*veel tekst pas op!* Werkuren en ouders die er problemen mee hebben.

  • 19 September 2018
  • 4 reacties
  • 291 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,

Als eerste wil ik jullie graag wat vertellen over mijn leven wat ik denk dat invloed heeft op mijn eindvraag.
Ik ben 17 jaar en woon al deze jaren al samen met mijn vader en moeder, ik ben nooit slecht door ze opgevoed en ruzie hebben we ook weinig. Mijn vader (54) is een simpele man die over het algemeen altijd aardig is, hij heeft me altijd veel geven en ik hou dus ook van hem. Als in het huis beslissingen gedaan moeten worden is zijn mening vaak neutraal en maakt het hem nooit echt uit wat er gebeurd. Mijn moeder (51) daarin tegen is zeer streng en heeft ook een bijpassende mening, bovendien stop zij ook niet tot alles is zo als zij wilt dat het moet zijn. Ik zelf ben autistisch aangezien ik asperger heb, ikzelf heb hiervan nooit echt veel last van gehad, dit dankzij de, van mijn mening, goede opvoeding van mijn ouders, familie en omdat ik al sinds groep 5 op het speciaal onderwijs zit ook heb ik last van dyslexie zoals je zult merken in deze wat ik verwacht slecht opgebouwde tekst (ondanks dat ik nu op 4 vwo zit) .

Nu dat ik een uitleg heb gegeven over mijn gezin wil ik graag wat vertellen over onze economische status, aangezien ik denk at dit van belang is bij mijn hoofdvraag.
Wij hebben met zijn drieën altijd, van wat ik gemerkt heb, nooit geld problemen gehad dit komt zeker door mijn ouders die altijd al gewerkt hebben. Ook zijn we de laatste jaren regelmatig op vakantie gegaan (+/-1 keer per jaar) en hebben ze ook, zeker voor mij, altijd al gul geweest. Ze hebben me toen ik 10 ongeveer was hadden we een ipad gekocht, ik zeg wel "we" maar het was meer dat ik een kwart met mijn verjaardag geld had betaald en zij de rest, ook heb een rond mijn 13 toen ik naar de middelbare ging een laptop gekregen die voor schoolse zaken gebruikt konden worden, maar die ik uiteindelijk ook in mijn eigen tijd gebruikte, en als laatste had ik mijn eerste telefoon van mijn moeder over genomen toen zij een nieuwe kreeg +/- 3 jaar geleden.

Het is niet alsof ik altijd maar heb gekregen en gekregen. Ik begon op mijn 13 met een bijbaantje in de zomer met bessen plukken, en heb nadat ik dit twee jaar gedaan een echt bijbaantje bij een restaurant gekregen waar ik nu dus iets meer dan twee jaar 8, en zo nu en dan 5 uur in de week werk, behalve natuurlijk de vakanties waar ik rond de 24 uren maak.
De keuze immer om te werken heb ik nooit zelf gemaakt, en werd meer van mij "verwacht" of zoals ik het vind gedwongen. Dit altijd omdat ze dan zijden dat ze de apparatuur die ik gekregen had af zouden nemen, waar ze in mijn mening ook zeker het recht op hebben. Ook hebben betalen zij nu mijn rijlessen die ik nu iets meer dan een maantje heb.

Alleen is nu het probleem dat mijn werkuren het laatste jaar niet genoeg zijn voor mijn ouders, ze willen hebben dat ik meer werk dan een dag in de week. Dit kan niet zijn omdat ik geldproblemen heb, sterker nog spaar ik een goed bedrag elk jaar en heb ik ook altijd een paar honderd op mij privé rekening staan. Zelf geef ik ook niet regelmatig uit, ik spaar eigenlijk altijd en kom zo nu en dan duurdere dingen, zoals een aantal maanden terug bijvoorbeeld toen ik mijn eerste eigen computer in elkaar zetten met zelf gekochte onderdelen en een nieuwe telefoon die ik een jaar terug gekocht had.

Mijn ouders zitten nu met een probleem, ze kunnen namelijk wel verbieden van het gebruiken van de laptop of ipad, maar dan heb ik mijn eigen gekochte spullen waar zij niet aan mogen komen, aangezien ik die zelf betaald heb. Dus ze zijn nu de laatste maanden aan het dreigen met mij uit het huis te zetten, geen eten voor mij te maken, etc. Ik weet dat dit allemaal bluf is aangezien ze dit duidelijk niet van de wet mogen, maar ze kunnen wel mijn rijlessen stopen. Ook dit is niet een al te groot probleem, behalve dat het respectloos is voor mijn grootouders die immers wel voor mijn vader en moeder hun rijlessen of grotendeels hun rijlessen betaald hebben.

