Vraag

Zorgen om vriendin

  • 30 September 2021
  • 1 reactie
  • 53 Bekeken

Badge

Mijn vriendin doet zichzelf pijn en had zichzelf bijna van het leven beroofd. Ik heb op haar in gepraat en kreeg de spullen waar ze dit mee wilde doen maar ik ben bang dat ze zich toch wat aan doet. Wat kan ik doen?


1 reactie

Heyy

 

Wat rottig zeg!

 

Je kan je vriendin vertellen over de site van de zelfmoordpreventie 113. Daar kan ze iedere dag, 24/7 contact mee opzoeken. Ze zijn daar bereikbaar via het nummer 0800-0113 of via de chat. Jij kan ook een bezoekje brengen op 113. Je kan bijvoorbeeld de tips voor naasten eens doorlezen want daar staan wel goede tips tussen die je kan gebruiken.

Je kan ook iedere dag tussen 11:00 en 21:00 bellen of chatten met de kindertelefoon. De kindertelefoon is iedere dag bereikbaar op het nummer 0800-0432.

 

Wat ik je kan aanraden is om er voor je vriendin te zijn en om haar te steunen met haar situatie. Je kan vertellen dat je er voor haar bent en dat ze altijd met jou kan praten..

Je kan haar ook vertellen dat het een goed idee is om hulp in te schakelen bij een volwassene voor haar problemen. Je vriendin kan bijvoorbeeld een gesprek aangaan met haar ouders, mentor, vertrouwenspersoon of de huisarts. Die personen zijn er namelijk echt voor haar en ook voor jou en die willen heel graag hulp bieden om haar gedachtes weer wat positiever te krijgen! Als ze niet durft te praten kan je ook vertellen dat jij haar hier bij wilt steunen zodat ze niet alleen is. Praten met een volwassene lijkt me namelijk echt het best voor haar zodat ze hulp kan krijgen.

Ze kan ook een brief of berichtje sturen naar iemand waarin ze verteld hoe ze zich voelt.

 

Als de nood echt aan de macht komt en als de veiligheid van je vriendin in gevaar komt raad ik je aan om zelf om hulp te vragen voor haar veiligheid. Dan kan jij het best gaan praten met iemand zodat ze hulp kan krijgen.

 

Sterkte <3

 

Groetjes,

NaamNietBekend

Reageer