zorgen over de toekomst

  • 3 July 2023
  • 2 reacties
  • 43 Bekeken

Dit is niet persé een vraag, maar gewoon even om mijn hart te lossen en mijn gedachten even op te schonen.
Ik maak me de laatste tijd behoorlijk zorgen om mijn toekomst. Ik ben nu 16 en zit in 4 havo, dus volgend jaar doe ik eindexamen. Daar maak ik me niet echt zorgen om, want dat komt wel goed. Daarna weet ik alleen niet hoe ik verder moet. Er is zoveel keuze en zoveel dingen die ik zou willen doen dat ik overprikkeld raak en in de stress schiet. Ik maak me dus zorgen of ik met mijn hobby’s en vaardigheden wel genoeg kan verdienen.

Zelf werk ik nu ook al wel en krijg ik €5 per uur, maar ik merk ook dat ik prestatiedruk ervaar en ik het goed wil doen voor mijn baas. Hij zei laatst ook al dat ik beter mijn best moest doen, dus ik ben bang dat ik misschien ontslagen ga worden. Dat wil ik niet, want mijn ouders hebben al niet zoveel geld. Als ik dan kleding of zo nodig heb dan betaal ik het liever van mijn eigen geld, zodat mijn ouders zich ook geen zorgen hoeven te maken. Toch voelt dat als mijn verantwoordelijkheid.
Ook gaat het steeds slechter met mijn opa en oma en dat is ook vervelend, want daar maak ik me dan ook zorgen om. Als ik dan ga studeren wil ik niet heel ver weg, want dan zie ik ze niet genoeg vind ik. 


2 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Ik ben het,

 

je hebt het hart iig op de goede plek zitten. Je bent lief voor jouw ouders en opa en oma en het is niet gek dat je je een beetje zorgen maakt over de gezondheid van opa en oma.

Misschien kun je dat gewoon vertellen tegen opa en oma. Ik denk dat ze dat heel lief vinden en dat jullie samen dan een oplossing kunnen bedenken om contact met elkaar te houden als je toch iets verder weg zou gaan studeren. Je kunt afspreken om op vaste dagen met elkaar te appen of videobellen of gewoon random als dat voor jullie allemaal beter uitkomt. Gwn even vragen hoe het gaat en dan hoef je je er niet slecht over te voelen als je niet in jouw woonplaats zou studeren. Opa en oma zouden het vast ook fantastisch vinden als jij de opleiding doet die je graag wilt en waarmee je je droombaan later kunt krijgen.

 

Voor in de winkel kun je aan je collega's vragen om je te helpen minder onzeker te zijn. Misschien hebben zij wel tips. Je kunt het ook tegen je baas vertellen wat je soms lastig vindt om te doen en misschien heeft hij tips, zodat het daarna makkelijker gaat.

 

Als je nog niet precies weet wat je na je eindexamen wilt/kan gaan doen kun je misschien met je mentor erover praten of een beroepskeuzetest doen, zodat je misschien beter weet welke richting het beste bij jou past.

 

Verder lijk je mij een lief meisje, dus ga je niet onnodig zorgen maken, je doet het goed met alles wat je doet.

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Ik ben het,

 

ik heb net een reactie geplaatst, maar die moet eerst nog gecheckt worden en dan komt ie hierboven te staan. Dus nog even geduld.

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Reageer