Vraag

zus zelfmoord

  • 11 July 2020
  • 3 reacties
  • 108 Bekeken

Badge

Heyy,

Mijn zus heeft een stoornis en heeft daar al veel hulp bij ze is 17. En is de laatste tijd weer heel slecht in haar doen ze woont bij mijn vader en belt vaak in paniek naar mijn moeder. Ze zegt vaak "ik wil niet meer" ik maak me best zorgen! Mijn moeder zegt dat ze alleen nog maar leeft voor haar vriendje maar het gaat steeds uit en aan tussen hun.... Ik ben zo bang dat ze zelfmoord pleegt!!! Iemand tips?


3 reacties

Reputatie 3
Badge +4

hey, kirsie 

 

het is vast heel moeilijk voor je zus. ik heb een beetje het zelfde gehad. mijn leven liep toen op de zijden draakjes van mijn ex en mijn vrienden.(lees mijn verhaal in mijn topic

 

ik zou zeggen ga met haar praten en zorg dat ze zin in het leven krijgt. vraag je moeder/vader of jullie een keer erchends heen kunnen. iets wat zij leuk vind zodat ze de zin in het leven weer ziet. doe gewoon alsof er niets aan de hand is en ga gewoon leuke dingen met haar doen. als ze merkt dat jij met allemaal medelijden alles doet dan is dat niet fijn. probeer iets te verzinnen wat haar vrolijk maakt maar wat je zelf ook leuk vind

 

ik hoop dat dit je helpt

 

MVG annoniemejongen

Het gene waar ik mee zit is niet je zus, maar jou.  Ik snap dat je je zus zo lang mogelijk in leven wilt houden, maar je moet begrijpen dat ze een stoornis, misschien wel meerdere, heeft die haar gewoon geen zin in het leven geeft. Dat betekent niet dat de wil om te leven er niet is, iedere ochtend leeft ze nog, en volgens je moeder leunt ze op haar vriendje. Wat heel normaal is. Wat ik probeer te zeggen, je kan niet iemand die het leven gewoon niks vindt weerhouden van zelfmoord, je kan wel zorgen dat 1. Die persoon even met iets anders bezig is en misschien zelfs lol kan hebben. Iets doen wat ze leuk vindt zoals al gezegd. Maar mij gaat het meer om 2. Zorgen dat jij zelf niet wordt meegetrokken in de duistere gedachtes van je zus. Je hebt geen controle op haar gevoelens, gedachtes, mindset. Maar wel op die van jou. Zorgen dat jij positieve energie uitstraalt helpt heel het gezin enorm. 

hey Kirsie,

wat naar dat je in zo een situatie moet leven.

eerst en vooral wil ik zoals Angovis al zij benadrukken dat je ervoor moet zorgen dat jij positief blijft en niet hetzelfde probleem  als je zus krijgt.

buiten dat denk ik dat je je zus kan helpen door vriendelijk tegen haar te blijven doen en dingen met haar te doen waar zij vrolijk van word en die zij leuk vindt, zodat ze haar problemen even kan vergeten.

Reageer