Skip to main content
Vraag

Hoeveel zakgeld krijgen jullie en moeten jullie ook kostgeld betalen van jullie ouders?

• August 1, 2025
  • 9 reacties
  • 124 Bekeken

Wolf
Forum|alt.badge.img+19

Hoi hoi, ben ik weer. Hoeveel zakgeld krijgen jullie? En moeten jullie ook kostgeld betalen van jullie ouders? Ik heb gehoord dat een vriendinnetje van mij die nu een bijbaantje heeft dit wel moet. Ik hoef het gelukkig pas nadat ik klaar ben met school. Heb ook nog geen bijbaantje en krijg gewoon nog lekker elke maand een handje met centjes van mโ€™n oudersย ๐Ÿ˜„

9 reacties

• August 1, 2025

Hallo โ€‹@Wolfย 

Zakgeld heb ik niet. Ook niet nodig vind ik ๐Ÿ˜… nog 2 jaar wachten en dan kan ik me eigen geld verdienen.ย 

Kleedgeld vind ik niet nodig ๐Ÿ˜… me moeder doet dat voor me ๐Ÿคฃ

Groetjes badeendย 

• August 4, 2025

Ik krijg per maand 20 euro zakgeld maar ik doe er niks mee ik spaar het

matpat13
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • August 6, 2025

Wat is kostgeld? Ik krijg โ‚ฌ7.50 per week trouwens

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • August 6, 2025

Ik krijg geen vast zakgeld. Als ik geld nodig heb voor iets, vraag ik het (ik vraag nooit heel veel). Duurdere dingen betaal ik met geld waar ik zelf voor wetk.

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • August 6, 2025

Wat is kostgeld? Ik krijg โ‚ฌ7.50 per week trouwens

Kostgeld is een bedrag dat een inwonend kind (meestal een jongvolwassene) betaalt aan zijn of haar ouders of verzorgers als bijdrage aan de woonlasten en levensonderhoud. Denk aan kosten zoals:

• Huur of hypotheek

• Gas, water, elektriciteit

• Boodschappen en maaltijden

• Internet en andere voorzieningen

Waarom kostgeld vragen?

Ouders vragen vaak kostgeld als hun kind gaat werken en een inkomen heeft, bijvoorbeeld na school. Het is een manier om hen te leren omgaan met verantwoordelijkheden, en het helpt het huishouden financieel.

Hoeveel kostgeld is normaal?

Dat verschilt per situatie, maar hier zijn een paar richtlijnen:

• 10% tot 20% van het netto inkomen van het kind is redelijk.

• In 2025 is een veelvoorkomend bedrag tussen de โ‚ฌ200 en โ‚ฌ400 per maand, afhankelijk van wat er allemaal inbegrepen is (zoals maaltijden, was, etc.).

Sommige ouders zetten het kostgeld opzij om het later aan hun kind terug te geven als spaarpotje voor een eerste huis. Andere gezinnen gebruiken het gewoon om de kosten te dekken.

Antwoord door ChatGPT

xx-me
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • September 3, 2025

ik krijg 50 euro per maand, maar dat is het dan ook. kleding, schoenen, uiteten, shoppen. alles moet ik ermee. dat is opzich prima want ik heb ook een bijbaantje

myla0318
Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • September 3, 2025

Heyy wolf

ย 

Ik krijg elkemaand het statie geld (gemiddeld โ‚ฌ21.23 )

En heb nog geen baantje en hoef gelukkig geen kost/kleedgeld te betalen

ย 

Groet myla

J.R.
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • September 4, 2025

Ik krijg per week 5 euris. Verdien per week 16,40 euris bij baan 1 en 6 euris bij baan 2, maar dat is vrijwilligersvergoeding. Krijg per 3 maanden 50 euris voor kleedgeld en soms ook random dingen, zoals laatst een elektrisch drumstel voor 80 euris, 50 zelf betaald

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • September 5, 2025

heyy ik moet taken in het huis doen voor me zakgeld bijv de tafel afruimen of de hond uitlaten of de afwas enz en zegmaar voor de klijne klusjes (tafel afval vaatwasser en hond) krijg ik 50 cent/1 euro en voor de grote dingen (was naar beneden bedden afhalen en opmaken en stofzuigen krijg ik 1,50/2,00 en er zijn nog wel andere dingetjesย