Skip to main content

heyy! ik ben een 12 jaar en weet zeker dat ik een transjongen ben, dat betekent dus dat ik ben geboren als een vrouw maar me echt een man voel. Iedereen op school en mijn familie zegt nog ‘ze/haar’ , ‘meisje’ enzo tegen me, ik voel me daar echt niet fijn bij dus wil ik graag tegen hun vertellen dat ik trans ben en hij/hem voornaamwoorden gebruiken blablabla. Ik heb dit trouwens al tegen me moeder en mijn vrienden verteld maar hun accepteren me gelukkig wel, en mijn vraag is dus hoe ik een ‘coming out’ kan doen voor mijn klas en familie zodat ze mijn voornaamwoorden gebruiken en mij zien als een jongen, daar ga ik me sowieso beter bij voelen alleen ben ik bang dat ze mij raar gaan vinden of dat ze expres niet hij/hem gaan gebruiken of mij gaan pesten. 😬 alvast bedankt <3 

Hey @kaoruisswag ik zou het gewoon 'oppervlakkig’ zeggen, zoals: '’vanaf nu ben ik een hem/hij'’ en er niet te diep op ingaan, oh ja en als ze vragen hebben gewoon netjes beantwoorden! 


Hoi Kaoruisswag,

om te beginnen wil ik even zeggen dat ik het heel knap vind dat je er al voor bent uit gekomen bij je moeder en vrienden. En fijn dat ze het accepteren.

Het is echter wel vervelend dat je bang bent dat je gepest gaat worden. Doordat je een transjongen bent. Ik denk niet dat je er mee gepest gaat worden. Ik bedoel, jij noemt een jongen uit je klas toch ook niet "haar” om hem te pesten, of bij een meisje andersom? Het kan natuurlijk altijd zijn dat net dat ene kind wat er niks van begrijpt bij jou in de klas zit. Dat zou wel een beetje balen zijn.

Om dit te voorkomen, en er duidelijk voor de klas voor uit te komen lijkt het mij een heel tof idee als je een presentatie/spreekbeurt over gaat houden voor je klas. Ik denk dat je docent dat heel leuk vind en je er vast mee gaat helpen. Bovendien sla je dan twee vliegen in een klap: 

  1. Je hebt een duidelijke coming out voor de hele klas.
  2. De klas begrijpt het wat beter, waardoor je misschien in plaats van haatreacties wel bewondering krijgt.

Je kan dan bijvoorbeeld beginnen met: "Zoals sommigen van jullie misschien al gehoord hebben, ben ik een transjongen. Dat houdt in dat… etc, etc.” Zo voelt het minder als een coming out, meer als een bevestiging. Dit kan de spanning er een beetje voor je af halen. 

En om er meteen een derde vlieg bij te pakken, kan je om te oefenen de presentatie ook voor je familie houden. Vanwege Corona misschien via een zoom of ander meeting-ding. 

Je hoeft natuurlijk helemaal geen presentatie te houden, er zijn genoeg manieren om mensen te laten zien hoe je je voelt. Je kan je ook gewoon als jongen gaan gedragen. Op den duur komen ze er vanzelf wel achter. Het nadeel daar is, ten eerste dat ze een beetje gaan gissen. Hier kan de grootste onzin uit komen. En ten tweede, ze er minder van snappen, en er dus een iets grotere kans is dat je misschien gepest gaat worden. Mensen zien "het onbekende” vaak als raar, of vreemd.

In ieder geval heel veel succes! Als er toch beren op de weg komen zeg je het maar.

 

Groetjes,

Paardebloem


heel erg bedankt!! :)


Reageer