Strenge ouders

  • 7 November 2018
  • 10 reacties
  • 504 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb best wel strenge ouders en dus doen ze ook erg moeilijk over het gebied; geld.
Ik krijg ten eerste geen zakgeld of kleedgeld dus dingen die ik leuk vind kopen zit er niet in voor mij.
Verder heb ik al meerdere baantjes gehad op mn 12/13e ( bij familie en kennis maar vanwege m'n aandoening en blessure kan dat niet meer), maar dat geld gaat allemaal naar mn spaarrekening. Al het geld dat ik zelf verdien kan geen gebruik van gemaakt worden omdat m'n ouders alleen maar denken aan sparen, sparen,sparen en nog eens sparen. En dat komt omdat ik later m rijlessen,studie enz zelf moet betalen. ook word ik op mn 18e het huis al uitgegooid omdat het dan legaal is. Natuurlijk snap ik deels het gedeelte met dat sparen want het leven wordt alsmaar lastiger maar ik ben pas 13 en dus ben ik van mening dat het nu nog niet hoeft en opzeminst konden ze me zakgeld geven.
Over kleding gesproken, ik neem kleding over van mn moeder en dat is niet al te prettig. Als we ooit eens wat kleding voor me halen is het zo van dat ik dat allemaal later moet terugbetalen.
Als mn ouders iets voor me kopen is het puur omdat het noodzakelijk is maar ik moet alles later terugbetalen dusja.
Jammer genoeg heb ik dus ook nooit geld om iets leuks te doen met vrienden maar daar moet ik maar mee leren leven denk ik.
Ik hoop dat er iemand reageert.

10 reacties

Hoi

Je hebt erg strenge ouders. Ze doen onder andere heel streng over geld. Ze leggen de nadruk op sparen, wat inderdaad nuttig is, maar ik vind ze persoonlijk best ver gaan.

Heb je al eens met je ouders besproken hoe dit voor jou voelt? Het lijkt me bijvoorbeeld helemaal niet fijn om geen geld te hebben om wat met vrienden te kunnen doen.

Ken je iemand die met je ouders zou kunnen praten? Misschien worden je ouders wat milder als ze horen dat de meeste jongeren wat geld, zeker als ze dat zelf verdiend hebben, mogen uitgeven aan leuke dingen.

Is het verder fijn thuis? Ik schrok er een beetje van dat je op je achttiende het huis uit moet, en dat je later je kleding moet terugbetalen. Zijn je ouders verder lief tegen je?

Groetjes
Kenshin
Hoi

Je hebt erg strenge ouders. Ze doen onder andere heel streng over geld. Ze leggen de nadruk op sparen, wat inderdaad nuttig is, maar ik vind ze persoonlijk best ver gaan.

Heb je al eens met je ouders besproken hoe dit voor jou voelt? Het lijkt me bijvoorbeeld helemaal niet fijn om geen geld te hebben om wat met vrienden te kunnen doen.

Ken je iemand die met je ouders zou kunnen praten? Misschien worden je ouders wat milder als ze horen dat de meeste jongeren wat geld, zeker als ze dat zelf verdiend hebben, mogen uitgeven aan leuke dingen.

Is het verder fijn thuis? Ik schrok er een beetje van dat je op je achttiende het huis uit moet, en dat je later je kleding moet terugbetalen. Zijn je ouders verder lief tegen je?

Groetjes
Kenshin

hoii, ten eerste super bedankt voor je reactie.
Ik heb het ze al heel vaak verteld, dat ik het niet eens ben met dat ik geen geld krijg. Ook hebben vele mensen al met mn ouders gepraat over dat zakgeld en dergelijke nodig is, maar mn ouders hebben een vaste mening en die veranderd niet.

En om eerlijk te zijn is geld niet het enige waar ze streng om zijn, eigenlijk heb ik amper rechten in dit huis en is het vaak niet zo prettig hier. Ik heb dat al eerder tegen m'n psycholoog (waar ik maandelijks kwam voor mn aandoening) verteld, alleen zij kon me niet echt helpen want ze hoorde er alleen te zijn voor m'n aandoening. Ik heb nu wel een andere psycholoog maar binnenkort ga ik weer naar een andere psychiater voor weekelijkse gesprekken omdat ze vinden dat ik meer hulp nodig heb.

