Nieuwe werk en leer plek in de ouderenzorg verschrikkelijke collega's

  • 24 October 2018
  • 2 reacties
  • 332 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij hier bij kan helpen want ik ben echt ten einde raad.

Ik heb een nieuwe werk en leerplek. Helaas moet je wisselen als je op de helft van de opleiding Verzorgende IG bent.

Ik zat hier voor op een werk en leer plek, Natuurlijk had ik daar ook niet echt de tijd om aan mijn opdrachten van school te werken maar dat heb je tegenwoordig nergens met de te korten aan medewerkers. Ik werkte op een somatiek afdeling en liep zelf routes en deed medicatie en sommige verpleegtechnische handelingen. Dat mocht want ik had de handelingen getoetst op school en laten zien aan mijn begeleider. Die vond het prima dus mocht ik zelf aan de slag. Super leuk ! Alles ging zoals gewenst. Leuke werksfeer, collega's en cliënten.

Maar die stage/werkplek liep ten einde omdat ik moet switchen. Ik vond dat niet eens zo super erg, nieuwe uitdaging en nieuwe dingen om te leren.

Het is alleen iets heel anders, het is met oudere somatische mensen die ook gedrags- problematiek hebben. Het is een soort van huiskamer met 7 cliënten die er wonen.

De eerste 2 weken liep alles goed, ik dacht dat ik het wel na mijn zin zou hebben daar. Iedereen deed aardig tegen mij.

In de 3de week begon het. Ik moest alleen op de afdeling werken en was dat weekend gewoon niet lekker in orde ik was erg moe.

Ik had de ochtendzorg klaar en iedereen was aan het brood eten ( we waren met z'n 3e die dag ) Je hebt 2 woningen en dat verzorg je met 3 man.

Een cliënt moest na het toilet, dus die heb ik daar heen gebracht terwijl ik eigenlijk het ontbijt moest opruimen, daarna wilde weer iemand naar het toilet dus heb ik dat gedaan. Toen klaar was vroeg mijn collega of we pauzen gingen houden dus ik antwoorden met is goed. Ik dacht dat het opruimen wel daarna kon want daarna is het toch rustig.

Eenmaal klaar met pauze ging ik opruimen. Alles eenmaal opgeruimd verteld mijn collega dat het niet goed is wat ik heb gedaan. Ik moest eerst opruimen dan pauze houden. Nou dat kon ik nog wel begrijpen.

Verder de dag in mijn eentje op de afdeling gezeten terwijl mijn collega's met 2 man op 1 afdeling stonden zonder te helpen. Ze waren erg druk vertelde ze aan mij. Ik liep naar de andere afdeling om wat melk te halen omdat een cliënt daar zin in had waren ze gewoon koffie aan het drinken !

Ik had er maar niks van gezegd.

Zo ging het een aantal dagen.

Uiteindelijk vraagt mijn stage begeleider me om een feedback gesprek.

Ik kreeg alleen maar kritiek over me heen, nou kan ik veel hebben maar dit sloeg echt alles..

Mijn moeder werkt ook in de zorg maar op een ander huis.
Een collega heeft gezegd tegen het team dat mijn moeder mijn opdrachten had afgetekend, ik heb mijn opdracht boekje gepakt en aan mijn begeleider laten zien dat dit niet waar is, er staat namelijk de handtekening van de andere begeleider van het andere huis. Ze zat er na te kijken en zou de persoon aanspreken hier op. Dus er werd gewoon in mijn 3de week geroddeld over mij ! nooit ergens meegemaakt en het voelde ontzettend verschrikkelijk.

Ik heb het met mijn moeder er over gehad en die wilt nu een gesprek met mijn nieuwe begeleider... Nou ik weet dus niet wat ik daar van moet vinden.

Er volgde nog wat dagen van geen pauze houden en dat soort dingen terwijl mijn collega's wel leuk pauze hielden. Een keer heb ik er wat van gezegd en volgens 1 van hun had ik een grote mond !!
Ik zei alleen mag ik zitten want dat heb ik nog niet gedaan .

Ik wil zo graag een andere werkplek ! maar weet niet hoe ik dit moet aanpakken. Ik heb 2 dagen echt zowat gejankt omdat ik weer naar mijn nieuwe werkplek moet.
En hun het maar raar vinden dat jongen mensen niet in de zorg willen werken en stoppen met BBL, nou waarschijnlijk door dat soort collega's.

Ik moest gewoon even mijn verhaal kwijt, Als iemand hier zich in kan vinden hoor ik het graag ( hoeft niet alleen zorg gericht te zijn ).

Bedankt voor het lezen.

2 reacties

Hoi

Wat vervelend dat het er op je werkplek zo aan toe gaat. Je lijkt me iemand die haar werk met zorg doet, en dan is het extra vervelend als er zulke roddels rondgaan. Niet fijn dat je nieuwe werkplek je zoveel stress bezorgt.

De procedures voor het aanvragen van een nieuwe werkplek ken ik niet. Dit kan je met je begeleider bespreken. Misschien is het goed als je moeder ook eens uitlegt hoe het er voor haar uitziet. Zij heeft ervaring in de zorg.

Groetjes
Kenshin
Hoi,

Dat klinkt vervelend! Het slaat echt helemaal nergens op dat ze je zo behandelen. Ze laten je al het werk doen en geen pauzes nemen. Dat geen pauzes nemen mag sowieso niet, want daar heb je gewoon recht op.

Ik denk dat het een goed idee is om met je moeder het gesprek aan te gaan met de mensen op je stageplek. Eerst moet je het proberen op te lossen in je huidige situatie. Zorg dat je een eerlijk gesprek met ze kan voeren en vertel wat je hier hebt verteld. Kijk het dan nog even aan en als de situatie niet verbeterd, dan kun je actie ondernemen om van stageplek te veranderen.

Dat moet ongetwijfeld kunnen. Heb je op school een stagebegeleider of een aanspreekpunt? (Moet er zijn.) Dan kun je diegene de situatie voorleggen en vertellen wat je allemaal al hebt geprobeerd (ze zullen het waarschijnlijk waarderen dat je al zelf initiatief hebt genomen om de situatie op te lossen). Zij kunnen dan eventueel nog de mensen bij je stage aanspreken en je anders (hopelijk) aan een andere stageplek helpen.

Oe trouwens, heb je iets van een stagecontract met afspraken wat je taken zijn en waar je recht op hebt? Dat kun je dan mooi onder hun neus drukken, want ik weet zeker dat jij recht hebt op pauzes.

Ik weet zeker dat je hier uit kan komen, want jij zit niet fout en staat volledig in je recht.

Succes,
Gr. Pin

Reageer