Dit is niet persé een vraag, maar gewoon even om mijn hart te lossen en mijn gedachten even op te schonen.
Ik maak me de laatste tijd behoorlijk zorgen om mijn toekomst. Ik ben nu 16 en zit in 4 havo, dus volgend jaar doe ik eindexamen. Daar maak ik me niet echt zorgen om, want dat komt wel goed. Daarna weet ik alleen niet hoe ik verder moet. Er is zoveel keuze en zoveel dingen die ik zou willen doen dat ik overprikkeld raak en in de stress schiet. Ik maak me dus zorgen of ik met mijn hobby’s en vaardigheden wel genoeg kan verdienen.
Zelf werk ik nu ook al wel en krijg ik €5 per uur, maar ik merk ook dat ik prestatiedruk ervaar en ik het goed wil doen voor mijn baas. Hij zei laatst ook al dat ik beter mijn best moest doen, dus ik ben bang dat ik misschien ontslagen ga worden. Dat wil ik niet, want mijn ouders hebben al niet zoveel geld. Als ik dan kleding of zo nodig heb dan betaal ik het liever van mijn eigen geld, zodat mijn ouders zich ook geen zorgen hoeven te maken. Toch voelt dat als mijn verantwoordelijkheid.
Ook gaat het steeds slechter met mijn opa en oma en dat is ook vervelend, want daar maak ik me dan ook zorgen om. Als ik dan ga studeren wil ik niet heel ver weg, want dan zie ik ze niet genoeg vind ik.