Groetjes,
Fleur
Hey,

wat rot voor je dat je ouders zo streng zijn. Dat je zoveel moet sparen is niet goed. Sparen is wel goed, maar je moet ook leren omgaan met geld.

Heb je wel eens gehoord van kinderbijslag? Dit is een bedrag dat je ouders maandelijks krijgen van de overheid omdat ze een kind hebben. Dit bedrag ligt tussen de 200 en 300 euro en horen ze voor het grootste deel in jou te investeren. Je kunt hier meer over vinden op: https://
Je ouders moeten kunnen aantonen dat ze een deel van dit bedrag in jou investeren. In uitzonderlijke gevallen kan de overheid bewijs aanvragen waarin je ouders moeten laten zien dat ze dit bedrag in jou investeren. Ik weet niet precies waar je dit kan aanvragen. Misschien is het een idee om een keer bij het gemeentehuis ofzo langs te gaan, ze kunnen je hier er vast meer over vertellen. Ze moeten daarna wel meer geld in jou gaan investeren want anders krijgen ze het geld niet meer. Als je ouders het niet krijgen kunnen ze het aanvragen en krijgen als het meezit het achterstallige bedrag ook nog. Misschien krijg je dan wel zakgeld en/of kleedgeld omdat hun maandelijks inkomen omhoog gaat.

Met vriendelijke groet.
Jammer dat je ouders bij hun standpunt blijven. Wel goed dat zowel jij als anderen al geprobeerd hebben met je ouders te praten.

Niet fijn dat het thuis niet zo gezellig is. Je hebt een goede stap gezet door aan je psycholoog te vertellen hoe het er thuis aan toe gaat. Je psycholoog zegt je alleen te kunnen helpen met je aandoening. Denk je dat je bij die psychiater aan zal kunnen geven hoe het thuis gaat? Het lijkt me van belang dat die psychiater een goed beeld heeft van jouw thuissituatie, want die thuissituatie heeft vast een grote invloed op jou.
Hey,

wat rot voor je dat je ouders zo streng zijn. Dat je zoveel moet sparen is niet goed. Sparen is wel goed, maar je moet ook leren omgaan met geld.

Heb je wel eens gehoord van kinderbijslag? Dit is een bedrag dat je ouders maandelijks krijgen van de overheid omdat ze een kind hebben. Dit bedrag ligt tussen de 200 en 300 euro en horen ze voor het grootste deel in jou te investeren. Je kunt hier meer over vinden op: https://Je ouders moeten kunnen aantonen dat ze een deel van dit bedrag in jou investeren. In uitzonderlijke gevallen kan de overheid bewijs aanvragen waarin je ouders moeten laten zien dat ze dit bedrag in jou investeren. Ik weet niet precies waar je dit kan aanvragen. Misschien is het een idee om een keer bij het gemeentehuis ofzo langs te gaan, ze kunnen je hier er vast meer over vertellen. Ze moeten daarna wel meer geld in jou gaan investeren want anders krijgen ze het geld niet meer. Als je ouders het niet krijgen kunnen ze het aanvragen en krijgen als het meezit het achterstallige bedrag ook nog. Misschien krijg je dan wel zakgeld en/of kleedgeld omdat hun maandelijks inkomen omhoog gaat.

Met vriendelijke groet.


Hoi, bedankt voor je reactie.
Ja, ik weet van kinderbijslag.
Ik heb het ook al vaak gehad over dat vrienden van mij daar het zakgeld en kleedgeld van krijgen maar dan zeggen zij zovan dat ze het geld al besteden aan eten voor mij en hobbys die ik deed maar toch moet ik later alle kosten van mn muziek en sport lessen later terugbetalen ( ook de kosten van de instrumenten die ze kochten voor me want anders kan ik geen les nemen ).
Verder doe ik nog maar 1 van de 5 dingen die ik deed en dat ivm mijn aandoening,blessure en school.

Dus daar komt geen verandering in helaas.

Groetjes
Jammer dat je ouders bij hun standpunt blijven. Wel goed dat zowel jij als anderen al geprobeerd hebben met je ouders te praten.