Maar nu is mijn eindvraag dus wat jullie mening hiervan is, niet alleen van de andere jongeren op de site, maar ook van de aardige volwassen die graag uit willen helpen met de vele problemen waar de meeste last van hebben. Ook zou het interessant zijn wat de wet hier nou precies over zegt en welke rechte ik en mijn ouders hierin hebben. Maar het belangrijkste waar ik voor vraag is hoe ik dit kan oplossen, want constant het gezeur van mijn moeder (en vader die eigenlijk alleen mee gaat omdat zij anders tegen hem zeurt) lever veel stress op.

4 reacties

Ik herken het verhaal wel bij mijn eigen ouders.

Mijn ouders willen ook hebben dat ik werk en ook meer dan 1x per week. Jij zegt dat je niet meer kan werken omdat je geldproblemen hebt. In welke opzichte heb jij dan een geldprobleem?

Ik denk dat je ouders dit doen zodat jij erachter komt dat het leven niet gratis is. En dat je (hard) moet werken om leuke dingen te kopen. En dat je dus ook leert om met geld om te gaan.

Ik ken jou persoonlijk niet dus ik weet niet hoe het er thuis aan toe gaat en wat jouw vrije uren zijn. Misschien zit je wel de hele dag thuis achter de pc en doe je niet zo veel (ik weet het niet dit is maar een voorbeeld) en hebben je ouders zoiets van "Wij werken hele dagen en zij profiteert er alleen mooi van. En ze doet verder niks. En dat je ouders daarom dus zeggen dat je meer dan 1 dag in de week moet werken.

Daarnaast woon jij wel in hun huis dus moet jij je ook houden aan hun regels. Als je niks wilt doen en je wilt maar door leven als de Queen dan vindt ik dat je ouders wel maatregelen mogen nemen.

In de vakantie deed ik ook echt helemaal niks. Ja veel fortnite. En toen zei me pa ook van ga nou is wat anders doen dan de hele dag gamen. Anders nemen we maatregels. Ik deed ofc niks dus hebben me ouders het stroom van mijn kamer afgehaald. Haha. Ja dat mag.

Uit huis zetten doen ze toch niet. Maar je rijlessen stop zetten dat zou ik dan wel doen. En ik begrijp niet zo goed in welke opzichte dat respectloos is naar je grootouders? Je grootouders zullen wel meerdere dingen voor je pa en ma hebben betaald. Betekent dat dan dat je ouders dat dan ook maar moeten gaan doen? Dus stel je grootouders kopen een huis voor je pa en ma. Moeten jouw ouders dan ook een huis voor jouw kopen? Omdat dat anders respectloos is naar je opa en oma?

Lijkt me niet! Ik vind dat het niks te maken heeft met respectloos. Me opa gaf me vader een eigen horecapand die hij zo mocht overnemen. Moet mij vader mij dan ook een horecapand geven? Want anders is het respectloos naar me opa? Nee.

Je ouders hoeven niet exact het gene te doen die je grootouders ook deden voor hun!

Ik zou zelf zeggen vraag gewoon of je nog een dag extra kan werken in de week. Ik denk dat het bedrijf dat wel kan waarderen. En je ouders zijn dan ook blij. En anders kan je tegen je ouders zeggen dat je niet meer kan werken omdat je het anders niet redt met school bijvoorbeeld.

^
Faster
Hoi,

Heb je al eens gevraagd naar de motieven van je ouders? Waarom zij willen dat je meer gaat werken?

Ik denk dat het goed is om een keer met ze te praten, zodat iedereen kan zeggen wat hij of zij denkt. Misschien leven er nu wel veel misverstanden, waar jullie geen weet van hebben.

Daarnaast snap ik het heel goed dat jij niet meer wil werken, aangezien ik dit al best veel vind (ik werk zegmaar niet :8). Ik weet ook niet hoeveel uur je eigenlijk mag werken per week voor jouw leeftijd. In ieder geval zijn hun dreigementen echt sneu en onterecht. Je kan ze daar ook eens naar vragen, waarom ze dat doen.

Gr. Pin
Sorry, ik had een typefout gemaakt. Het was de bedoeling dat er stond dat dit niet kan komen door geldproblemen, want die heb ik niet.

Reageer