Skip to main content
Vraag

Schuldig voelen over rijke ouders

• May 25, 2024
  • 4 reacties
  • 277 Bekeken

Ik ben een jongen (13) met rijke ouders. Ik woon in een gemeente met alleen rijke mensen, maar ik ga naar een (middelbare) school in een stad met minder rijke mensen. Ik voel me hierdoor schuldig. Als het regent word ik door onze chauffeur in een rolls royce naar  school gebracht en dan kijken kinderen heel raar op. Ik moest een keer in mijn vaders thuiskantoor iets pakken en toen zag ik een belastingsbrief op het bureau liggen die al geopend was ik keek ernaar en toen zag ik “inkomsten 2023” erop staan met mijn vaders naam. Er stond €78.434304,56  op.  Ik nam ook een keer iemand mee naar huis en vond mijn huis zooo groot zij hij en zij voor de grap ook mag ik wel vrienden met jouw zijn van je ouders. Ik voel me gewoon schuldig  dat heel veel mensen het niet zo breed hebben en ik gewoon iedere vakantie op vakantie ga met het vliegtuig first class, 1 keer in de private jet van mijn vaders bedrijf.  Ik heb ook wijzig mensen waar ik dit kwijt kan, ik heb geen broers, zussen, neven of nichten. Niet alleen mijn ouders zijn rijk maar ook mijn opa’s  en oma’s  die waren blijkbaar dus al met pensioen op hun 49e. Ik wil heel graag mensen helpen maar dat is best moeilijk. Voor de mensen die zich afvragen:’heeft hij wel contact met zijn ouders’, ja dat heb ik en vaak ook mijn moeder werkt niet en mijn vader is eigenaar van een miljoenen bedrijf maar is iedere avond bij het eten thuis  en is dan ook heel de avond thuis, alleen als hij moet golven met een bedrijfs vereniging is hij niet thuis voor het eten. Ik zou heel graag je mening hier over krijgen.

bedankt voor het lezen.

4 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 28, 2024

Hey

Je hoeft je hierover echt niet schuldig te voelen!!!

Ik snap het ook wel, ik heb ook hele rijke ouders en heb daar ook last van, want kinderen vinden dat ik altijd de nieuwe iphone krijg enzo, dat ik daardoor minder rijke ouders moet hebben zeggen ze, maar ik snap dat ook gwn niet, en ik moet altijd trakteren als we bij de mac gaan eten enzo van ze, omdat ik rijke ouders heb enzo, en dat is echt mega irritant, maar je moet je hier echt niet schuldig voor te voelen!

Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • June 26, 2024

Niet schuldig voelen je kunt er ook niks aan doen dat je ouders  rijk zijn. Mijn ouders zijn ook behoorlijk rijk en we wonen in een behoorlijk grote villa en hebben nog een vakantie huis in Spanje en in Nederland 2 dat is ook behoorlijk wat inkomsten qua verhuur. En dan hebben me ouders nog allebei een goede baan ook dus het geld stroomt lekker binnen dus ik en me zusje hoeven totaal niks te doen. En ook naar school fietsen hoeft niet want ik kan me kont parkeren in de Mercedes van papa en anders wel in de bmw van mama. En dan hebben we hier nog een Mercedes staan voor de nanny dus die kan me ook brengen. Tja schuldig voel ik me totaal niet en me vriendinnen zijn gelukkig ook niet jaloers sterker nog ik heb 1 vriendin haar ouders gaan naar de voedselbank en zelfs die is niet jaloers.

• August 4, 2025

Hey

Ik snap je helemaal ik heb hetzelfde .

Ik ben vind het ook moeilijk om nieuwe vrienden te maken omdat ik me schuldig voel als ze weten dat we zo rijk zijn .

Mijn ouders vinden het belangrijk dat ik er goed uitzie en daarom draag ik altijd merk kledij bv in winter PJS polo en stone island enzo draag ik ook heel veel .

Als mijn vader mij komt halen spreken we altijd een paar straten verderop van school af . hij kwam me 1 keer halen gewoon voor school en mijn papa rijd in een Lamborghini urus zo die suv en iedereen ging fotos trekken enzo en ik voelde me ook heel schuldig je kan er niets aan doen .

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 5, 2025

Hoi hoi ​@Hondje123,

Wat goed dat je dit deelt. Het laat zien dat je heel bewust bent van de wereld om je heen en dat je nadenkt over ongelijkheid en je eigen positie daarin. Je hoeft je absoluut niet schuldig te voelen omdat je rijk bent of omdat je ouders en grootouders hard hebben gewerkt en iets opgebouwd hebben. Jij hebt daar zelf niet voor gekozen, net zoals anderen er niet voor kiezen om het moeilijker te hebben. Waar het echt om gaat, is wat je doet met wat je hebt. En dat jij al zo jong nadenkt over hoe je anderen kunt helpen, zegt heel veel positiefs over jou.

Dat je merkt dat mensen anders naar je kijken vanwege je rijkdom is begrijpelijk, zeker als je met een Rolls Royce op school wordt afgezet. Maar het belangrijkste is dat je gewoon jezelf blijft en anderen met respect behandelt en dat doe je, want je komt heel oprecht, vriendelijk en bedachtzaam over. Je voelt je ongemakkelijk omdat je een sterk rechtvaardigheidsgevoel hebt, niet omdat je iets verkeerds doet.

Als je iets wilt doen om anderen te helpen, begin dan klein: luister echt naar mensen, toon interesse in hun leven, wees niet opschepperig (wat je duidelijk ook niet bent), en denk na over hoe je iets kunt betekenen. Misschien kun je spullen doneren, meedoen aan een goed doel, of iets op school organiseren. Je zou ook met je ouders kunnen praten, als jij een idee hebt om anderen te helpen, kunnen zij je vast steunen of iets samen met jou opzetten.

Veel jongeren zouden in jouw positie vooral bezig zijn met meer willen, terwijl jij juist nadenkt over eerlijkheid en delen. Dat is iets om trots op te zijn. Je staat niet alleen: als je ideeën zoekt of ergens over wil praten, dan kun je altijd hulp of advies vragen. Blijf vooral wie je bent, iemand die nadenkt, voelt en graag wil bijdragen aan iets goeds. Dat is wat de wereld nodig heeft.

xx liefs Wolf 🐺