Niet fijn dat het thuis niet zo gezellig is. Je hebt een goede stap gezet door aan je psycholoog te vertellen hoe het er thuis aan toe gaat. Je psycholoog zegt je alleen te kunnen helpen met je aandoening. Denk je dat je bij die psychiater aan zal kunnen geven hoe het thuis gaat? Het lijkt me van belang dat die psychiater een goed beeld heeft van jouw thuissituatie, want die thuissituatie heeft vast een grote invloed op jou.


Zo ver ik weet had m'n oude psycholoog het al verteld aan de psycholoog die ik nu heb, vandaar verwijzen ze me ook door naar n andere psycholoog voor wekelijkse gesprekken omdat er wel meer aan de hand is dan alleen hypoacusis

Groetjes
Ik blijf het heftig vinden hoe je alles aan je ouders moet terugbetalen. Het zou goed kunnen zijn dat je psycholoog of psychiater eens met je ouders praat. Wie weet luisteren je ouders naar een professioneel iemand.
Ik blijf het heftig vinden hoe je alles aan je ouders moet terugbetalen. Het zou goed kunnen zijn dat je psycholoog of psychiater eens met je ouders praat. Wie weet luisteren je ouders naar een professioneel iemand.

Dat is al meerdere keren geprobeerd maar ze blijven jammer genoeg op hun eigen standpunt.
Hmm, dat is lastig. Ik stel voor dat je naar je eerste afspraak bij die nieuwe psychiater gaat (of ben je al geweest?), en daar de situatie opnieuw uitlegt. Wie weet komt die psychiater met een goed idee.
Heey,

Je hebt zoals je zelf ook al aangaf best wel strenge ouders.

Het gedeelte van dat je later je eigen studie en rijlessen moet betalen vind ik niet streng. Dat vind ik juist super goed van ze. Zo leer je juist met je geld om te gaan. Ik betaal momenteel ook me eigen rijlessen. Daarnaast verwachten ze van mij dat ik me studie en zo ook allemaal zelf ga betalen.

En het gene dat ze zeggen dat je nu alvast geld moet achter leggen voor je studie en rijlessen is ook niet bepaald slecht of streng in mijn ogen. Als je nu al een klein bedrag elke maand apart legt voorkom je later een grote studieschuld. Je hoeft dan geen geld te lenen bij duo maar kan het allemaal zo betalen. Het fijne van een bedrag klaar leggen voor je rijlessen is dat je als je 16,5 bent al kan beginnen met rijlessen (of theorie). Dit kan er dan voor zorgen dat je op je 17e al je rijbewijs in je pocket hebt. En dat is erg gunstig als je ergens werkt, voornamelijk in de horeca lopen mensen te springen voor jongeren met een rijbewijs.

Maar dan het gene dat je geen zakgeld, kleed geld of wat dan ook krijgt. Dat vind ik dan weer niet zo slim van je ouders. Want als ze je willen leren hoe je om gaat met geld dan is het wel handig als je wat geld hebt. En dat je de kleren van je ma moet overnemen vindt ik dan weer niet normaal. Je moet het recht hebben om je eigen kleren te kunnen kopen.

Ik las al dat je ouders blijven bij hun mening. Misschien heel gek, maar kun je praten met je opa en/ of oma's? Je zou aan hun kunnen vragen hoe zij dat vroeger aanpakte. En of zij misschien met je pa en ma willen praten hierover, omdat jij het niet goed vind dat je geen zakgeld krijgt. Misschien dat dat iets oplost?

Het kan ook zijn dat je ouders het gewoon niet breed hebben, dat kan ik niet zien vanaf hier. En dat het dan zo is dat ze het geld gewoon niet kunnen missen. En dat je daardoor dus geen zakgeld/ kleedgeld krijgt. Maar dan kan je wel met ze bespreken of ze een keer met je naar de stad willen gaan omdat je echt toe bent aan nieuwe kleren?

Over terugbetalen en uit huis gaan op je 18e? Ik denk dat je ouders dat wel zeggen maar dat doen ze echt niet. Ze gaan je heus niet eisen dat je alles terugbetaald en dat je op je 18e moet oprotten. Dat doen ze niet. Ze hebben jouw uiteindelijk ook nodig.

Gr: Upp.

Reageer