precies 0% respect voor. Ik heb verder ook niet meer de behoefte om racisten/homofoben/transfoben ‘te begrijpen’. Zij zitten gewoon fout en daar stopt de discussie voor mij. Hun beweegredenen voor die meningen mogen ze lekker met hun therapeut bespreken. Ik ben er niet in geïnteresseerd.  Misschien is dat rechtlijnig en star van mij maar dat is dan maar zo. Ik heb gewoon geen geduld meer voor dat soort mensen en die ‘meningen’

Ik twijfel dus of ik nog een keer terug moet gaan naar de docent om hier een gesprek over te voeren.

Tja, dat kun je doen maar ik zou me ook afvragen wat je er mee gaat winnen. Er is een grote kans dat die docent helemaal vast zit in z’n transfobe meningen. Zo’n iemand met feiten overtuigen is, naar mijn ervaring, vrijwel onmogelijk.

Ik vind het idee van @Tover01 wel goed. Met zo’n speldje maak je een statement maar je bent geen tijd kwijt aan zinloze discussies.

Hey @tim16  dat is een goede nuance. Zal ik voortaan aan denken. Het cynische zoals ik het bedoelde had duidelijker moeten zijn. Iedereen bemoeit zich tegenwoordig met alles zonder al te veel kennis. Zo had ik het ook moeten zeggen. Thanks 👍❤️

Liefs Tover xxx

Bedankt voor jullie reacties, ik weet nog niet wat ik ga doen maar dit helpt me wel 

Reageer