Skip to main content
Vraag

Zit hier mee en vind het best lastig allemaal...

• April 17, 2025
  • 4 reacties
  • 105 Bekeken

Hoi,

Omdat ik mijn eerste account heb verwijderd heb ik besloten om toch een nieuwe aan te maken.  Hoop dat ik niet herkend zal worden. Ik zit eigenlijk vanaf de zomervakantie een beetje met dit probleem. Ik heb vaak contact met een vriend ( online) en ik merk dat ik niet mezelf kan zijn en me voor doe als iemand anders, ik wil dat niet maar het gaat onbewust.  Het komt vooral doordat ik dingen die mijn vriend dan deelt erg naar en heftig vind.. ik zeg het niet tegen hem maar ik zit meestal te huilen als we contact hebben en als ik onze berichtjes terug lees.  Ik ben bang dat als ik aangeef dat het me raakt en bezig houdt dat hij dan stopt met dingen delen of het bewust beter gaat praten zodat ik de indruk krijg dat het wel meevalt.  Het maakt mij ook wel onzeker over hoe ik moet reageren  en krijg er soms nare trekjes van door angst, schrik en verdriet.. Ik gun hem veel beter en zou willen dat hij dit niet eens zou hoeven meemaken.  Ik hoop in ieder geval dat hij dit niet te lezen krijgt 😬🙁.

Hebben jullie misschien tips of wil iemand zeggen hoe jij hiermee omgaat? 

Lieve groetjes Kikkertjee 😉🐸

4 reacties

• April 17, 2025

Welkom terug.

Ik denk dat je toch het best eerlijk tegen je vriend kan zijn. Jouw gevoelens doen er ook toe.

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • April 18, 2025

Hoi hoi, ik vind het lief en goed van je dat je zo betrokken bent bij zijn situatie en zijn gevoelens. En dat hij waarschijnlijk rekening met je zou houden is ook een goed teken. Ik zou denken dat je toch best op een vriendelijke en rustige manier kunt aangeven dat het je erg raakt, dat je er echt voor hem wilt zijn, maar dat je je tegelijkertijd ook machteloos voelt en het je meer bezig houdt dan je zou willen. Het is echt belangrijk dat je toch je grenzen aangeeft, hoe lief je het ook bedoelt. Ook kun je hem adviseren om met zijn situatie hulp te zoeken en bijvoorbeeld eens contact op te nemen met de Kindertelefoon. Of naar de  huisarts te gaan o.i.d. ligt natuurlijk aan de aard van zijn problemen. Maar jij kunt het helaas niet allemaal oplossen, laat staan verwerken. En dat is ook belangrijk hoor 🙂. Je hebt echt alle recht om aan jezelf te denken en je grens te "bewaken" en hij zal dat ook begrijpen.  Ik hoop dat je dat kunt, en door hem een alternatief te bieden ( https://www.kindertelefoon.nl/bellen bijvoorbeeld)  laat je je betrokkenheid ook heel goed merken. Trouwens daar kun jij ook advies inwinnen!  En je hoeft je natuurlijk ook niet compleet voor hem af te sluiten maar het is heel goed, verstandig en normaal om ook je eigen ruimte te bewaren. Dat mag en dat kan! 

Groetjes liefs Tartan X 

• April 29, 2025

Heey,

Dankjewel ​@tim16 en ​@Tartan15 !

Ik heb het aangeven en hij reageerde eigenlijk beter dan verwacht dus dat was wel een hele opluchting en geruststelling. 

Groetjes Kikkertje 💖

sherma_fan_1305
Forum|alt.badge.img+3

heyy space flower gaat ie al iets beter met je online vriend (ik ervaar ook dit soort dingen maar dan net iets anders zelf dus ik snap wat je denkt) ik hoop dat hij/zij/het je niet meer nare dingen stuurt en mijn tip je kan ook op scouting gaan hier mag je gewoon jezelf zijn (ik zit zelf op scouting en ik doe hier zo raar als ik wilt) dit helpt veel en er zijn bij mij op scouting ook geen verontrustende dingen en een extra voordeel van scouting je hebt mensen om buiten mee te spelen