Vraag

geld en werk

  • 11 March 2023
  • 8 reacties
  • 100 Bekeken

Badge

Hallo, ik ben een jongen van 12 en wil graag een eigen bedrijf weet niet of dat het al mag dus wil ik graag tips


8 reacties

Badge

Nog de dingen die ik leuk vind zijn: vogels houden en planten kweken

Reputatie 7
Badge +17

Hier staat heel veel info:

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/starten-onder-de-18/stappenplan-bedrijf-starten-onder-18/

In het kort: je mag wel een bedrijf beginnen maar je moet wel toestemming hebben van je ouders. Zij zijn ook aansprakelijk omdat je onder 18 jaar nog niet handelingsbekwaam bent.

Reputatie 7
Badge +9

Gast, je bent 12 een bedrijf op deze leeftijd opzetten is letterlijk niet te doen, ik zal je ff voorstellen aan wat je allemaal moet doen / aan moet houden, je moet een bedrijfs plan hebben, aanschrijven bij de kamer van koophandel, een bedrijfsvestiging zien te regelen, bij de belasting dienst aanmelden, marketing, je moet contacten krijgen, je moet je eigen administratie doen, verzekeringen afsluiten, het werven van personeel, registraties regelen, de juiste vergunningen aanvragen, een rechtsvorm kiezen, bankzaken, een financieel plan maken, welke wettelijke eisen moet jouw bedrijf toe doen, wat dacht je van bewaarplicht erbij. En dit is nog maar een fractie van wat je moet doen, tenzij je limonade gaat verkopen naast de weg. Zou ik hier nog lang niet mee beginnen, je bent pas 12 je kan wettelijk nog niks behalve naar school gaan, geniet gewoon nog van je leven, geld maken komt nog wel

Badge

onnodige quotes verwijderd

Gast welke malloot van 12 gaat personeel in dienst nemen

Badge

onnodige quotes verwijderd

 

En er zijn al mee dan 2.000 kinderen ingeschreven bij de kvk

 

Reputatie 7
Badge +9

onnodige quotes verwijderd

 

Ja en er zijn 4.8 miljoen kinderen in nederland, dus die 2000 kinderen zijn ook wel een heel bijzondere uitzondering, onder de 1 procent als je het nog niet wist, en het maakt niet uit of je personeel in gaat nemen of niet, als je dat niet doet word het trouwens echt 10 keer moeilijker als je het niet doet maar dat maakt niet uit. Prima als je het wilt doen maar ik zeg het je dat het niet te doen is als je onder de 16 bent.

Badge

Nou dankje voor de tip

 

Badge

Hoi! Toevallig heb ik met school afgelopen maand een bedrijf begonnen voor een project. (Dayforchange). Je kunt prima een eigen bedrijf beginnen, al is dat loop je wel vaak tegen dingen aan. (Denk aan geld om je bedrijf op te starten bijv.) Je kunt dan evt. een microcrediet aanvragen , een mini geld bedrag wat je van de bank leent als je niet genoeg geld hebt.

Ook is het handig om een eigen website te maken. (let op dit kost wel geld, vaak 5 euro per maand) dit kan bijv. bij Jouwweb, een site waar je je eigen website kunt maken. Dit is eigenlijk best makkelijk en er staan ook nog handige tips op youtube. Ook moet je van te voren een schatting maken van je uitgaven voor het opstarten van je bedrijf. (en de verwachte winst) zodat je weet wanneer je een breakeven point hebt bereikt. Dit is als je al je geld hebt terugverdient dat je in je bedrijf hebt gestoken en precies 0 euro winst hebt en 0 euro verlies hebt. :)

En reclame maken is natuurlijk ook belangrijk. Je kunt promoten bij vrienden van je familie of bijv. een instagram acc. van je bedrijf aanmaken. Of flyers verspreiden in mensen hun brievenbussen.

Alvast veel succes! :)

Reageer